Du skattar i landet du bor i. Var du har din depå spelar ingen roll.
KF schablonsbeskattas då det inte är du som äger det. Du kommer fortfarande få följa regler och lagar i ditt land du bor i.Således i detta fall kommer du behöva skatta schablon + skatt på ev vinst. Typ dubbelbeskattning.
Stämmer.
Se även liknande trådar. Dock ej Norge-specifika.
Jag har ett ISK som under året gått bra. Värdet på tillgångarna har ökat. Jag har inga aktier som ger utdelning, utan vi pratar i sammanhanget endast värdeökningar på specifikt amerikanska aktier.
Senare i år planerar jag att flytta till Danmark där jag också planerar att arbeta. Jag blev nu väldigt orolig när jag läste att mitt ISK i princip kommer omvandlas till ett Aktiedepåkonto när jag flyttar utomlands. Jag blev ännu mer orolig när jag såg att man i Danmark för vanliga depåer årligen skat…
Hej! Jag vänder mig till eventuella utlandssvenskar med erfarenhet av ISK/KF.
Jag har varit folkbokförd i Norge i ett år nu (tidigare Sverige) och undrar rent konkret vad som kommer ske under den skattemässiga behandlingen av mina värdepapper på ISK vid deklarationen. Jag har sålt med nettovinst på ISK under året.
Skatteverket har sina meningar och bankerna har sina meningar. Jag har fått olika besked vid olika tillfällen, ofta konkluderat med att mitt ISK avslutas/omvandlas till AF vid utland…
Hejsan,
Har en fråga för detta eminenta forum.
Jag bor med min familj sedan 2 år sen i Tyskland pga jobb. I slutet av detta året kommer vi antagligen återvända hem till Sverige (beroende på man hittar ett passande jobb).
Varje månad tas 450 euro från min lön till ett tyskt pensionssparande (obligatoriskt). Lika mycket betalas in av min arbetsgivare. Men grejen är att om man jobbat mindre än sex år, så har man möjlighet att plocka ut den delen som är tagen av min lön, i kontanter. I mitt fall …
3 gillningar