Korrekt. Detta är förutsatt att personen är begränsat skatteskyldig. Obegränsat blir man precis som du skriver om man har en “väsentlig anknytning” till Sverige. Vilket oftast kan förenklas till om man har flyttat utomlands och inte har något boende eller större näringsverksamhet i Sverige. Vilket är fallet 9/10 gånger.
Går att läsa mer i detalj hos SKV (Väsentlig anknytning till Sverige | Rättslig vägledning | Skatteverket)
Depå är bara ett garage, ett konto. Skatten betalas där man är registrerad. Du betalar ingen skatt på vinst eller utdelning, i Sverige.
Åter igen: Du skattar i det land där du bor. (Swe & Norge har något specialavtal däremot tror jag)
Jag tex, skattar inte för mina försäljningar i Sverige. Men har ca 26% skatt på vinster i mitt ISK, i Tyskland, oavsett var jag har mitt konto registrerad.
Är man obegränsat skatteskyldig i flera länder så finns det samarbeten i EU (främst). Men det är snäppet mer komplicerat.
Edit 2023-04-20 Pudel: som Econ 101 påpekar nedan skattar man i Sverige på utdelning. Har det till och med i mina egna anteckningar. * “En begränsat skattskyldig fysisk person beskattas för den löpande avkastningen på tillgångarna…” - Dvs kupongskatt på utdelning*