För tillfället har jag en sparkonto i Swedbank där jag lägger alla mina rester från mitt studiemedel. Självklart vill jag verkligen ha en ISK och investera i en global indexfond, men detta blir komplicerat då jag ska plugga i Frankrike i minst 5 år efter sommaren och anmäla min flytt i skatteverket. Då blir jag begränsad skattskyldig och min potentiella ISK blir till en vanlig depå. Jag planerar heller inte att komma tillbaks till Sverige efter studierna. Kommer heller inte att stanna i Frankrike efter nått år efter studierna. Om jag kan investera i Frankrike är jag helt osäker på. Jag har rätt till en vanligt bankkonto som student, men jag tvekar at jag kan även ha en investeringskonto i landet.
Så nu är jag osäker på hur jag ska gå till väga för att investera i en global indexfond. En alternativ är att jag skaffar mig en internationell kapitalförsäkring, men jag har inte koll på hur kapitalförsäkringar funkar, speciellt inte en internationell KF. Så det känns inte säkert för tillfället att ha en KF pga min okunnighet om saken. Tex förstår jag inte riktigt hur beskattningen fungerar (har redan läst om ämnet, men blir bara mer förvirrad).
Sen vill jag inte skita i att ändra min adress då detta kan straffas om jag blir tagen (bokföringsbrott). Har tyvärr redan haft kontakt med skatteverket där de informerade mig att jag måste ändra min adress när jag väl flyttar till studieorten, så de vet att jag vet att jag måste ändra min adress. Alltså kan jag inte undvika brottet genom att säga att jag inte viste (man blir inte straffad om man inte hade koll).
Sammanfattningen är att jag är helt vilse i vad jag ska göra. Jag blir tacksam om ni kan dela med nån tanke om vad jag kan göra
Själv är jag utlandssvensk. Jag investarar på depo i mitt nuvarande hemland, men jag skickar också över duttar då och då, när kursen är bra och investerar i depo i Sverige. Har där mest svenska fonder, men också lite globala.
Gör det mest för jag vet inte vad jag vill i framtiden. Vill jag flytta hem när euron ligger på 6 euro känns det bra att ha delat upp det när den låg på 10.
Kan tyvärr inget om kapitalförsäkringar. Vet bara att som obegränsat skatteskyldig i utlandet dras ingen skatt på depo (men rapporteras till skatteverket som delar med sig till andra länder via Common Reporting Standard CRS), så jag får ta upp den här i Tyskland.
Har du inte flyttat ännu, dvs du bor för närvarande i Sverige, så öppna en svensk kapitalförsäkring. Själv körde jag en svensk KF under mina år utomlands. Till skillnad från ISK så fortsätter du schablonbeskattas i Sverige med en KF.
Det finns en del trådar på det här ämnet om du använder sökfunktionen.
Har inte ens gnuttan av ett uns av info till dig, men slås av att det du pekar på är ännu ett sätt att visa på hur regelverk och lagar inte hänger ikapp med hur vi människor nu agerar/lever/rör oss.
Digitala nomader ställer ju till det också för många, de är ju inte ens bosatta permanent (ofta) på ett ställe utan rör sig… För att inte snacka om hur enormt struligt det varit här nere (Malmöbo) sedan bron till Köpenhamn byggdes - allt snurr kring var man bor, var man jobbar, var man nyttjar sjukvård, barnomsorg och skola har ju varit enormt.
Det lokala och globala känns så mycket mer relevant, än det nationella.
@janbolmeson - har inte en susning på om det faktiskt FINNS tillräckligt med underlag för ett avsnitt för detta, alltså metaperspektivet här, men nog hade jag tyckt det vore spännande att lyssna till. (Dvs, du gör jobbet, jag sitter i solstolen, lyssnar och njuter av ditt slit. )
Jag har trasslat mig igenom sådana här saker flera gånger men utanför EU.
Ibland har det gått ruskigt lätt och ibland har jag hamnat i en återvändsgränd och fått backa ut.
Det är olika regler i olika länder. Det finns länder som kräver att du har Visum X för att få öppna ett bankkonto men för att få Visum X så måste du först ha ett bankkonto. Bortsett från det så krävs normalt ett arbetstillstånd, viss typ av visum eller tillfälligt personnummer för att få öppna ett bankkonto och en aktiedepå. Bankkontot får du normalt behålla när du flyttar därifrån men en del länder kräver att du avslutar depån.
Jag har haft samma problem tidigare och flyttade nyligen ut igen till EU land. Jag flyttade ISK innehaven till Kapitalförsäkring om jag skulle bli betraktad som begränsat skattskyldig dvs ISK skattas som depå.
Skattemässigt funkar KF på samma sätt som ISK oavsett om du bor i Sverige eller ej eftersom tekniskt sett äger försäkringsbolaget innehaven men du har rätt till värdet av dem.
Sen lär det vara en del länder där man beskattas lokalt för KF innehav i sitt hemland. Som utlandssvensk är det alltid två länder som vill ha skatt från en - Sverige och det andra landet. Dock regleras sådant i ett avtal för att undvika dubbelbeskattning dvs man skattas bara i ena landet. Bäst är att du kolla i Sverige - Frankrike dubbelbeskattningsavtalet och ev. ringer Skatteverket och frågar hur KF hanteras mellan Sverige och Frankrike. Jag har svårt att se att det skulle vara ett problem inom EU. En del länder (USA, Israel) har rätt galna skattelagar så i en del länder kan det vara problem (KF skattas i andra landet). Så bäst att du kollar för att vara säker
Som du kommer att upptäcka är det en hel del admin med att vara utlandssvensk, även inom EU, men man lär sig och det är inte svårt. Bara att ha koll på läget och sköta sina deklarationer