Fråga till utlandssvenskar med ISK

Hej! Jag vänder mig till eventuella utlandssvenskar med erfarenhet av ISK/KF.

Jag har varit folkbokförd i Norge i ett år nu (tidigare Sverige) och undrar rent konkret vad som kommer ske under den skattemässiga behandlingen av mina värdepapper på ISK vid deklarationen. Jag har sålt med nettovinst på ISK under året.

Skatteverket har sina meningar och bankerna har sina meningar. Jag har fått olika besked vid olika tillfällen, ofta konkluderat med att mitt ISK avslutas/omvandlas till AF vid utlandsflytt. Däremot snubblade jag över ett inlägg på småspararguiden från 2016, där de uppges ha varit i kontakt med AVA och skatteverket och fått som svar;

• Kapitalförsäkringen ligger kvar och beskattas med schablon som vanligt”.
  • ISK:n börjar däremot rapportera ränta/vinster/utdelningar till Skatteverket. Det viktiga att veta här är att när man flyttar tillbaka till Sverige slutar rapporteringen ske och kontot fortsätter schablonbeskattas”.

Jag kan idag som utvandrad ej teckna nya ISK/KF på Avanza. Däremot kan jag, till synes, handla som vanligt med mina redan existerande ISK/KF på svensk börs. Med anledning av de luddiga svaren och tvetydigheten är förhoppningen att det finns någon i forumet som kan intyga om ovanstående information från 2016 stämmer.

Finns det någon här som faktiskt placerar i KF och får vanlig schablonbeskattning, trots utländsk adress? Hur har din situation/plan med ISK/KF/AF sett ut, antingen som begränsat eller obegränsat skatteskyldig? Handlar du värdepapper via svensk eller utländsk mäklare, varför?

2 gillningar

Jag hade inte KF men däremot ISK när jag flyttade till Finland. Jag kände inte till att ISK förutsatte svensk obegränsad skatteskyldighet. Detta var långt före mitt ekonomiintresse uppstod. Dåvarande bank kände till att jag flyttat utomlands men schablonbeskattningen fortsatte och skatteverket anmärkte inte. När jag insåg felet kontaktade jag banken, sålde fonderna och försökte fixa deklarationerna efter bästa förmåga.

För att undvika att bryta mot skatteregler föreslår jag att sälja av allt innehav på ISK innan skatteskyldighet förändras. Kan läggas i vanlig depå istället.

KF kan vara en lösning, men det är inget jag har kunskap om.

3 gillningar

Det jag skriver nedan är jag inte säker på, det är teorier, berätta om era erfarenheter!

Pga av just dessa oklarheter ser jag ingen anledning att teckna ISK, om man har minsta tanke på utlandsflytt!

ISK kan leda till skattesmäll om man t.ex. efter många års sparande säljer i januari för att finansiera flytt i februari. Man tar glad i hågen i januari skriven i Sverige ut alla sina ISK pengar. Sedan bestämmer väl folkbokföring sista oktober det året var man skall “skatta”, dvs om man får schablonbeskatta ISK? Sommaren ett år efter flytt kan skattesmällen komma? Upp till nära 30% på det man hade på sitt konto om vinsterna är höga. Ännu mer om man är över vissa beloppsgränser och inte betalar in i förtid!

KF känns här säkrare, eller?

EDIT: Tog bort inlägget eftersom det var en del felaktigheter i det

7 gillningar

Mycket intressant information du delar med dig av!
Du säger “Det ger då en viss motpartsrisk så man får ha KF på ett så tryggt ställe som möjligt.” Hänger inte med på vad som menas med detta, så uppskattar om du har möjlighet att utveckla. Tack!

Har du koll på när man i så fall bör flytta över pengarna till en KF? Är det kalenderåret som räknas så man borde kunna flytta över pengarna innan årsskiftet om man ska flytta nästkommande år. Har själv bott utomlands många år men innan jag började spara och kommer säkert göra det igen. Nu har jag den största delen av sparandet på KF men även en mindre del på ISK. Har inte riktigt fattat varför ISK rekommenderas över ISK. Nåt med att det är en skatt som är avdragsgill och inte en avgift? Känns som en mindre detalj om man kan åka på en stor skattesmäll bara man flyttar utomlands. Men grejen kanske är att de flesta inte flyttar.

Hel enkelt att försäkringsbolaget kan konka och att man inte får ut värdet / pengarna från sin försäkring. Bolagen står dock under tajt kontroll av finansmyndigheterna och som försäkringstagare står man tidigt i kön för att få sina pengar. Så det är ingen större risk men något man ska vara medveten om. Innehaven ägs de factor av försäkringsbolaget, inte av dig. Du har däremot rätt till pengarna i försäkringen. Så är det med alla försäkringar. Sen kan man säga att man egentligen har liknande motpartsrisker för alla tjänstepensioner och egentligen staten också mht. allmänpensionen, Det är en liten skillnad i att innehaven inte står i ditt namn helt enklet. Men motpartsrisker kommer man nästan aldrig helt undan (annat än ädelmetaller i madrassen typ). Bara att välja ett bolag som är stabilt. De flesta stora aktörer är stabila och jag kan inte komma ihåg om någonsin ett försäkringsbolag konkat i Sverige, men allt kan ju hända. Därför kommentaren.

1 gillning

Som jag upplevt det så ska man starta KF före man registrerar sig som utflyttad hos Folkbokföringen. Klart att det kan vara bra med marginal i tid men så länge man gör det före man skriver ut sig så ska det vara ok.

KF har en fördel om man har mycket utdelande utländska bolag där man betalar kupongskatt på utdelningen i det landet aktien är från (oftast 15%). Försäkringsbolaget sköter det.

I en ISK däremot så kan man max räkna av kupongskatten upp till schablonbeloppet. Så har man många utdelande utländska bolag så kan man inte räkna av kupongskatten om den överstiger schablonskatten. Så har jag fattat det. Notera att så gott som alla Europeiska listad ETFer med utdelning inte drabbas av detta eftersom de är lokaliserade på Irland (av goda skatteskäl) där ETF bolaget ser till att hantera kupongskatten på samma sätt som en KF man har hos ett försäkringsbolag.

Skillnaden mht kupongskatt mellan KF och ISK gäller alltså enbart direkta aktie innehav som är utdelande och om man har så stor andel utländska innehav att totala kupongskatten överstiger shcablonskatten.

Hoppas det är någorlunda tydligt :slight_smile:

1 gillning

Väldigt tydlig. Tack! Trodde att skattefrågan rörde själva ISK schablonskatten och inte skatten på utdelningar. Har inte några utländska direktinnehav längre. Kanske avvecklar min lilla ISK och flyttar över allt till KF då. Utlandsflytt kan bli av inom ett par år eller tidigare.

1 gillning

Supertydligt förklarat. Då fattar till och med jag. :slight_smile: Tack!

1 gillning

Hej,
Är själv nyflyttad till Tyskland och iom att jag har en hel del investerat i både ISK och KF har jag försökt gräva lite i denna fråga. I korta lag kan man sammanfatta det med att du skattar i det land du bor. Punkt.
ISK slutar att vara i ISK då den är en förmånsbeskattning i Sverige. Det är en Depå.
KF fortsätter att vara KF då det inte är du som äger aktierna utan det är KFen. Den skattas som tidigare, men du får inga skattefördelar av det. Det blir alltså också en depå MEN du kommer att behöva följa ditt lands skattelagar OVANPÅ KF-beskattningen.

Har skrivit lite mer utförligt om på min sida här:
Ekonomi under rubriken “Aktier och fonder i Sverige” (tyvärr en bit ned på sidan… jag jobbar på att dela upp informationen)
Finns lite citat mm från SKV och Nordnet om hur de ser på det.

1 gillning

Tyvärr är det mer komplicerat än så. Om man är fortsätt obegränsat skatteskyldig i Sverige så fortsätter ISK att skattas som vanligt (alltså som om man fortfarande bodde i Sverige). Även som utflyttad kan man vara obegränsat skatteskyldig, oftast genom en så kallad “väsentlig anknytning” som ofta handlar om att man fortfarande äger ett permanentboende i Sverige. Är man däremot begränsat skatteskyldig så förändras hur ISK beskattas, som depå är inte heller riktigt rätt då det finns avvikelser. T.ex. så skattar man inte alls på vinst vid försäljning av värdepappersfonder som begränsat skatteskyldig.

2 gillningar

Hårklyveri, men det gäller ju inte endast för ISK som begränsat skattskyldig, utan även för depå.
Så påståendet att ISK beter sig på samma sätt som en depå för en begränsat skattskyldig stämmer.

Korrekt. Detta är förutsatt att personen är begränsat skatteskyldig. Obegränsat blir man precis som du skriver om man har en “väsentlig anknytning” till Sverige. Vilket oftast kan förenklas till om man har flyttat utomlands och inte har något boende eller större näringsverksamhet i Sverige. Vilket är fallet 9/10 gånger.
Går att läsa mer i detalj hos SKV (Väsentlig anknytning till Sverige | Rättslig vägledning | Skatteverket)

Depå är bara ett garage, ett konto. Skatten betalas där man är registrerad. Du betalar ingen skatt på vinst eller utdelning, i Sverige.
Åter igen: Du skattar i det land där du bor. (Swe & Norge har något specialavtal däremot tror jag)
Jag tex, skattar inte för mina försäljningar i Sverige. Men har ca 26% skatt på vinster i mitt ISK, i Tyskland, oavsett var jag har mitt konto registrerad.
Är man obegränsat skatteskyldig i flera länder så finns det samarbeten i EU (främst). Men det är snäppet mer komplicerat.
Edit 2023-04-20 Pudel: som Econ 101 påpekar nedan skattar man i Sverige på utdelning. Har det till och med i mina egna anteckningar. * “En begränsat skattskyldig fysisk person beskattas för den löpande avkastningen på tillgångarna…” - Dvs kupongskatt på utdelning*

1 gillning

Jovisst, men jag tror det är väldigt få som tänker sig att när någon säger “fungerar som depå” då menar “fungerar som depå… för en begränsat skatteskyldig person”.

Tyvärr blir det för mycket förenklingar igen här. Man betalar fortfarande kupongskatt (källskatt) som begränsat skatteskyldig på utdelningar, så att man inte betalar skatt på utdelningar är inkorrekt. Att man inte betalar skatt på vinst är inte heller helt korrekt. Svenska aktier t.ex. betalar du skatt på vinst om de säljs inom 10 år efter man flyttat från Sverige. Samma gäller för utländska aktier om dessa anförskaffades då man var obegränsat skatteskyldig osv. Däremot efter 10 år så betalar man inte längre skatt i Sverige på vinst vid avyttring.

Sen är det såklart så att andra länder också kan vara intresserade av att skatta dig och då blir även dubbelbeskattningsavtal relevanta.

3 gillningar

Men det här är väl inte specifikt för att depån befinner sig i Sverige?

Nej, det är specifikt för att kupongskattelagen gäller för begränsat skatteskyldiga personer. Vilket betyder att skatt på utdelning från svenska företag, europeiska företag med säte i Sverige, svenska värdepappersfonder, etc. dras av. Såklart är någon slags källskatt ganska standard världen över, men t.ex. för svenska utdelande fonder med utländska innehav så kan det bli massa onödig extraskatt :frowning:

1 gillning

Specifikt för begränsat skatteskyldiga personer eller specifikt för ej obegränsat skatteskyldiga personer?
Om jag utvecklar frågan lite med ett exempel, kommer kupongskatten bli annorlunda i de här fyra fallen?

1. Jag som svensk medborgare som är begränsat skatteskyldig och får utdelning på en svensk aktie på en svensk depå
  2. Återigen jag, men ovanstående aktie befinner sig på en finsk depå
  3. Min fru som är finsk (och inte har någon annan anknytning till Sverige annat än att hon är gift med mig) får utdelning på en svensk aktie på en finsk depå.
  4. Min fru, med samma aktie på en svensk depå (om hon lyckas öppna en sån)

Edit: Efter att funderat lite inser jag att begränsat skattskyldig och ej obegränsat skattskyldig är samma sak.

Nej, dessa bör mig veterligen inte innebära några skillnader från Sveriges håll sett (om vi ignorerar eventuella dubbelbeskattningsavtal/skattesystem i landet där man har hemvist etc.) Men det finns ju specialfall, som t.ex. det jag nämnde ovan, där det kan vara relevant att komma ihåg att kupongskatt tas ut (källskatt på utdelning).

Även fast man inte ignorerar detta så borde det inte bli någon skillnad, men här är jag även mer osäker.
Anledningen att jag tror ovanstående är att samma dubbelbeskattningsavtal borde gälla för dig som person oavsett vilket land depån ligger i.