Första inlägget här, har läst här ett tag men nu har det uppstått behov att skriva en fråga.
Har råkat ärva en “Traditional IRA” i USA och är rätt villrådig vad som gäller.
Vad jag förstår är ända sättet att ta ut den som “non spouse” är att göra den till en Inherited IRA i mitt namn, då har man 10 år på sig att ta ut den från den man ärvdes dödsdag.
Frågan är hur beskattas den om jag tar ut pengar och för över de till Sverige.
Jag har fått veta att jag ska fylla i en W8-BEN för att slippa dubbelbeskattning.
Har ringt Skatteverket ett antal ggr och fått helt olika besked.
Arv från usa är helt skattefritt då det inte är arvskatt på belopp upp till nån brytpunkt och vi inte har arvsskatt i Sverige
Det blir inkomst av tjänst och svensk inkomstskatt på hela beloppet
Det räknas som inkomst av kapital, om man kan visa hur mycket pengar som sattes in så skattar man bara på värdeökningen.
Vi kan inte säga nått på förhand, du får ta upp beloppet i deklarationen så ser vi vad vi bedömer att det är
Ganska stora skillnader i vad skatten blir, sen om man gör fel så hamnar man väl i finkan om det rör sig om miljonbelopp.
Någon som vet nått om det här eller var man kan vända sig för att få kvalificerad rådgivning hur man ska göra?
Notera att detta inte är någon form av professionell rådgivning, men:
Brytpunkten om du är icke-amerikan som ärver från amerikan är 60000 dollar. Efter det kommer USA att ta ut arvsskatt. Det gäller för “vanliga” arv, vet dock ej hur de hanterar arv av IRA till icke-amerikan.
En IRA senast jag kollade räknas som en aktiedepå av Skatteverket. Det kom ett beslut för 4-5 år sedan gällande s.k. rollover där en svensk flyttade innehållet i en 401(k) till en IRA vilket triggade inkomstskatt på hela beloppet och i det beslutet klargjordes att en IRA inte är ett pensionskonto utan ska beskattas som en aktiedepå.
Så jag skulle säga att du bör prata med någon kunnig helst i USA (jag har ännu inte träffat på någon här i Sverige som faktiskt begriper amerikanska skatteregler fullt ut oavsett vad de säger) angående skatten på arvet. Skatteverket bryr sig inte om detta och har förmodligen ingen kunskap om det heller då det inte påverkar svenska skatter alls.
Om du vill ta ut pengarna så kommer med största sannolikhet den instituation där kontot finns att hålla 30% av beloppet för att täcka amerikanska skatter. Det kluriga blir då att övertyga IRS att dessa 30% egentligen inte ska betalas då du täcks av ett avtal mellan USA och Sverige där enligt avtalet enbart Sverige står för beskattning av pensionskonton (och Sverige ser det som ett uttag från en aktiedepå så bara ev. kapitalvinst beskattas). Jag lyckades själv genomföra detta för några år sedan och fick därmed ut en IRA helt skattefritt både i USA och Sverige.
Men är det inte när en icke amerikan ger ut ett arv det är 60000$?
Finnansinstitutet menar att det inte ska bli arvsskatt. Och att skattefrihet eller reduktion mot Sverige ska hanteras genom att fylla i W8-BEN, men som sagt allt verkar oklart.
Men det låter lovande att den beskattas om kapital.
Då gäller det att få tag på ursprungliga värdet eller vad nu som behövs för att kunna hävda att allt inte ska skattas. Vad ska jag be finnansinstitutet om för att kunna hävda att bara skatta på kapitalvinsten?
När jag plockade ut mitt IRA konto så hjälpte det inte att ha en W8-BEN registrerad med Fidelity, de sade att eftersom det räknas som en “early withdrawal” (då jag inte uppnått pensionsålder) så måste de hålla 30% för att täcka ev. amerikanska skatter. Enligt juristen i USA jag pratade med så kan i vissa fall banken/brokerage gå med på att ge dig hela beloppet rakt av om du kan övertyga dem (med stöd av avtalet USA-Sverige) att du inte kommer att behöva betala skatt.
Det borde i de allra flesta fall finnas ett anskaffningsvärde på innehavet så kolla med dem om de kan ge dig den informationen. Annars åker du väl på att använda 20% av försäljningsvärdet som anskaffningsvärde tyvärr. Skatteverket bad inte om några bevis eller underlag när jag gjorde detta men skulle de bli nyfikna måste du naturligtvis ha det tillgängligt.
Som amerikanska medborgare har vi använt Cederwalls (https://cederwalls.com/hem/ för svensk-amerikanska skattefrågor. Kan rekommendera dom, blir ganska dyrt men om det rör sig om avsevärda summor så kan det ju vara värt det.
Menar du att du ska behålla den som en IRA tills du når pensionsålder? Är det fallet så kom ihåg att alla kapitalvinster eller utdelningar inom IRA ska skattas i Sverige vilket kan bli lite av en huvudvärk. Dvs får du ett ryck och vill ombalansera och säljer nån fond så ska du betala skatt på vinsten vilket innebär att du får ta dina “egna” pengar för att täcka det.
Är det verkligen så, Inherited IRA måste man ju ta ut inom 10 år?
Vad jag förstår så är det bara make/maka som kan ta över en IRA rakt av.
Jag måste konvertera den till en “Inherited IRA”
Visst är det kul att ärva pengar men det här är mer komplicerat och jobbigt än jag hade tänkt mig.
Fick googla lite då jag aldrig haft att göra med en Inherited IRA, men det ser ut som du kanske slipper det för dessa:
" * Inherited IRA withdrawal rules vary by beneficiary/deceased status, with tax implications except for Roth IRAs, with no early withdrawal penalties."
Så det verkar lite kopplat till din relation som arvstagare.
Det är nog bäst att du hittar ett proffs för att assistera här då det kan bli lite komplicerat minst sagt. Enligt skatteavtalet USA-Sverige bör du kunna komma undan med att inte betala skatt i USA men frågan är hur du enklast kommer dit. I mitt fall så höll de 30% när jag plockade ut innehållet i en Traditional IRA och vägrade ändra på det så jag fick kräva pengarna tillbaka via deklarationen vilket fungerade men tog ett halvår.
Ta kontakt med @EvidaPer som förmodligen är bäst i Sverige på investerare som är både i USA / Sverige (åt båda hållen). Vet att han tar sig an case som andra banker tackat nej till.