Tänker jag rätt här?

Jag har ett AB som ligger i träda och där jag om några år kommer kunna plocka ut pengarna som utdelning till 25% skatt. Pengarna i bolaget är placerade i en KF hos Avanza. Eftersom det är ett företag är ISK inget alternativ.

Parallellt har jag också mina privata pengar placerade på en privat KF i Avanza. Skulle där kunna byta till ISK om det finns argument för det.

Jag har belåning (Avanza VP-kredit, för närvarande 1,99% ränta) på både företagets och min privata KF. Problemet är den nya försämrade avdragsrätten för VP-kredit med säkerhet i KF (50% reducerad avdragsrätt i 2025, helt borttagen avdragsrätt f.o.m. 2026).

Jag har också bolån i Avanza (med flexutrymme) som efter den senaste räntesänkningen kommer landa på 2,26% i ränte.

Jag vill så klart låna så billigt som möjligt (oavsett om det görs på bolaget eller mig privat) och ser följande alternativ.

1. Låna privat på bolånet till 2,26%. Full avdragsrätt på 30% (så länge mitt totala ränteavdrag håller sig under 100.000 kr per år). Den ränta jag de facto betalar (efter ränteavdrag) blir alltså 2,26% * (1-30%) = 1,58%.

2. Låna på min VP-kredit på min privata KF till 1,99%. Halv avdragsrätt (15%) för 2025 och ingen avdragsrätt för 2026 och framåt. Den ränta jag de facto betalar (efter ränteavdrag) blir 1,99% * (1-15%) = 1,69% för 2025, och 1,99% * (1-0%) = 1,99% för 2026 och framåt.

3. Flytta mina privata pengar (och VP-krediten) till en ISK och låna till 1,99%. Den ränta jag de facto betalar (efter ränteavdrag) blir 1,99% * (1-30%) = 1,39%.

4. Låna på mitt företags KF till 1,99%. Varje krona i räntekostnad i bolaget blir en krona mindre i vinst som jag ska betala 20,6% bolagsskatt på => alltså 20,6% “avdrag” så länge pengarna ligger i bolaget. Men eftersom mitt AB är vilande och jag planerar att plocka ut pengarna som utdelning inom några år så kommer jag betala 25% skatt på utdelningen. Då får jag det till att den räntekostnad jag de facto betalar (efter båda “avdragen”) blir 1,99% * (1-20,6%) * (1-25%) = 1,19%. OBS detta under förutsättning att företaget (nu eller i framtiden) går med vinst så att mina ackumulerade förluster (p.g.a. räntekostnaderna) kan “dras av”.

5. Samma case om 4 ovan men med skillnaden att bolaget aldrig går med vinst innan jag avvecklar det och tömmer det på pengar (genom utdelning). Då får jag aldrig nytta av “avdraget” som minskar bolagsskatten. Varje räntekrona jag betalar holkar ur det egna kapitalet och därmed den framtida utdelningen. Räntekostnaden jag de facto betalar blir då 1,99% * (1-25%) = 1,49%.

Håller ovanstående resonemang? Det jag främst är osäker på är effekterna i bolaget, jag är rädd att jag missat något och/eller räknat fel.

Tack för inspel.

Avanza nu också sänkt räntan på sin VP-kredit (från 1,99% till 1,49%) så har förutsättningarna ändrats. Ny “efter skatt”-nettoräntor blir:

1. 1,58%

2. 1,27% till årsskiftet, 1,49% därefter

3. 1,04%

4. 0,89%

5. 1,12%

Verkar således som att VP-kredit är billigare än bolån oavsett scenarion, men att jag bör försöka avveckla min privata KF och flytta de pengarna till ISK istället.

Samtidigt kan jag placera pengar helt riskfritt på sparkonto med ca 2,5-3,0% ränta. Bör alltså maxa all belåning under det (och stoppa in på sparkonto, om jag stoppar pengarna i fonder ökar jag ju risken massivt). Riskfritt räntearbitrage på ca 0,5% ränta är inte fy skam om man kan få lite volym på det.

VP-krediten på lägsta räntan hos Avanza har alltid varit billigare än räntan på bolån, men det är vad jag vet på grund av att de gör en förlust på dessa lån.

Har du tänkt på att VP-räntan 1,49% på Avanza endast gäller för upp till 10% belåning? Jag ser inget om detta i dina beräkningar.

Yep den har alltid varit billig, men i relativa termer lite olika billig vid olika tillfällen. Nu har den under lång tid försämrats (räntan 1,99% har legat kvar trots massor av räntesänkningar från Riksbanken) men blev just riktigt bra igen.

Och yep jag vet att jag bara kan belåna 10% till denna räntan. Men det är helt i linje med min riskaversion, vill inte låna mer på värdepapper.Finns roligare saker än margin calls…

Du betalar ingen bolagsskatt på värdeökningen i KFen. Den är redan schablonbeskattad. Så du får mer fundera över om vilka pengar du vill ska öka: bolagets eller dina egna.

I know. Men Avanzas VP-kredit ligger helt utanför KF-skalet och är som vilket lån som helst. Räntekostnader slår direkt mot sista raden.

Jag tänkte mest på att du sa att räntearbitraget ser riktigt bra ut om man kan få volym på det, men det är ju just det man inte kan i och med max 10% belåning, om det var VP-krediten du hänvisade på till.

Ok, räntan för min VP-kredit hos Nordnet (för min ftg-ägda KF) ligger på ett separat konto men räntekostnaden dras direkt i KFen (indirekt genom att pengarna från krediten ligger i KFen). Det finns därmed ingen enskild räntekostnad att boka. Jag konsulterade Björn Lundéns rådgivningsstjänst tidigare kring dessa och de anser att man inte ska bokföra det om man gör det ändå så bli det mot 1385, dvs du bara minskar den skattefria vinsten.

Men Avanza har alltså ett annat upplägg?

Yes. Det har avhandlats någon gång tidigare här på forumet, finns fler här som har VP-kredit mot KF i Avanza.

Också räntor läggs direkt på krediten. Finns inga andra kopplingar mellan KF och kredit annat än att värdepappren i KF:en utgör säkerhet.

Krediten är skattetekniskt helt separerad från KF:en.

1 gillning

Skulle kunna varit jag som skrivit detta inlägg. Så därav intresset.

Antag att du istället haft dina pengar på ett vanligt aktiekonto. Avanza hade här erbjudit samma låga ränta som på KF/ISK.

Skillnaden är att när du lånar från KF/ISK måste du ha en säkerhet på kontot som i sin tur kostar i form av årlig skatt.

Sedan kanske alternativet att ligga i vanlig depå inte är strategiskt korrekt men det är ju en annan fråga.

När det gäller alternativ 4 är det något som skaver utan att jag kan sätta fingret på det.

Men tex om du höjer skatterna så kan din uträkning komma fram till att du kan låna nästan gratis. Det verkar bakvänt. Är det rimligt? Jag säger inte att du har fel men…

tanken är väl att företaget lånar pengar för att placera tex i en räntefond som kanske ger 5%. Vad blir då kalkylen?