Kommer flytta till USA i 2 år. Just nu har jag mitt sparande på ISK hos Avanza (indexfonder) som jag inte kan ha kvar.
Frågan är vad vi har för alternativ, funkar KF hos Avanza? Det står inte uttryckligen med på deras lista av konton man behöver avsluta vid flytt till USA.
Alternativet att spara i USA i indexfonder känns krångligt och skapar en eventuell valutarisk. Är det någon som har erfarenhet och har några bra tips?
Kommer du ha kvar ngt i Sverige som innebär att du förblir ”obegränsat skattskyldig” i Sverige? Tex familj eller en villa? Så länge man förblir obegränsat skattskyldig kan man behålla sitt ISK, så funkade det för mig (ISK på Nordnet, flyttade till Schweiz).
Annars funkar KF, tror jag. Jag tror också en bank jag pratade med sade att mina fonder kunde stå kvar på ett vanligt fondkonto, men jag kunde knte köpa, bara sälja fondandelar efter utflytt.
Usa tar ut höga avgifter av banker som missar att skicka kontrollupgifter. Många banker, bl.a. avanza väljer att avsluta kunder, hellre än att sköta kontrollupgifter till usa.
Skriv gärna om du hittar en bank i sverige som funkar för den som bor i usa.
Se verkligen upp med detta, utlandsflytt samt försäljningar på ISK, du kan komma att behöva skatta som om du sålt från depå, om du måste sälja värdepapper i samband med flytten, så har jag uppfattat det. Hör av dig vad du kommer fram till.