Kvitta schablonskatt på ISK / KF mot bolåneränta om man inte har inkomst av tjänst?

Hej alla kloka och välinformerade användare på detta eminenta forum.

Jag skulle vilja ha input gällande avdrag på bolånen i deklarationen utifrån min egna situation som egenföretagare och konsult.

Låt oss börja med grundförutsättningarna.

Egenföretagare som konsult. 44 år.

Löneuttag: 51 tkr per mån dvs 612 tkr per år.

Aktieutdelning: ca 300 tkr per år.

Tjänstepension på 5 tkr avsätts månatligen.

Stort bolån med liten amortering ca 10 tkr/mån). I dessa tider 250 tkr per år i ränta.

Fru med månadslön som anställd på ca 40 tkr.

Avsätter ca 300 tkr per år i en KF i i huvudsak globala indexfonder i företaget. När jag slutar jobba är det tänkt att lägga företaget i 5-årsträda. Därefter plocka ut pengarna privat. Under denna tid hade jag tänkt ta ut utdelning enl schablon.

Av min årliga aktieutdelning på 300 tkr avsätter jag 150 tkr som sparande. I dagsläget i en privat KF i huvudsakligen globala indexfonder.

En KF skattas separat och en ISK via deklarationen. Som jag förstått det kan ränteintäkten dras av på ränteutgiften via ISK.

För att komma till mina frågor.

Ska jag fortsätta att spara i en privat KF för min pension eller ska jag starta en ISK i stället? Eller ska jag göra enligt nedan?

Det jag tänker på i första hand är min möjlighet att minska min beskattning.

I dagsläget med våra löner och skatteinbetalning. Spelar det någon roll för oss om pengarna ligger i en KF eller en ISK map möjligheten till avdrag? Jag antar att så inte är fallet?

Om man leker med tanken att jag skulle vilja sluta arbeta tidigare än vid pensionsålder. Tex att jag någon gång mellan 55 år och 60 år väljer att slutar arbeta och då årligen (fram till pension/5-årsträdan slut) kommer att leva på aktieutdelning enligt schablon i kombination med de pengar jag sparat ihop på min privata KF eller ISK. Vi har förhållandevis små barn (4 st) och sannolikt kommer vi att bo kvar i vårt hus då barnen inte än kommer att ha flyttat ut.

Är det då klokare att ha pengarna på en ISK än en KF med avseende på avdragsmöjligheten då vi kommer att ha betydligt mindre intäkter?

Om så är fallet. Skulle jag tex i god tid inför detta skifte tex sälja av allt i min KF och köpa in mig i en ISK istället? Eller hur hade ni gjort?

Det finns såklart många om och men tex om ränteavdraget är kvar eller inte men någonstans får man planera för hur det ser ut i dagsläget och om förutsättningarna ändras får man omvärdera.

Jag tar tacksamt emot era tankar och kunskaper.

Tack!

1 gillning

@janbolmeson

Några egna erfarenheter eller tankar eller någon annan forummedlem som du känner till som har något att dela med sig av?

Tack!

Mvh Andreas

1 gillning

Sorry för sent svar, jag har faktiskt aldrig ens tänkt på den här möjligheten. :thinking:

För om jag förstår frågan rätt om att det skulle vara skillnad i avdragsrätt mod bolån beroende på om man har ISK eller kf?

@axr, @angaudlinn eller @ac72 är det här något som ni har tänkt på?

1 gillning

Jag är nyfiken på svaret, men då jag inte har lån så har jag inte funderat mer på det.

1 gillning

(inlägg raderat av författaren)

1 gillning

För ISK har jag bekräftat att bolåneräntor och schablonintäkt kvittas mot varandra (så långt min begränsade kunskap tillåter). Man kan prova på skatteverkets “räkna ut din skatt”-sida.

KF har jag aldrig undersökt.

3 gillningar

Kf går inte att kvitta eftersom man inte betalar SKATT på kf, man betalar ERSÄTTNING för skatt till försäkringsbolaget. Endast isk skatt går att kvitta mot räntor.

3 gillningar

KF beskattas inte via deklaration utan motsvarande schablonskatt dras av kapital inom försäkringen, ofta varje kvartal. Sen finns det fördelar man KF framförallt om man får utdelningar från utländska innehav samt att beskattningen fungerar även om man är utlandssvensk och begränsat skattskyldig.

ISK beskattas retroaktivt via deklarationen och fördelen är att skatten då kan dras mot underskott på kapital.

Har man inga planer på att flytta utomlands och inte har utländska utdelande innehav så är nog ISK bästa valet pga skattehanteringen.

3 gillningar

@janbolmeson
Ingen ko på isen. Man får väl säga att min fråga inte är speciellt tidskänslig :slight_smile: Tidshorisonten är lång…

Tack allesammans för er input!

Tackar så mycket för din kunskap @JFB :star2:
Funderar på att köpa bostadsrätt och har bara ISK konton, och det låter ju bra att kunna kvitta skuldräntan på mitt blivande bolån emot den årliga ISK skatten minst sagt :smiley:

1 gillning

Detta är en fördel m ISK som kan utnyttjas, ja. Den som har en portfölj på ISK minst lika stor som bolånet kan alltid betrakta blolånet som en hävstång på portföljen. ISK-skatten kvittas 100% mot bolånet i inkonsmstslaget kapital.

Obs att från 1/1 2025 kommer, troligen, värdepapperslån (som vanligen har lägre ränta än bolån av nån anledning) sluta vara avdragsgillt. Om förslaget som ligger inte ändras på den punkten… jag gissar att det inte kommer göra det. Då blir bolån en fördelaktig hävstång för den med stort värde på ISK.
Det.här kan vara bra att tänka på i god tid för den som planerar FIRE, d.v.s. att inte ha nån inkomst av tjänst längre. Då kan man inte höja sitt bolån, det är nästan omöjligt (ev kan nåt trick funka, mot nån bank men osannolikt)

1 gillning