Jag har i samband med att jag köpte en bostadsrätt fått rådgivning från en av de stora bankerna angående mitt sparande. Jag förstår i efterhand att jag borde ha varit mer kritisk för jag har nu när jag har fått intresse för sparande insett att fonderna de har rekommenderat och som jag har köpt har väldigt hög avgift.
Jag har sett över min fördelning och bytt fördelning till fonder med lägre avgift. Borde jag sälja de fonder som jag inte ämnar att stoppa in mer pengar i och köpa de nya fonderna?
Jag har två olika konton, ett ISK och en KF. Är det någon skillnad i skatt mellan dessa om jag skulle sälja mina fonder (det finns även ett ISK Depålikvidkonto som jag antar hänger ihop med ISK-kontot)? Har banken någon anledning till att ha rekommenderat/skapat två konton på det här viset
Det där är ett vanligt fenomen. Man kan snarare se det som att du var på ett säljmöte än en rådgivning.
Om du har hittat bättre fonder hade jag bytt innehavet i bankens rekommenderade fonder till dina nya fonder. Så läge alla innehaven ligger i samma ISK blir det ingen extra beskattning.
Vad jag känner till fungerar beskattningen likadant på ISK och KF. Om du däremot säljer på ett konto och flyttar pengarna till ett annat så blir du beskattad för själva insättningen.
Just detta har jag inte koll på, men säkert någon annan här.
När du skriver “bytt”, är det då att sälja innehavet i den fonden med dyrare avgift och köpa innehav i den billigare fonden? Bara så jag är helt med på vad du menar.
Finns det någon rimlig anledning för mig att ha både KF och ISK i samma bank med samma fonder eller tjänar banken något på detta? Jag funderar på om jag ska sälja allt på KF och sätta in det på ISKt. Jag förstår inte riktigt varför jag behöver 2 konton av olika typ.
Jag är inte 100% insatt i KF, men har du någon specifik förmånstagare eller liknande så kan KF vara motiverat.
Men det låter inte som att du behöver det.
Kolla om det finns någon avgift för kontot.
KF är motiverat av flera skäl. Har du utländska aktier så sköter KF källskatten automatiskt samt om du vill ha en särskild förmånstagare för att kringgå de vanliga arvsreglerna.
Beskattningen är rätt lika mellan KF/ISK förutom att KF beskattar kontot, dvs det måste finnas likvida medel på kontot alternativet är att det säljs innehav för att täcka ”avgiften”.
ISK är bra då du kan kvitta mot andra kapitalutgifter tex ränta på lån.