Hej!
Jag har snurrat till en del och har nu alla mina aktier på ett KF konto ( 77K, -34% både svenska och utländska ) och alla mina fonder på ett ISK ( 146K ).
Detta på Avanza.
Jag var säker på att jag läst att intern överföring från ISK till KF inte beskattas men hittar inte detta nu, och läser motsatsen? Jag tänkte nämligen gjort en sådan överföring idag och har gjort flera sådana tidigare. Om jag ändå måste skatta åt båda hållen, så vill jag nog hellre köra enbart på ett ISK. Tänker att jag får sälja av de aktiera som ligger plus och vänta ut de de som ligger på minus?
Så om jag skulle vilja gå från KF till ISK, hur kan jag idagsläget göra det på smartaste sätt?
Det där är klassiskt feltänk att vänta ut så att en förlust vänder tillbaka och sälja då. Det du effektivt säger är att du tror att dessa aktier kommer överprestera den övriga marknaden, fram tills den magiska punkt då de råkar vara på ditt specifika inköpspris, och då ska du sälja vilket säger att du redan idag vet att aktierna kommer börja underprestera relativt marknaden när denna tidpunkt inträffar.
Om du hade haft pengarna i näven idag, skulle du köpt dessa aktier? Om ja, behåll. Om nej, sälj.
1 gillning
Det går inte att föra över mellan dessa utan att drabbas av extra skatt. Vad är anledningen till att du vill flytta ifrån KF? Totalskatten för de båda sparformerna är desamma även om de beräknas på olika sätt.