Hej forumet,
Jag står inför att sälja av fonder i en depå och istället investera pengarna (samt löpande månadssparande) i samma fonder på antingen ett ISK eller i en kapitalförsäkring. Eftersom jag bott utomlands tidigare och det är långt ifrån omöjligt att det blir en ny flytt utomlands i framtiden vill jag vara så smart som möjligt i valet mellan KF och ISK eftersom jag vill investera på lång sikt och inte röra investeringarna. På sätt och vis handlar det om att planera för det ovissa, vilket alltid är lite klurigt.
- Om en utlandsflytt är aktuell framöver, kommer det alltid vara mer gynnsamt att äga en KF? Att rösta på stämmor spelar mig ingen roll, men motpartsrisken finns ju där.
- Om jag skulle välja att investera i en ISK nu och, säg om fem år, väljer att sälja av detta för att istället investera pengarna i en KF - hur stor nedsida skulle det då få? Antar att det blir en ny beskattning vid bytet till KF.
- Med nuvarande ränteläge, kan det till och med vara en idé att behålla AF-depåerna för att både få en större utväxling på ränta-på-ränta samt faktiskt undvika risken att behöva pilla/sälja/köpa och bara istället bara kunna låta allt vara, även vid en utlandsflytt.
Tilläggas bör att jag äger bostadsrätt och har ett litet bolån med en räntekostnad, om det nu spelar in i scenariot. Avanza är banken och därmed inga avgifter för ISK/AF.
Uppskattar verkligen lite hjälp och tankar. Ofta blir ju skillnad mellan KF och ISK marginella, men i detta fall känns det ändå värt att tänka igenom det ett varv extra. Tack!