Jag ska flytta utomlands i 3-4 år (London mer specifikt) och inser att jag behöver göra något åt mina investeringar eftersom jag inte får äga något sådant av skatteskäl när jag är skriven utanför Sverige. Investeringarna ligger för tillfället i ett ISK hos Avanza.
Kan vara bra att känna till att jag har även en bostadsrätt som jag inte tänker sälja eller hyra ut p.g.a. min partner kommer bo kvar där.
Min fråga:
Vad är det mest rationella att göra i den här situationen ur ett ekonomiskt perspektiv?
Vad jag kan läsa är det enklaste att flytta över sparandet till en KF, eftersom det blir rätt liten skillnad mot att spara i ett ISK och bo i Sverige.
Ett annat alternativ är att stoppa in pengarna i bostadsrätten.
EDIT: Ignorera detta inlägg och se istället Kirtapps inlägg nedan.
Jag låter detta ligga enbart för historiken i tråden.
Det är krångligt detta men med KF får du en skatteavbränning på 1% nästa år vilket nog inte är en deal.
Jag tycker nog att det bästa är att det enklare alternativet att flytta över till en vanlig aktiedepå och låta det ligga där tills du flyttar tillbaka eller längre. Under förutsättning att du har lång sparhorisont. +10år. Nya sparpengar kan du placera på annat håll...
Huvudpunkt: Du skattar i landet du bor i och enligt deras skatteregler.
Du kan vara obegränsat skatteskyldig i Sverige och då skattar du även i Sverige. Detta avgör SKV vid utflytt och baserar sig på om det anses att du har väsentliga kopplingar till Sverige eller ej. Tex bostad, barn/partner eller firma. Då blir du dubbelbeskattad
Vissa länder har Sverige skatteavtal med (typ hela EU), då kan dessa skatter kvittas mot varandra enligt avtalet och man slipper dubbel beskattning. Enklaste förklaringen är att du betalar den högre summan i totalen (tex Sverige har 20% och England har 22% så kommer du behöva betala 20% till svea och 2% till England)
ISK kan ej skapas, men slutar inte vara ISK för att du flyttar ut. Slutas dock beskattas som ISK.
Flyttar du tillbaka till swe, kommer det åter igen bli ISK.
KF beskattas som vanligt då det tekniskt sett inte är du som äger aktierna. Men min tolkning av skattning av KF blir att det är landet du lever i som definierar det. Dvs du åker på KF-beskattning och eventuell vinstskatt i landet du bor i.
Jag bor i Tyskland och ser det som en fördel med att ha dem i ISK då jag ej beskattas av att hålla aktierna, bara när jag säljer. Flyttar jag tillbaka så blir det som normalt igen och jag har fått x antal år på ISK skattefritt.
“ISK kan ej skapas, men slutar inte vara ISK för att du flyttar ut. Slutas dock beskattas som ISK. Flyttar du tillbaka till swe, kommer det åter igen bli ISK.”
Är det verkligen så? Behöver man inte sälja + köpa i samband med flytten?
Isåfall är detta defintivt ett bästa alternativet och mitt inlägg ovan kan ignoreras.
Jag körde vidare med en svensk KF precis som vanligt. Bodde utomlands i 15 år varav 9 år var i just London. Dock kanske man bör kolla upp reglerna mer nogrannt än mig, särskilt nu efter Brexit.
Ja det är verkligen så.
ISKn kommer att sluta vara ISK och det rapporterar din mäklare. Till SKV kommer det komma upp som försäljning från depå vid skatteredovisningen, men då meddelar man SKV att detta är ett ISK som skrivits om till Depå pga utflytt och det stryks.
Vid flytt utomlands kommer ditt ISK beskattas som ett Aktie- och Fonddepå (AF) så länge Ni inte är obegränsat skatteskyldig i Sverige. Din KF kommer dock beskattas som vanligt.*
-Nordnet
När man flyttar kommer eran förvaltare där Ni har ISK skicka information till SKV om att värdeapperna har avyttrat (sålts) och det ser ut som för SKV som att de sålts från ett vanligt AF. Då ska Ni ta bort den bilagan i deklarationen och i “övriga uppgifter” uppmärksamma SKV om att det inte stämmer, utan beror på att Ni blivit utskriven. -SKV
“Flyttar man tillbaka och blir således obegränsat skatteskyldig åter igen i Sverige, återgår ISK till dess normala beskattning.” -SKV
Bara för att vara extra tydlig… Gäller det även när man flyttar tillbaka? Dvs att aktiedepån konverteras till ISK utan sälj + köp med ev reavinstskatt.
När jag frågade SKV om detta svarade hon på telefon påt ungefär: “ehh jaa varför skulle den inte göra det?”
Den räknas inte ens som insättning. Den skrivs bara tillbaka till ISK.
Från landet man bor i’s synvinkel, kan det självklart variera. Men för att det ses som en vanlig depå för hela världen (till min vetskap) varför skulle de se det som något annat än att man bara bytt hemvist?
Lite obeprövade marker då jag inte känner något som gjort detta, men enligt all information jag fått så ska det vara så.
Jag har ISK i Sverige men bor och är skriven i Norge. Jag sålde i år en del av isk. Kommer jag skatta i Sverige och i Norge för detta? Vet att man inte ska dubbelbeskattas men i vilket av länderna skattas jag i?
I Norge tror jag det är 20% på vinsten..
Norge, förutsatt att du är begränsat skatteskyldig i Sverige.
Nu kan det vara så att JUST Norge och Sverige har något specialavtal.
Edit: Fråga SKV, de är bra på att svara även om det kan ta tid.
Kapar även jag lite av tråden. Hur blir det med ISK eller KF om man är utskriven ur Sverige men inte skriven i något annat land? Dvs en längre resa på ett par år där man inte stannar i något land mer än ett par månader som längst.
Du kan/får ej vara oskriven. Du måste vara skriven någonstans. Du måste ha någon typ av social och sjukförsäkring. Papperslös är inget jag rekommenderar.
Några huvudregler:
Stannar du 1 år eller mer ska du vara skriven i det landet.
Landet där du spenderar majoriteten av din tid är det landet du bor i. Bor du (365/2) 183 dagar i tex Norge å resten Sverige, så bor du i Norge.
Spenderar du tid i 3 länder är det landet du spenderar (365/3) 122 dagar i eller mer. osvosv
Ska man spendera mer än 6 månader utanför Sverige ska man anmäla detta för SKV att bestämma om man är begränsat/obegränsat skatteskyldig, folkbokförd, social- och sjukförsäkrad.
Jag rekommenderar inte att skriva ut sig från ett land om man tex ska flyga jorden runt över ett år å kommer spendera majoriteten av sin tid (säg 1 månad) i säg Malaysia eller nå. Mycket arbete för mycket tjafs.
Är man utskriven hos Folkbokföringen så är det så gott som omöjligt att starta en ny ISK. Som jag förstår det är det bankregler inte skatteregler som avgör detta.
Beskattningen av ISK beror dock på skattestatus - alltså om man är obegränsat skattskyldig i Sverige eller om man är begränsat skattskyldig
Obegränsat skattskyldig i Sverige. Då skattas ISK kontot fortfarande som ISK. Ingen skillnad mot att bo, vara folkbokförd i Sverige.
Begränsat skattskyldig i Sverige. Då är det som du beskriver. ISK kontot är fortfarande ett ISK konto men det beskattas som en AF/Depå dvs. all handel och ev. utdelningar rapporteras till SKV som en depå och man måste fylla i alla uppgifterna precis som en AF/Depå.
Sen kan det ju vara bra att vara proaktiv. Tex. om man ser att man kan bli begränsat skattskyldig i ett senare skede (tex. sålt boendet, avveklat ev. firma, inga barn/partner i Sverige) så kan det i så fall vara smart att köra över ISK i en KF för att slippa ovanstående.
Mitt generella råd är att starta ALLT man kan tänka sig behöver före man skriver sig utomlands hos Folkbokföringen. Man vet fasen aldrig var man springer på pumpen som utlandskriven, oavsett om man är begränsat eller obegränsat skattskyldig. Jag har sprungit på pumpen på en hel del bara jag är folkbokförd utomlands.
@Entou Lycka till med flytten. Alltid mycket admin men klart värt det i min mening då man får så många nya erfarenheter som är guld värda
Jag skulle säga att det är så gott som säkert att du kommer att bli betraktad som obegränsat skattskyldig p.g.a. ovan förutsatt att du står som ägare till BRFen (åtminstone delad) och med en partner i Sverige dvs. ISK funkar då som vanligt med schablonskatt. Men för att vara säker, kolla med SKV.
Vi är utskrivna, bor inom EU, är obegränsat skattskyldiga (pga. bostad i Sverige) och ISKen funkar som vanligt.
Helt rätt spelar Begränsad eller Obegränsad roll. Det är viktig detalj som inte förklarades helt ut. Bra @JFB.
ISK-beskattning är för övrigt en “förmånsbeskattning” och därför får man inte förmånen om man inte skattar i Sverige - om någon var intresserad av den lilla detaljen.
@JFB, - Det jag däremot inte förstått är KF. Många länder har KF, men de följer lite andra regler. Varför skulle Sverige vara ett undantag och beskattas såsom man är vad vid med KF, bara för att man hade det sedan innan? Det är ju landet man bor i som man måste följa gällande skatteregler. Således bör man behöva skatta på eventuell vinstskatt (i de länder som har det) samtidigt som man måste betala “avgiften” för att ha en KF skapad i Sverige?
Sant! Skaffar man KF så bör man kolla hur beskattningen av en sådan lösning sker i landet man flyttar till. Viktig poäng du tar upp som jag missade!
Där vi bott så har det inte varit något problem. KF funkar precis som vanligt dvs beskattas i Sverige och sen kommer frågan hur det hanteras i andra landet.
Hört att i Spanien är det en del regioner som beskattar KF som del av förmögenheten. Tror det var Katalonien som har förmögenhetsskatt.
Enklast att få lite koll på detta är att lösa ”dubbelbeskattningsavtalet” mellan Sverige och landet man flyttar till för att se om KF hanteras i det avtalet. Och såklart att ringa Skatteverket.
Hur ser hemlandet på detta? Om du säljer vill de väl ha kapital skatt i första hand, sen kommer Sverige och ska ha resten vad som blir över efter dubbelbeskattningavtal, eller i värsta fall skatt igen.
Hej, jag flyttade tillbaka till Sverige för fyra år sedan och hade då ett isk sen tidigare. Rörde alldrig kontot men förra året bytte jag några fonder. Blev chokad när skattedeklarationen kom och det stog att jag skulle betala 40 000 i kapitalvinst.
Det som hände var att jag inte hade angett Sverige som skattehemvist på bankens hemsida när jag flyttade tillbaka och därför räknades mitt isk fortfarande som ett AF vilket det tydligen gör när man bor utomlands.
Nu behöver jag alltså betala skatt på kapitalvinst på mitt ISK även fast jag har varit obegränsat skattskyldig i Sverige sen fyra år.
Detta ställer till det rejält för mig då jag även blir återbetalningsskyldig till CSN.
Banken ska väl uppdatera din status mot Folkbokföringens register. Konstigt att de hävdat att du ska skatta mer pga deras fel. Å andra sidan skulle du i så fall betala ISK skatt retroaktivt för de 4 åren så kolla vad som egentligen blir billigast för dig.