Jag har ett ISK som under året gått bra. Värdet på tillgångarna har ökat. Jag har inga aktier som ger utdelning, utan vi pratar i sammanhanget endast värdeökningar på specifikt amerikanska aktier.
Senare i år planerar jag att flytta till Danmark där jag också planerar att arbeta. Jag blev nu väldigt orolig när jag läste att mitt ISK i princip kommer omvandlas till ett Aktiedepåkonto när jag flyttar utomlands. Jag blev ännu mer orolig när jag såg att man i Danmark för vanliga depåer årligen skattar upp till 42% på värdeökningen av vanliga aktier vid slutet av varje år. Kommer min efterlängtade flytt till Danmark bli ett förödande ekonomiska beslut?
Jag har flera frågor
När det kommer till dansk skatt på aktiernas värdeökning, vilket tidsinterval för aktieutvecklingen är det som avses? Kommer all värdeökning från den dagen jag flyttar till Danmark beskattas enligt danska regler (upp till 42%). Eller är avses all värdeökning från 1a januari det året jag flyttar till Danmark? Med andra ord - kommer jag behöva betala 42% skatt på all värdeökning som skett från 1a januari på min ISK? Trots att jag kommer ha bott absoluta merparten av tiden i Sverige? Eller är tidsintervallet som avses till och med från det tillfälle jag köpte aktierna? Flera års vinst isåfall som ska skattas med 42%?
Allmän fundering här. Borde jag innan flytten sälja alla mina aktier i min ISK och stänga kontot? Eller är det en stor fälla att gå i med tanke på att realiserad vinst kanske beskattas ytterligare?
Om det är så att jag borde stänga mitt ISK, är det bättre att sätta in pengarna i en Kapitalförsäkring istället? Det har jag sett mängder av olika svar på som är helt motsägelsefulla.
Om jag av särskilda anledningar (som jag ej kan gå in på här) är obegränsat skatteskyldig i Sverige även efter min flytt, påverkar det då svaren på mina tidigare frågor?
Jag har suttit och kliat mig lite i skägget gällande samma fråga och min tolkning (som inte på något sätt är juridisk rådgivning) är följande:
Man kan inte ha en ISK som utomlands bosatt men en KF går bra, dock ska du och två vittnen intyga din nya utlänska adress. Och så länge man inte gör något med pengarna så har du inte heller någon “udenlandsk udbytteskat” eller “gevinst på aktier”, som danska Skat kallar det, att betala skatt på.
Men vill du sälja eller får utdelning är Skattmasen framme. I Danmark betalar du bara 27% kapitalskatt på belopp upp till 58 900 DKK, alltså nästan 100 000 SEK. På belopp över det används den högre skattesatsen på 42 %.
Jo visst är det så! I lågskatteparadiset Danmark ska man även betala 25 % i punktskatt på nya personbilar på värdet upp till 65 800 DKK inkl. moms, och sedan (håll i hatten nu) 85 % på värdet över 65 800 DKK upp till 204 600 DKK. Men vänta, det blir bättre. På värdet överstigande 204 600 DKK ska du betala 150 % (!!!) skatt.
Om du förblir obegränsat skatteskyldig så kommer ISK att fungera som vanligt, dvs skatt på schablonintäkt. Men det är i så fall fullt möjligt att du kommer vara obegränsat skatteskyldig i både Danmark och Sverige, vilket betyder att eventuella dubbelbeskattningsavtal gäller.
För att få svar på dina frågor rekommenderar jag att du hör av dig till Skatteförvaltningen (dansk motsvarighet till Skatteverket) så kan du fråga vad som gäller från deras sida. Det vill säga få bekräftat (som jag gissar) att försäljning av värdepapper innan du flyttat till Danmark skattas ej av Danmark. Samt hur de ser på kapitalförsäkring osv.
Jag har också tolkat det som så att Avanza endast kommer rapportera in schablonintäkter sålänge jag är obegränsat skatteskyldig i Sverige. Och då antar jag att danska staten endast kommer skatta mig på denna schablonintäkt (vilket hanteras av nordiska skatteavtalet)? Är det rätt tänkt?
Också fundersam kring “när” beslutet om huruvida jag är begränsat eller obregränsat skatteskyldig tas. Avanza kommer väl behöva veta det omedelbart för att kunna ta ställning till om de ska rapportera mitt ISK enligt “schablonsmetoden” eller om de ska rapportera kontot som en vanlig depå.
Det är inte riktigt så jag har tolkat det. Som jag har fattat det kan man ha kvar sitt ISK, men Avanza kommer börja rapportera det som en depå ifall man slutar vara obegränsat skatteskyldig i Sverige. Ifall du däremot fortsätter vara obegränsat skatteskyldig i Sverige, och även blir det i Danmark så kommer Avanza rapportera in schablonintäkter “som vanligt” och då tror och hoppas jag att det endast är denna schablonintäkt som Danmark kommer vilja beskatta. Det känns ju dock väldigt osäkert på om så är fallet.
Angående vittnen för ny adress har jag inte sett eller hört något om detta när jag sökt på internet. Var har du sett detta?
Jag har precis som du hört att det “ska vara lugnt” om man inte säljer några av värdepapprena på sin KF under tiden utomlands. Alltså att man inte behöver skatta på det. Jag hade dock velat få det bekräftat.
Intressant. För min egen del tror inte att dessa regler är relevanta för år 2023, då jag inte kommer ha så mycket som 75% av min inkomst från danmark. 2024 kommer jag dock ha 100% inkomst från Danmark, så då kanske det blir applicerbart. Dock kommer jag ju bo i Danmark vilket gör mig osäker på om jag räknas som en gränsgångare. Jag läser också på Skatteverket att “Regeln upphörde att gälla den 1 januari 1997.” Bo i Sverige och arbeta i Danmark | Skatteverket
Det där med adressen är något Avanza ber om när en kund flyttar utomlands, men det är inte svårare att lösa än att skriva ut en PDF och skicka tillbaka den med posten.
Ska du bo i Danmark permanent är det nog svårt att komma undan 27% + 42% skatt den dagen du vill ha pengarna. Men är det bara en “tillfällig” vistelse så är kanske en KF ett alternativ. Småspararguiden frågade Skatteverket en gång: Utlandsflytt med ISK/kapitalförsäkring | Småspararguiden
Men det är nog bäst att höra av sig till Skatteverket och danska Skat om du vill vara säker
Menar du att det skulle gälla specifikt för KF eller även för en ISK och aktiedepå? Det låter ju hoppfullt. Isåfall kanske en bra strategi är att helt enkelt inte sälja några av mina värdepapper under tiden jag bor i Danmark.
Då blir man lite nyfiken på hur temporärt kontra permanent “definieras”. Min plan är nog att bo i Danmark ett par år och sen kanske flytta hem igen till Sverige, men det är ju svårt att sia om hur det blir i framtiden.
Många frågor som sagt Jag blir allt mer fundersam kring det bästa alternativet för mig. Givet att jag kommer vara obegr. skatteskyldig i både sverige och danmark, är det kanske bäst att behålla både min ISK och KF då jag antar att dessa kommer schablonbeskattas. Tänker jag fel?
Min tolkning är att det gäller alla aktier och värdepapper. Har du inte gjort någon vinst har du inget att beskatta. Men det gäller som sagt med villkoret att du inte får någon utdelning på ditt ISK konto eftersom det betraktas som en vanlig depå om du flyttar.
Men är du obegränsat skattskyldig i båda länderna borde du kunna luta dig mot lag 2019:604 om dubbelbeskattning i Norden. Från artikel 26:
Inkomst som person med hemvist i en avtalsslutande stat förvärvar eller
förmögenhet som sådan person innehar får inte beskattas i annan
avtalsslutande stat, såvida inte beskattning uttryckligen är tillåten enligt
detta avtal.
Och hur du än gör blir det inte värre än att du hade haft dina värdepapper på en vanlig depå om du inte gör en vinst som är mer än 58.900 DKK. Då är Danmark ett sämre land att vara i än Sverige
Hur Danmark hanterar det är jag osäker på och rekommenderar igen dig att kontakta danska motsvarigheten till Skatteverket. I värsta fall så ser inte danskarna någon skillnad på ISK och en vanlig depå så skattar dig som vanligt enligt deras 27%/42% på faktiska realiserade vinster och utdelningar.
Det är upp till dig att yrka på begränsad skatteskyldighet. Avanza kommer per default ha kvar dig som obegränsat skatteskyldig i alla fall upp till 5 år efter du utvandrat om du inte hör av dig till dem för att få det ändrat.
Ett alternativ som jag funderat på är att helt enkelt sälja alla mina värdepapper innan flytten. Skulle ni tro att jag slipper betala dansk skatt på den reavinsten jag gör då, i och med att transaktionen skett innan jag blivit skatteskyldig i Danmark?
Själv flyttat till Tyskland för bara några månader sedan och har därefter haft några samtal fram och tillbaka med SKV. Mina svar nedan är vad jag fått av dem samt även vad som har diskuterats här:
Du följer de skatteregler som gäller för det land du bor i från det datumet. Flyttar du 1 feb och sålde dina aktier 31 jan så såldes de på ISK med svenska regler. Flyttade du utomlands sista mars, betalar du ej schablonskatten som dras från ISK 1a april.
ISKt beter sig som AF-depå och du behöver inte tänka mer på det därefter.
Finns ingen anledning att stänga kontot. Ses för allt och alla som en AF-depå tills du åter igen flyttar tillbaka till Sverige, då det åter igen blir ISK.
Däremot kan det en tanke att sälja alla värdepapper som gått med vinst för att ej behöva skatta på den vinsten i nya uppehållandet. Sedan kan du för all del köpa tillbaka dem igen på samma konto. Det är bara för att “nollställa dem”. Negativt utvecklade värdepapper kan med fördel behållas för att användas som kvittning i nya landet.
Nej. Har du KF kommer du fortfarande behöva betala schablonsbeskattning. Detta för att du faktiskt inte är den som äger värdepapperna och som betalar skatten, utan det är försäkringsbolaget. Du betalar för eventuell kapitalvinst enligt ditt uppehållslands skatteregler.
Använder du KF blir du alltså praktiskt sett dubbelt beskattad.
Ja. Likaså om du blir obegränsat skatteskyldig i båda länderna.
Däremot är det också viktigt att veta att det föreligger skatteavtal mellan de flesta EU-länder som gör att du inte ska betala skatten två gånger, utan endast mellanskillnaderna mellan skattesatserna. Här är jag ej expert.
Detta tyckte jag var extra intressant. Det här med att “nollställa” aktier som gått med vinst. Jag har i nuläget ett par värdepapper som gått väldigt bra som jag kanske kommer behöva sälja framöver. Jag borde enligt din rekommendation sälja dem innan flytt, och köpa tillbaks dem alltså, för att inte behöva betala skatt på den värdeökning som skett hittils?
Jag trodde att det bara var ökningen efter datumet jag flyttar som kunde beskattas vid försälning. Stämmer inte detta?
Ärligt svar: Vet ej.
Såvitt jag har kunnat pressa SKV ut med svar, så kan de inte svara på det heller.
De “säljs” när du skriver ut dig. Men du har kvar dem. Du får inget kvitto, då de faktiskt inte har sålts.
Om du måste påvisa för något skatteverk värdeökningen från efter du flyttat, hur gör du det?
Om det inte är för mycket bök, skulle jag (och gjorde jag) sälja de som gått med vinst med tidigare argument.