Minimera konstnader i samband med fondflytt från KF till ISK

Hej!

Jag söker ekonomisk vägledning i samband med byte av skatteskal.

När jag började att spara fanns inte ISK däremot fanns kapitalförsäkring via Nordnet vilket jag valde som skatteskal för mitt sparande.

Jag gillar att investera i dyra aktivt förvaltade fonder och inser nu (bättre sent än aldrig) att KF via Nordnet inte är mest kostnadseffektivt för mig. Jag har precis skapat ett automatiskt månadsspar i ISK via Savr eftersom Savr ger 40% rabatt på förvaltningsavgiften på min favoritfond.

Så nuläget är inga nya pengar in i Nordnet utan de går istället till Savr. Men jag har ett större belopp investerat i fonder i min KF på Nordnet som jag nu vill sälja av och föra över beloppet till ISK på Savr för att därefter åter investera pengarna i min favoritfond.

Bör jag tänka på något speciellt för att minimera kostnader och/eller dubbelbeskattning? Kanske finns det en tråd/avsnitt där det framgår vad man bör tänka på i samband med “flytt av kapital från KF till ISK”?

Om ni har orkat läsa ända hit vill jag passa på att säga tack. Och till er som ev. skriver hjälpsamma svar vill jag rika ett än större tack.

Hej!

Det korta svaret för att undvika dubbelbeskattning är:
Innan årsskiftet: Sälj allt och flytta ut pengarna från KF till ett sparkonto.
Efter årsskiftet: flytta in pengarna på isk

4 gillningar

En punkt att ta hänsyn till är att om det gäller stora belopp finns en risk för stora förändringar den korta tid du är ute ur marknaden. Det kan ju slå åt båda hållen, så att du tjänar på ett börsfall men förlorar om du är ute några dagar med kraftig uppgång. Då kan det vara bra att flytta i omgångar, vilket dock gör det svårare att minimera skatten

1 gillning

Kort och koncist - tack så mycket!

Tänker att ju längre jag ligger kvar i Nordnet för att minimera dubbelbeskattning så betalar jag ju dock 1,4% i förvaltningsavigft (1,51% i totalavgift) årligen mendan ju snabbare jag utför flytten till Savr så sänker jag totalkostnaden till 0,91%. Och det gör också lite skillnad.

Vi får se, i dagsläget lutar det åt att jag ändå väljer att genomföra flytten i 10 omgångar så att jag alltid ligger minst 90% fullinvesterad under året istället för att vara helt utanför marknaden i 1-3 veckor mot slutet av året.

Tack för att du tog dig tid att svara.

1 gillning

När det är så stora skillnader i avgiften kan det kanske löna sig att acceptera att det blir viss dubbelbeskattning.
Tänk så här:
För din KF betalar du 0,88% skatt för de pengar du hade på kontot vid årets början. Oavsett när du tar ut dem.
För ditt ISK konto betalar du 0,22% skatt för varje kvartal från och med det kvartal då du satte in pengarna.
Det lönar sig antagligen ändå att invänta årskiftet, men med den stora skillnaden i avgift blir skillnaden inte så stor och det kanske kan kännas bättre att betala till staten i stället för till banken.

1 gillning