Avdragsrätt KF/ISK lån

Hej kloka forumvänner,

Tack för ett bra forum och kloka idéer även om jag inte tagit till mig att ha mitt sparande i indexfonder. Jag har under många år haft både ISK och KF. Min tanke med KF var att lägga mina utländska aktier där. För att Avanza ska sköta återkravet av källskatt och jag ska få tillbaka hela beloppet utan att riskera att gå miste om avräkning av källskatten (dvs att den blir större än den skatt jag betalar på ISK och därmed brinner inne).

Jag använder belåning i båda kontotyperna (brukar ligga under 10 %, men ökar vid större nedgångar). När jag började investera funderade jag inte så mycket på upplägget, men nu när avdragsrätten på räntor i KF halveras 2025 och försvinner helt 2026 känns det som att kalkylen förändras.

Om man räknar på dagens schablonskatt på ISK (3,62 % för 2025, med 300 000 kr fribelopp) och förutsätter en källskatt på 15% så kan man ha ungefär 1 miljon i enbart utländska aktier med en direktavkastning på 5,1 % innan källskatten blir större än ISK-skatten och det uppstår en skattemässig nackdel. Även om ISK-skatten sänks med 25 % så hamnar brytpunkten vid ungefär 3,8 % direktavkastning (fortfarande med antagen källskatt 15 %).

Vill tydliggöra att frågan bara handlar om det skattemässiga inte fördelar/nackdelar om förmånstagare eller vem man ska spara till.

En annan aspekt är också att på ISK gör Skatteverket avräkningen redan nästkommande år i deklarationen. Medan man på KF får man i regel tillbaka allt, men det kan dröja 2–3 år innan återbetalningen syns (även om det går snabbare nu än förr).

Tacksam för hjälp var man har gjort en tankevurpa då jag inte ser någon speciell uppsida med KF med mitt upplägg med belåning. Så frågan till er är varför ska man inte ha allt i en ISK istället med ovan givna förutsättningar. Det ska tilläggas att min egen fördelning är ca 60 utländsk innehav och 40 % svensk.