Extra skatt vid flytt från ISK till KF

Hej! Är ny här på forumet så hoppas jag skriver på rätt ställe.

Jag funderar på att flytta det mesta av mina tillgångar från ISK till KF. Främst är det för att det inte ska synas i deklarationen men vore också skönt att slippa kvarskatt varje år.

Är det någon som har räknat på hur mycket extra skatt man behöver betala och om det finns bättre eller sämre tider på året att flytta tillgångarna?

Det rör sig om cirka 500 000 kr och det är fonder som ska säljas och sen köpas på nytt Kapitalförsäkringen så inget courtage eller så. Det är endast det smartaste skattemässigt jag är ute efter.

Eftersom KF-kapitalet är så att säga beskattat redan den 1/1 så finns det inget att göra förutom att inte vara överdrivet klantig och föra över till en ISK någon dag innan ett kvartalsskifte och på så sätt beskatta kapitalet två kvartal trots att det bara handlar om någon enskild dag på utgående kvartalet. Dubbla beskattningen KF+ISK kommer du inte förbi om kapitalet varit i båda samma kalenderår.

För minimiering av skatt blir du tvungen att plocka ut från KF innan årskifte och sedan skapa ISK efter årsskiftet.

1 gillning

Hur funkar det med KF och kvittning av schablonintäkter mot ränteutgifter i deklarationen? Kan det vara så att man missar man den möjligheten med KF, men har den med ISK?

Tack för svar. Nu var det från ISK till KF och inte tvärt om. men att låta pengarna ligga på depå eller sparkonto över årsskiftet bör ju funka ändå.

Ah my bad. Men då blir det samma fast det är på halvårsbasis, dvs om du har pengarna på depå/sparkonto i halvårsskifte så undviker du en dubbel beskattning

1 gillning

Bör inte spela någon roll för min del. Ränteutgifterna kvittas ju mot skatten på lön. Eller tänker jag fel?

Nej i en KF är det försäkringsbolaget som äger värdepapperna så den skatt som uppstår i kf kommer du få betala oavsett om du i din deklaration har t ex underskott av kapital. Kf skatten tas som en avgift och dras iaf på Avanza 4ggr per år.så om du vill flytta ifrån isk till kf så tjänar du inget skattemässigt.

Nej, tjänar inget men tror inte man förlorar på det heller så länge man betalar annan skatt att kvitta eventuella ränteavdrag mot.

Det har du väl rätt i. Ditt syfte m hela den här manövern är alltså a slippa hantera skatteinbetalningen själv, i feb / maj varje år? Bara det? Du vill att den ska dras av “nån annan” från ditt kapital 4 ggr/år (Avsnza gör så tror jag)…?

Ja dels det och dels att det inte syns i offentliga informationen från Skatteverket att man har inkomster av kapital.

Det skulle kunna bli så att KF kan dyka upp i deklarationen för 2025 då staten kommer begära in underlag från försäkringsbolagen för de 300 000 skattefria kronorna på KF/ISK.

Ska bli intressant att se hur de löser det. Det är ju formellt sett försäkringsbolaget som skattar.

Ska man alltså sälja av i ISK i slutet av juni. Föra över pengarna till en depå (VP) i juni för att sedan i juli föra över det till KF och köpa fonderna igen?

Om du menar vilken manöver du ska göra för att slippa dubbelbeskattning om du ämnar flytta från ISK till KF så blir det så ja. Hade du flyttat redan i juni hade då fått skatta både ISK kvartal 2 och KF halvår 1.

Tack för snabbt svar. Måste det gå via ett VP-konto eller kan man göra överföringen direkt mellan ISK och KF? Jag ser inte hur man skulle lyckas med det för överföringen sker samma dag och då blir det dubbelbeskattning eller tänker jag fel?

För att det skulle gå så måste det vara via något systemstöd hos mäklaren, och det vet jag inte om det finns (tror inte det)

Mellanlandningen måste inte vara på ett VP-konto, det går lika bra att mellanlanda pengarna på ett sparkonto. Men mellanlanda måste du nog göra (se svaret från @CarlJohan).