ISK inför flytt till Danmark. Funderingar kring skatt

Själv flyttat till Tyskland för bara några månader sedan och har därefter haft några samtal fram och tillbaka med SKV. Mina svar nedan är vad jag fått av dem samt även vad som har diskuterats här:

Du följer de skatteregler som gäller för det land du bor i från det datumet. Flyttar du 1 feb och sålde dina aktier 31 jan så såldes de på ISK med svenska regler. Flyttade du utomlands sista mars, betalar du ej schablonskatten som dras från ISK 1a april.
ISKt beter sig som AF-depå och du behöver inte tänka mer på det därefter.

Finns ingen anledning att stänga kontot. Ses för allt och alla som en AF-depå tills du åter igen flyttar tillbaka till Sverige, då det åter igen blir ISK.
Däremot kan det en tanke att sälja alla värdepapper som gått med vinst för att ej behöva skatta på den vinsten i nya uppehållandet. Sedan kan du för all del köpa tillbaka dem igen på samma konto. Det är bara för att “nollställa dem”. Negativt utvecklade värdepapper kan med fördel behållas för att användas som kvittning i nya landet.

Nej. Har du KF kommer du fortfarande behöva betala schablonsbeskattning. Detta för att du faktiskt inte är den som äger värdepapperna och som betalar skatten, utan det är försäkringsbolaget. Du betalar för eventuell kapitalvinst enligt ditt uppehållslands skatteregler.
Använder du KF blir du alltså praktiskt sett dubbelt beskattad.

Ja. Likaså om du blir obegränsat skatteskyldig i båda länderna.
Däremot är det också viktigt att veta att det föreligger skatteavtal mellan de flesta EU-länder som gör att du inte ska betala skatten två gånger, utan endast mellanskillnaderna mellan skattesatserna. Här är jag ej expert.

Jag har själv skrivit om det här, med fokus mot Tyskland: Ekonomi - Investeringar och Skatteplanering - SweGerPatrik
Typ samma info som jag nu skrev ut här, men lite mer om andra områden.

2 gillningar