Kapitalförsäkring, ISK eller aktie/fondkonto?

Hej,

Jag står i begrepp att öka mitt sparande på Avanza och tänker gå in med runt 5000kr i månaden under året. Jag tänker mig en mix av fonder i stort enligt JB förslag för 2023, möjligen med något/några tillägg av råvaror/infrastruktur på marginalen (intressant att följa, om inte annat).

Jag har redan sparat en del på ISK, men funderar på att istället starta det här sparandet i en tom kapitalförsäkring som jag har på Avanza. Huvudskälet är att jag åtminstone funderar på att inom några år (jag är 62) gå i pension och skriva mig utomlands (Frankrike?). I det scenariot har jag förstått att en ISK måste likvideras men en kapitalförsäkring kan man behålla (och till och med fylla på?).

Finns det några skäl emot mitt val?

Sedan har jag uppfattat att om jag vill ha en viss andel räntefond i sparandet, som t ex AMF Räntefond Mix, så bör jag lägga det utanför ISK/Kapitalförsäkring och snarare i ett aktie/fondkonto, givet förväntad avkastningsnivå. Stämmer det?

En liten nackdel med ovan beskrivna struktur är väl möjligen att sparandet blir något mindre överskådligt, men jag har redan visst månadssparande i Opti och direkt in i en fond (sedan gammalt).

Tacksam för återkoppling - och tack för fint forum!

Det stämmer att du kan fortsätta använda en kapitalförsäkring men inte ett investeringssparkonto när du flyttar utomlands. Du bör dock undersöka huruvida Frankrike kommer vilja beskatta innehavet i en svensk kapitalförsäkring om du bosätter dig där.

1 gillning

Det beror lite på vart du flyttar. Tvivlar på att Avanza kommer tvinga dig att likvidera ditt ISK om du flyttar inom EU. Däremot kan sättet du beskattas på innehav komma att förändras beroende på din skattesituation. ISK beskattas nämligen lite olika beroende på om man är obegränsat eller begränsat skatteskyldig i Sverige. Samt Frankrike kan ha åsikter om vilken skatt du bör betala på din kapitalinkomst också, vilket kräver att man har koll på dubbelbeskattningsavtal :face_with_head_bandage:

Kapitalförsäkring är definitivt det enklare valet och man fortsätter betala skatt som förut. Huruvida landet man flyttar till har några åsikter om man även skall betala skatt där beror på. Ibland kan det vara så att det räknas in som t.ex. förmögenhet och man då kan komma att betala förmögenhetsskatt ovanpå det som dras för Sveriges räkning.

Tack för svar! Ja, en del lösa delar som behöver redas ut om man faktiskt skulle avflytta.

Räntefondssparande - i ISK/kapitalförsäkring eller i ’vanligt’ aktie-/fondkonto?

Någon?

Får man en avkastning på 2,9 procent eller mer borde kapitalförsäkring vara bäst. Själv kör jag mitt räntesparande i ISK.

Ursäkta sent svar, men tack!

@havsekorre är helt rätt på det. KF ”funkar” med schablonbeskattning när man bor utomlands (jag gör det just nu) men man måste kolla vad som gäller i landet mht om de vill beskatta KF i ett annat land. Ring tex Skatteverket och se om de kan hjälpa dig hur det ligger till med tex Frankrike.

ISK likvideras inte för att man flyttar utomlands. Dessutom beror det på om man obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige. Skillnaden mellan dessa är inte helt glasklar men bygger på om man har en större koppling till Sverige eller inte. Har man tex bostad kvar, fru eller barn kvar i Sverige, så blir man oftast obegränsat skattskyldig i Sverige. Har man inget kvar mer än konton och investeringar så blir man oftast begränsat skattskyldig.

ISK + obegränsat skattskyldig = ISK funkar som vanligt och schablonbeskattas

ISK + begränsat skattskyldig = ISK hanteras av banken som en Depå / AF och varje affär rapporteras. Man måste alltså deklarera varje affär. Reavinst beskattas med 30% precis som på depå.

(ÖK: det som däremot likvideras i fall av begränsad skattskyldighet är innehav av utländska aktier när ens W8BEN avtal gått ut (gäller i 3 år). Det har jag råkat ut för på tex Avanza. Tvingades sälja aktierna)

Eftersom vi inte visste hur länge vi skulle vara ute så tog vi det osäkra före det säkra och flyttade över till KF. Gör det dock i god tid före utflytten eftersom det är svårt (omöjligt på en del banker) att öppna KF när man väl flyttat.

Lycka till :slight_smile:

1 gillning

Tack - mycket värdefullt!