Flytta pengar mellan KF, skatt?

Har en fråga till forumet:

Jag kan sälja en fond i en KF och flytta till en annan KF utan att behöva betala mer skatt? Om jag för över från KF till depå och sedan till annan KF blir det ju skatt som jag förstått det.

Jag har min ”lekhink” i en speciell KF och genom tur att den vuxit lite mer än övrigt så tänkte ombalansera. Kul att att lekhinken i egen KF för att lätt kunna jämföra utvecklingen med indexfonderna :slight_smile:

Hej,

Det stämmer att det blir extra skatt. Du kan undvika extra skatt genom att sälja lite innan 2026-12-31 och sedan flytta in i ny KF efter samma datum.

ISK är bättre där då man kan flytta kapital eller värdepapper mellan ISK utan extra skatt.

KF har inte samma regler som en ISK. Du måste prata med båda bankerna om de kan göra en sådan flytt utan att det triggar en skatteeffekt. KF är en försäkring och hanteras annorlunda när det gäller beskattning.

De olika KF är på samma bank så kan egentligen ha kvar. Var bara för att ombalansera lekhinken som sagt. Kan ju köpa indexfonder i samma kf utan att flytta, blir bara mindre överskådligt

1 gillning