Sorry, skrev i genomfarten. Utvecklar gärna (å även mer sen) å du kan även kontakta via PM å Whatsapp osv därefter om du vill. Inga problem.
Jag har och har alltid haft Nordnet, så har dålig koll på Avanza. Fast jag tycker endå det är konstigt… Spelar ju ingen roll lixom?.. jaja.. 
nja.. mmmh.. nä.. alltså.. Åter igen igen. Vad Avanza anser eller inte gällande begränsat skatteskyldig eller ej, är helt irrelevant ur skattesynpunkt. Men i det stora hela gör det ingen skillnad. Det handlar om vad och hur de redovisar till SKV. Din deklaration är det gällande dokumentet i slutet.
Real life Exempel
Jag hade ett sparkonto med fast ränta som betalades ut månadsvis i en annan bank än Avanza. Eftersom de inte fått min uppdatering om att jag inte längre var skatteskyldig i Sverige (enligt mina uppgifter, de behöver inget intyg), så fortsatte de dra skatt på min ränta. Denna ränta fick jag ju såklart tillbaka av SKV senare, då jag kunde hänvisa och säga att jag inte var skatteskyldig i Sverige. Men företaget (Klarna för den som var intresserad) följde bara sina direktiv och lagar baserat på informationen jag gett dem.
Ett klassiskt missförstånd. Ditt ISK är, och kommer fortfarande vara ett ISK. Kommer aldrig bli en AFD. Den kommer endast betraktas som en AFD ur skattesynpunkt (och vad de måste anmäla till SKV).
Trist. Har som sagt ingen koll på Avanza. Men ifrågasätt gärna varför du måste sälja av dina aktier för att du inte längre är boende i Sverige. Makes no sense to me… Det är ju bara en depå…
Här är ett liteeeet… oklart område. Ty.. och… alltså häng med här:
Som jag skrev tidigare:
Alltså, när du flyttar “säljer” du dina innnehav. Eftersom de följer de svenska reglerna, är detta logiskt. Så från Finanzamt’s (GER) sida blev de såld när du flyttade. Alltså är vinst/förlusten inte så illa eftersom vi snackar om en väldigt kort period. Du har avslutningsbevis på detta med din svenska deklerationspapper som kommer 2026.
Så ENLIGT MIG. (ingen jurist, osvosv laglig avsägning av skuld osvosv) så kan du jämföra värdeökningen mot när du flyttade, för de “såldes” då.
Sedan måste du inte alltid deklarera i Tyskland.
Sk “Pflichtveranlagung”
Som anställd (Arbeitnehmer) är huvudregeln att du inte behöver deklarera om följande kriterier är uppfyllda:
-
Du har endast inkomst från en enda anställning under skatteåret.
-
Din lön beskattas enligt skatteklass I (1) (ensamstående) eller skatteklass IV (4) (gifta, utan faktor).
-
Du har inte tagit ut några skattefria belopp (Freibeträge) på ditt elektroniska löneskattekort (ElStAM) under året.
-
Du har inte fått några inkomster som omfattas av Progressionsvorbehalt (t.ex. arbetslöshetsersättning, sjukersättning, föräldrapenning) som överstiger 410 euro.
-
Du har inte andra inkomster (t.ex. hyresintäkter, hobbyinkomster, kapitalinkomster som inte är föremål för tysk källskatt/slutskatt) som överstiger 410 euro.
-
Du har inte fått en uttrycklig uppmaning från skattekontoret (Finanzamt) att lämna in en deklaration.
(fukking hell tyska skattesystemet alltså…)
sååååå….
precis som jag skrev innan:
Du är endast skattskyldig i Tyskland för den inkomst du får efter flyttdatumet. Däremot används dina inkomster från hela året – inklusive inkomsten du tjänade i Sverige innan flytten – för att bestämma din tyska skattesats. Detta kallas Progressionsvorbehalt (förbehåll för progressivitet).
-
Beräkning av total årsinkomst: Skattekontoret lägger ihop din inkomst från Sverige (innan flytt) och din inkomst från Tyskland (efter flytt).
-
Fastställande av skattesats: De räknar ut vilken procentuell skattesats du skulle ha betalat om du hade tjänat hela denna totala årsinkomst i Tyskland.
-
Tillämpning: Denna högre procentuella skattesats tillämpas sedan på enbart din tyska inkomst
Alltså.. jag är ledsen om allt detta inte klargör allt för dig. För tyska skattesystemet är bökigt… å blandar man in andra länder i årsinkomsten blir det ännu bökigare. Blandar man in YTTERLIGARE lagar om dubbelbeskattning blir det ju en jävla gröt av det hela… (
)
(nu har jag gått vilse i mina egna tankar i det hela och återkommer senare…
)