Amerikanska aktier och arvsskatt

Jag har en vän som har amerikanska aktier i depå på Avanza. Han och hans arvtagare är svenska medborgare. Kommer arvtagaren behöva betala arvsskatt i USA trots att han är svensk?

Vad säger Avanza om detta?

I kapitalförsäkring har jag för mig att det är ett icke-problem, eftersom banken formellt äger aktierna. Dock osäker på hur det funkar med depå.

Vilket land aktierna är noterade i har inte så stor relevans för om man skall betala arvskatt eller ej.
Du säger att de är svenska medborgare, det har egentligen inte så stor relevans det heller.
Var någonstans bor de?

Just USA skiljer sig på den punkten. Alla tillgångar i USA belastas av amerikansk arvsskatt, kallad estate tax.

Gäller ej tillgångar ägda genom kapitalförsäkring, via europeiska fonder. Däremot amerikanska aktier, fonder och hus.

Däremot verkar det vara standard att inte berätta för amerikanska myndigheter

https://www.bogleheads.org/wiki/Nonresident_alien_taxation

2 gillningar

USA verkar anse att amerikanska tillgångar över 60k USD ska arvsbeskattas vid dödsfall. De 60k gäller för när personer som ej är amerikanska medborgare avlider.

Gammal artikel:

https://sebgroup.com/sv/press/nyheter/2011/aterinford-amerikansk-arvskatt-kan-drabba-aven-svenskar

Någon som vet om detta inte gäller längre?

Kapitalförsäkring bör undanröja problemet eftersom pensionsbolaget/banken äger?

Det gäller, men verkar vara så att man helt enkelt inte berättar om bortgången.

Svenska mäklare äger formellt tillgångarna ur amerikanskt perspektiv, så man måste verkligen berätta att personen gått bort

Tack, då lärde jag mig något nytt.
Jag var förmodligen lyckligt omedveten om detta eftersom jag bor i ett land som har Estate Tax Treaty med USA

2 gillningar

Ett bra land i många hänseenden

Det betyder dock oftast att man får samma grundavdrag som en amerikan, och inte att man undantas helt. Dock ökar grundavdraget från $60,000 till över $12,000,000 :slight_smile: Däremot om standard för icke-amerikanska börsmäklare är att man inte berättar så är nog det enklast (annars blir det jobbigt för dödsboet där man behöver översatta och notariserade folkbokföringsutdrag etc. för den avlidne och gå via advokat). Tror det är svårt att åka dit om man sen inte ska försöka tråckla in pengarna till USA direkt.

2 gillningar

Om jag förstår den här sidan rätt så verkar det vara $13,610,000 för 2024

Inte för att det spelar någon roll för mig personligen, jag har inga problem att hålla de amerikanska aktieinnehaven under $12M heller :joy:

Ja, det räknas säkert upp lite då och då och senast jag kollade var det strax över 12 mille. Har också inga problem att hålla mig där under :slight_smile: 60 tusen dock kan vara lite krångligare då det även gäller amerikanska ETF:er om man råkar ha några sådana.

1 gillning

Båda är bosatta och skrivna i Sverige! Tack för alla svar och så snabbt! Er kan man lita på!

Har TS frågat om arvsskatt som en företagare? Varför publicerar du en länk om “Businesses and self-employed”? Det finns en länk för privatperson “international taxpayers” som ger en liknande information som SEB. Rubik"Some nonresidents with U.S. assets must file estate tax returns".

Kanske är värt att kolla på?

Jag sålde av de få nordamerikanska aktier jag hade. Hellre globalfond än eventuell framtida arvsskattechock.

Någon som vet om avtalet Avanza kräver för handel av USA-aktier skulle kunna innebära att USA börjar följa upp dödsfall mer noggrant?

Nej det är ett avtal som krävts sen länge. Alla får ta sitt beslut, men sannolikheten för att utlänningar ska börja betala massiv arvsskatt i USA ser jag som väldigt liten. Är du nervös lagd kan du använda kapitalförsäkring.

Det är också frågan om vi överhuvudtaget äger något i USA. Alla tillgångar är skrivna på din mäklares konto/bolag, inte på dig.