Jag hittade ingen annan fråga som behandlade det jag letade efter ett svar på, så jag valde att ställa frågan själv istället och kanske sätta igång en intressant konversation.
Jag var precis i samtal med Avanza angående att starta ett ISK när man har dubbelt medborgarskap(specifikt svenskt och amerikanskt), som svar fick jag att det tyvärr inte är möjligt, p.g.a att dem har så olika skattelagar etc. Vilket jag hade en aning om skulle vara svaret när jag ställde frågan.
Så nu frågar jag er om det är någon annan som satt i samma sits eller bara generellt har aning om hur man ska handskas med detta eller ifall det finns någon som helst mäklare som skulle tillåta ett dubbelt medborgarskap som ligger i Sverige eller om det faller till att starta ett konto hos en online mäklare i det andra landet(detta fall, USA)?
Nej, frågade bara specifikt om ISK. Är personligen inte riktigt ett “fan” av KF.
Ja, har också hört det. Har familjemedlemmar som är det och har mycket problem med saker hit och dit. Men ingen av dem som investerar som jag kan fråga.
Jag har dubbelt medborgarskap. Båda är dock inom EU.
Jag kunde starta konto och handla utan problem på Avanza. Men efter ett knappt år fick jag ett meddelande om att jag måste styrka mitt medborgarskap/skattehemvist. Det löstes enkelt genom att skicka in en bild på mitt pass.
Jag har svenskt och brittiskt (ej EU numera), gått bra på både Avanza och Opti (och Lysa när jag hade det tidigare). Dock är jag inte skattskyldig i Storbritannien, så kunde kryssa nej på den frågan - kanske där som problemet ligger?
Från vad jag hört av nära så är man skattskyldig i både USA och Sverige när man har har medborgarskap i båda och måste deklarera i båda länderna. Så jag tror du har rätt i att det är där problemet ligger.
Ja, tror det blir svårt med tanke på att man som amerikansk medborgare är skatteskyldig på all sin inkomst oberoende av vart i världen den kommer ifrån samt oberoende av var man bor. ISK är nog uteslutet då du antagligen skulle åka på både svensk schablonskatt samt amerikansk kapitalskatt
Om du är amerikansk medborgare är du skatteskyldig i USA oavsett var i världen du bor.
“The US taxes your worldwide income from all sources no matter where you live. And the only way to leave US tax behind is to renounce your citizenship, even if you’re a dual citizen.”
Vad innebär det i praktiken? Om du bor och har en anställning i Sverige? Betalar man inga svenska skatter? Hur kompenseras kommun och landsting i sådana fall?
Får kolla upp det igen, nu när jag sitter i den sits jag gör nu. Personligen gillar jag inte att man tekniskt sett inte äger dem delarna av företaget man köper, att Avanza gör det.
Kan inga detaljer eftersom jag inte själv är amerikansk medborgare, men vad jag förstår så brukar det ofta innebära dubbel beskattning. Det finns många som sagt upp sitt amerikanska medborgarskap för att slippa den dubbla beskattningen.
Amerikanskt medborgarskap är speciellt eftersom som nämns ovan gör en skattepliktig i USA oavsett var man bor, antagligen därför svenska nätmäklare inte låter en öppna ISK.
Jag är ingen expert, men som jag förstått det så kan man kvitta redan betalda lokala skatter mot sin skatteplikt i USA. Eftersom skatten är så mycket högre i Sverige så blir det ingen skatt över att betala i USA, men man måste ändå lämna in en deklaration där varje år.
Om en icke amerikansk bank har en kund som är amerikansk, och missar att skicka kontrolluppgifter till usa, är det höga böter. Tror det ligger runt 70 000 kr (per missad person.). Därför är det många banker som helt tackar ner till kunder som har ett amerikanskt medborgarskap eller uppehållstillstånd. Tidigare har avanza direkt avslutat alla konton om de ser en risk att någon har eller skaffar en sån koppling, så om du får ha ett vanligt konto eller kf och avanza var ok med det så har saker blivit bättre iallafall.
Jag är halvamerikan med svenskt medborgarskap. För ett par år sedan undersökte jag möjligheten att skaffa dubbelt medborgarskap innan farsgubben lämnar in.
Blev ganska snart avskräckt på grund av skattelagstiftningen. Som jag förstår det så är man skattskyldig i USA oavsett var man bor. På uppsidan ligger ju att man blir undsatt av ett SEAL-team om man skulle kidnappas i något skithålsland någonstans. Jobbar inte i oljeindustrin och föredrar att semestra inom Europa så jag valde att skippa det där.