Fråga om ISK, forcerad avyttring amerikanska aktier som tillsv. bosatt utomlands (Tyskland)

Hej alla! Jag har att det funnits liknande trådar men ingen som riktigt matchar precis min situation. Uppskattar visdom och svar.

Situation:
Flyttade till Tyskland Mars 2025 –> Skattepliktig i landet.
Anmälde nu i September 2025 att jag tänker stanna längre än ett år –> Borttagen ur svensk folkbokföring.

Problem:
Avanza meddelar nu att jag är fortsatt betraktad som obegränsad skatteskyldig i 5 år (eller tills skv anser att jag är begränsad skatteskyldig vilket lär bli räkenskapsår 2026 enligt dem själva över telefon).
Men de skriver att jag måste sälja/flytta alla mina amerikanska värdepapper som är 95% av min portf…

Från svensk sida är avyttringen “skattefritt”, men på Tysk sida måste jag skatta för reavinst, vilket gör att jag blir i praktiken dubbelbeskattad då båda anser mig som obegränsad skatteskyldig för år 2025… i Sverige kommer jag betala schablon, & i Tyskland för reavinst…

Så rimligtvis skulle jag vilja flytta mina värdepapper för att ej realisera vinsten. Jag har kollat på t.ex. IBKR och deras position transfer o.s.v. men det är högst oklart om jag kan flytta från mitt ISK.

Är det någon annan tillsv utomlands bosatt som har dealat med en liknande sits? Och vad gjorde ni?

1 gillning

Detta kan jag inget om.

Avanza har ingenting med skatten att göra. Det är SKV. Men de kommer utföra sina skylldigheter som bank om att rapportera dina affärer till SKV.

Det är SKV som är de som gör beslut om skatteskyldighet eller begränsningen därav.

Här har du fel. Du är skatteskyldig för de regler som gällde för det land du bodde i för den tiden.
Förutsatt här att du blir dömd begränsatt skatteskyldig (helt eller inom värdepapper).
Alltså:
Allt du säljer EFTER du flyttat till Tyskland skattas enligt Tyska regler.
Allt du sålt INNAN du flyttat till Tyskland, skattas i Sverige.
DÄREMOT: 10-årsregeln gäller för värdepapper från svensk sida. Alltså allting du köpt i sverige anser sig svenska staten ha rätt att skatta enligt deras skattesystem upp till 10 år efter du flyttat ut.
Notis: Där är det här ISK som jag förstår det. Reavinstskatten från ISK är 0% vid försäljing och utan rätt att kvitta, precis som i Sverige. Men du kommer inte skattas för ditt innehav.

Bedömningen av om du blir begränsat skatteskyldig eller inte, görs vid deklerationen. Du måste göra en dekleration om du har haft tjänstinkomst i Sverige under det gångna året. Alltså måste du deklarera detta år, men troligen inte nästa år. Där skall du skriva in i övriga uppgifter att du är utflyttad och anser dig begränsatt skatteskylid.

Avanza kommer registrera ditt ISK som utflyttad och då skickas en avräkningsnota till SKV som i praktiken gör att det ser ut som att du sålt av allt ditt innehav (räknas då på svenska sidan) och skall beskattas som en AFD, dvs 30% med kvittningsrätt. Detta måste du då också upplysa om att det inte stämmer och att de ännu är i din ägo.

Varför du måste sälja dina amerikanska innehav fattar jag inte. Inte heller varför du har dem på ISK.

Hoppas det blev lite klarare? (fråga på om du vill, känner också en gammal tysk skattejurist)

/ Patrik
Boende Tyskland (Kiel)
”Flyttade” in December 2021
Flyttade Februari 2022
Föräldraledig 2022 (med föräldrapenning från SWE)
Började jobba Feb 2023

Hej Patrik och tack för svar! Tyvärr gjorde inte svaren mig klokare och hade uppskattat om du kunde ge klarhet i min förvirring.

Jag har ännu ej sålt av något, men jag flyttade till Tyskland i Mars, så tyska regler gäller för mig.

1. Avanza har som intern regel att som utflyttad så får jag ej längre handla eller inneha amerikanska värdepapper/aktier. De erbjöd att flytta de till ett annat svenskt ISK som stödjer hos annan bank, annars måste jag sälja av inom en kort tidsfrist.

2. Du har rätt såklart i att Avanza inte har något med skatten att göra, men de meddelade mig att jag är fortsatt betraktad obegränsat skatteskyldig i 5 år tills SKV fattar beslut eller att jag lämnar in en “Certificate of tax residence in Germany” . Först då kommer Avanza att ändra mitt ISK och omvandla innehavet till en AFD.

Så jag måste:

1. Sälja av mina amerikanska värdepapper inom en viss tidsfrist, och jag har dem på ISK för att det var (betoning på var…) förmånligt skattemässigt. Eftersom jag är fortsatt obegränsat skatteskyldig för räkenskapsår 2025 (enligt skv) så skattar jag 0% vid försäljning. Men måste skatta mina 26 % för tysk realiserad vinst. Dessutom måste jag betala schablonskatten till Sverige för år 2025?

Som det ser ut nu, då en transfer/depåöverföring av värdepapper till internationell mäklare inte verkar möjlig från Avanzas sida, så tänker jag att jag likviderar hela mitt ISK innehav, tar den tyska “skattesmällen” för deklaration 2025 och för därefter över pengarna till en internationell mäklare (och sparar en reserv för skattebetalningen som komma skall). Är detta det bästa jag kan göra?

Sorry, skrev i genomfarten. Utvecklar gärna (å även mer sen) å du kan även kontakta via PM å Whatsapp osv därefter om du vill. Inga problem.

Jag har och har alltid haft Nordnet, så har dålig koll på Avanza. Fast jag tycker endå det är konstigt… Spelar ju ingen roll lixom?.. jaja.. :roll_eyes:

nja.. mmmh.. nä.. alltså.. Åter igen igen. Vad Avanza anser eller inte gällande begränsat skatteskyldig eller ej, är helt irrelevant ur skattesynpunkt. Men i det stora hela gör det ingen skillnad. Det handlar om vad och hur de redovisar till SKV. Din deklaration är det gällande dokumentet i slutet.

Real life Exempel

Jag hade ett sparkonto med fast ränta som betalades ut månadsvis i en annan bank än Avanza. Eftersom de inte fått min uppdatering om att jag inte längre var skatteskyldig i Sverige (enligt mina uppgifter, de behöver inget intyg), så fortsatte de dra skatt på min ränta. Denna ränta fick jag ju såklart tillbaka av SKV senare, då jag kunde hänvisa och säga att jag inte var skatteskyldig i Sverige. Men företaget (Klarna för den som var intresserad) följde bara sina direktiv och lagar baserat på informationen jag gett dem.

Ett klassiskt missförstånd. Ditt ISK är, och kommer fortfarande vara ett ISK. Kommer aldrig bli en AFD. Den kommer endast betraktas som en AFD ur skattesynpunkt (och vad de måste anmäla till SKV).

Trist. Har som sagt ingen koll på Avanza. Men ifrågasätt gärna varför du måste sälja av dina aktier för att du inte längre är boende i Sverige. Makes no sense to me… Det är ju bara en depå…

Här är ett liteeeet… oklart område. Ty.. och… alltså häng med här:

Som jag skrev tidigare:

Alltså, när du flyttar “säljer” du dina innnehav. Eftersom de följer de svenska reglerna, är detta logiskt. Så från Finanzamt’s (GER) sida blev de såld när du flyttade. Alltså är vinst/förlusten inte så illa eftersom vi snackar om en väldigt kort period. Du har avslutningsbevis på detta med din svenska deklerationspapper som kommer 2026.

ENLIGT MIG. (ingen jurist, osvosv laglig avsägning av skuld osvosv) så kan du jämföra värdeökningen mot när du flyttade, för de “såldes” då.

Sedan måste du inte alltid deklarera i Tyskland.
Sk “Pflichtveranlagung

Som anställd (Arbeitnehmer) är huvudregeln att du inte behöver deklarera om följande kriterier är uppfyllda:

• Du har endast inkomst från en enda anställning under skatteåret.

• Din lön beskattas enligt skatteklass I (1) (ensamstående) eller skatteklass IV (4) (gifta, utan faktor).

• Du har inte tagit ut några skattefria belopp (Freibeträge) på ditt elektroniska löneskattekort (ElStAM) under året.

• Du har inte fått några inkomster som omfattas av Progressionsvorbehalt (t.ex. arbetslöshetsersättning, sjukersättning, föräldrapenning) som överstiger 410 euro.

• Du har inte andra inkomster (t.ex. hyresintäkter, hobbyinkomster, kapitalinkomster som inte är föremål för tysk källskatt/slutskatt) som överstiger 410 euro.

• Du har inte fått en uttrycklig uppmaning från skattekontoret (Finanzamt) att lämna in en deklaration.

(fukking hell tyska skattesystemet alltså…)

sååååå….

precis som jag skrev innan:

Du är endast skattskyldig i Tyskland för den inkomst du får efter flyttdatumet. Däremot används dina inkomster från hela året – inklusive inkomsten du tjänade i Sverige innan flytten – för att bestämma din tyska skattesats. Detta kallas Progressionsvorbehalt (förbehåll för progressivitet).

1. Beräkning av total årsinkomst: Skattekontoret lägger ihop din inkomst från Sverige (innan flytt) och din inkomst från Tyskland (efter flytt).

2. Fastställande av skattesats: De räknar ut vilken procentuell skattesats du skulle ha betalat om du hade tjänat hela denna totala årsinkomst i Tyskland.

3. Tillämpning: Denna högre procentuella skattesats tillämpas sedan på enbart din tyska inkomst

Alltså.. jag är ledsen om allt detta inte klargör allt för dig. För tyska skattesystemet är bökigt… å blandar man in andra länder i årsinkomsten blir det ännu bökigare. Blandar man in YTTERLIGARE lagar om dubbelbeskattning blir det ju en jävla gröt av det hela… (:exploding_head: :water_pistol: )

(nu har jag gått vilse i mina egna tankar i det hela och återkommer senare… :timer_clock: )

ohohoh! En viktig punkt som min skattefilur nämnde åt mig. Till kanske skillnad från sverige, är att deklartionen i tyskland är en DIALOG med Finanzamt! Så, sålänge du skriver vad och hur, kan de säga Yey/Ney på’t.

Vet inte om en del av din förvirring är runt femårsregeln? Inom fem år från att du flyttat behöver du visa för skatteverket att du inte har väsentlig anknytning till Sverige för att inte vara skattskyldig här. Efter fem år är det Skatteverket som behöver visa att du har väsentlig anknytning för att du ska vara skattskyldig.

Hej, kontaktade Skatteverket på luren…

Hon sade att jag är obegränsat skatteskyldig i Sverige detta skatteår 2025 och betalar schablonskatten för mitt ISK innehav. Sedan nästa år kommer jag inte ha någon inkomst i Sverige och då kommer SKV utreda min skatteskyldighet.

Hon sade att jag skulle kunna sälja i mitt ISK innan året är slut men kunde givetvis inte svara för hur beskattningen ser ut i Tyskland. Där jag antog att det blir reavinst Tyskland om jag säljer nu.

Jag fattar verkligen ingenting här gällande den tyska beskattningen som du beskrev… är mitt innehav redan tolkat som sålt när jag flyttade till Tyskland i Mars? Avräkning som AFD? Ja det här blev sjukt bökigt… jag får nog ta hjälp av en professionell rådgivare tror jag