Flytta pengarna från KF till ISK (skatteoptimalt)

Jag tänker flytta mina pengar från KF till ISK under andra halvåret. Bakgrunden är de försämrade villkoren för VP-kredit på KF.

Schablonskatten beräknas på olika sätt för KF och ISK.

• För KF beräknas kapitalunderlaget som värdet 1/1 plus 100% av insättningarna i H1 och 50% av insättningarna i H2.

• För ISK beräknas kapitalunderlaget som en fjärdedel av summan av värdet vid ingången av varje kvartal plus insättningarna under året.

Om jag verkligen vill minimera skatten så säljer jag av hela värdet i KF:en och tar ut pengarna per 31/12 (till vanligt bankkonto). Sedan sätter jag in pengarna på ISK 1/1 (från bankkontot). Om jag gör på det sättet har jag inte betalat en enda extra “onödig” skattekrona. Om vi tänker att värdet på KF:en är 1 mkr (och skatten 0,89%) så har jag för 2025 betalat totalt 8.880 kr i skatt för både KF och ISK (allt i KF, inget i ISK).

Ovanstående är dock inte praktiskt genomförbart, dessutom är det behäftat med en massa marknadsrisk när jag ligger utanför marknaden. Addera att jag bara äger fonder som tar tid att sälja så inser man snabbt att man vill göra på ett annat sätt.

Om jag istället successivt flyttar hela värdet 1 mkr i Q4 så ökar beloppet av mina totala skatt för 2025 till 11.100 kr (samma 8.880 kr för KF som ovan, tillkommer 2.220 kr för ISK). Det motsvarar 0,22% och är i sammanhanget en ganska låg kostnad givet hur marknaden kan svänga både upp och ner de dagar jag ofrivilligt ligger utanför marknaden.

Samma tänk som ovan men jag flyttar successivt under hela H2, med 500k i Q3 och 500k i Q4. Totalskatten för 2025 blir då 12.210 kr (8.880 kr i KF, 3.330 kr i ISK). “Kostnad” 0,33% jämfört med det teoretiska skatteoptimala sättet, fortfarande billigt i förhållande till potentiell kostnad av att ligga utanför marknaden.

Givet att en flytt innebär att först sälja fonder i KF, sedan flytta pengarna från KF till ISK och därefter köpa tillbaka fonderna i ISK så tar det en hel del tid, tid då jag ofrivilligt ligger utanför marknaden. Risken är att det blir pannkaka. Därför tänker jag mig att föra över vid flera olika tillfällen, med mindre belopp.

Hur skulle ni ha resonerat i samma situation?

1 gillning

Om du har kvar låneutrymme på din ISK kan du köpa fonderna där samtidigt som du säljer på KF och du slipper därmed stå utanför marknaden. Även om du går upp i räntenivå, så är det ju en relativt kort tid, så det hinner inte bli så mycket extra ränta. Notera dock att det du redan lånat också drabbas av den högre räntan under dessa dagar.
Du kanske kan räkna på vad det skulle kosta om du genomför flytten på detta sätt runt nyår jämfört med den extra skatt du betalar om du flyttar pö om pö innan årsskiftet.

Edit: dåligt råd, se Lars svar nedan.

Men då blir det schablonskatt på det du lånar upp på ISK och då är väl trådskaparens upplägg bättre att successivt sälja av och köpa. Jag har samma dilemma och funderar på om man skall våga stå utanför marknaden eller om man skall göra som trådskaparen? Grejen är ju att belåning i KF inte blir avdragsgillt från 1 jan 2026.

Tänkte inte på det… :blush:
Du har nog rätt.

Jag tycker att tipset om att använda krediten för att matcha sälj (i KF:en) och köp (i ISK:en) tidsmässigt är bra. Jag kan använda outnyttjat kreditutrymme i KF:en för att få loss likvid som jag kan stoppa in i ISK:en några dagar tidigare än jag annars hade kunnat. Och då i princip sälja och köpa samma dag.

Kostnaden blir minimal. Jag betalar nu 1,49% för krediten (upp till 10% belåning). Kliver jag över 10%-gränsen får jag betala 2,49% under några dagar (på hela beloppet). Blir småpengar, inte minst i jämförelse med marknadsrisken (att börsen går upp eller ner) under dessa dagar.

Att utnyttja krediten under några få dagar ändrar inte förutsättningarna på mina skatteberäkningar, så länge jag håller mig inom hela kvartal. Men det hade jag ju ändå tänkt göra.

Ett enkelt exempel. Jag flyttar 1 mkr under Q4. Skulle kunna göras som:

• 2025-10-01 sätter jag in 250 tkr på min ISK. Detta är pengar jag inte har, de tas som outnyttjad kredit på min KF. Jag lägger köporder på fonder för 250 tkr och får veta att fonderna ska avräknas 2025-10-04. Jag lägger också in matchande säljorder på min KF för att sälja samma fonder för 250 tkr på KF:en, med samma säljdatum 2025-10-04. Funkar allt så får jag samma NAV-kurs på köp och sälj, Jag utnyttjar krediten under 3 dagar.

• Samma förfarande 2025-11-01.

• Samma förfarande 2025-12-01

• Samma förfarande 2025-12-27

Summa summarum har jag fört över 1 mkr under Q4 helt utan marknadsrisk (teoretiskt i alla fall, allting kan alltid gå åt skogen…), med minimal kreditkostnad och minimal extra skatt.

Anledningen att ändå dela upp totalöverföringen på 1 mkr på 4 mindre delposter är risken att något fallerar vid något tillfälle. Konstigare saker har hänt…

En till sak som komplicerar. Jag har en del Avanza Zero och där får man köpa max 25 tkr åt gången. Därför kommer jag få dela upp köpet på flera delköp över tiden.

Skatten på min KF i H2 2025 är “sunk cost”. Givet att vi nu idag 2025-07-01 gått in i H2 (och skatten på KF beror på insättningen i H2) med hela beloppet i KF så kommer jag få betala 8.880 kr i KF-skatt för 2025 (med exemplet ovan om 1 mkr). Spelar ingen roll om jag gör några uttag i Q3 eller Q4, och heller inte när (i H2) jag gör uttagen.

Däremot är ISK-skatten beroende av vad som görs i Q3 respektive Q4. Jag tjänar på att senarelägga köpen i ISK till Q4. Men inte så värst mycket som exemplet visar.

Hade jag flyttat i andra riktningen (ISK → KF) hade det varit andra förutsättningar, men nu när jag flyttar KF → ISK så är det enda som spelar någon roll när i tiden (under H2) pengarna kommer in på ISK:en. Samt så klart att KF:en är nollad när jag når 2026-01-01.

VP-krediten ligger mot befintlig KF. Det fina i kråksången är att krediten är helt separerad från själva KF:en (enda kopplingen är att säkerheten ligger i KF:en). Om jag lånar en extra tusenlapp på krediten så ökar inte värdet på KF:en en enda krona, inte heller ses lånet som en insättning till KF:en. Alltså inga skattekonsekvenser alls på KF:en om jag bara nyttjar krediten (och styr pengarna någon annanstans än in i KF-skalet).

VP-krediten är som vilket konto som helst, jag kan skicka pengarna därifrån vart jag vill (t.ex. till externa bankkonto i annan bank eller vad som helst).

Från 1 jan i år är det bara 30% avdragsrätt för lån till bostad, bil, båt och ISK. Resten får man bara 15% avdrag och från 1 jan 2026 är avdraget 0% för belåning med KF som säkerhet därav byte från KF till ISK. Avdragsrätt KF vs ISK

1 gillning