"Ärvda" annuities och IRAs från utlandet/USA

Hej!

Har ärvt en betydande summa tillgånger från min mamma som nyligen gått bort. Förstår nu att “det finns inget arvskatt i sverige eller USA” stämmer inte riktigt helt och hållet. Det beror alldeles på vad det är som man ärver.

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kan förklarar för mig hur dessa annuities och IRAs skall benämnas i sverige och hur skatteverket skall beskatta dem.

Jag kan säga att i USA så är “annuities” en slags pensionsbesparing som inte är kopplad till en arbetsgivare. Om jag har förstått saken rätt så har mina föräldrar betalat in till dessa konto med egna redan skattade pengar. Därmed skall det som har lagts in, inte beskattas. Dem har haft en fastränta årligen som inte har beskattas. Den delen av den totala summan som representerar en värdestigring pga av ränta samt räntan på räntan ska beskattas när pengarna betalas ut. Min förhoppning är att skatteverkets regler säger exakt samma sak, nämnligen det är enbart värdestigringen som beskattas och ingenting annat. Och då blir det 30% skatt på värdeökningen? Är det någon som vet vad det är som gäller? Kommer annuties att räkas som privatpension eller en kapitalförsäkring? Och vad är skillnaden egentligen?

Sedan har jag för mig att IRAs är kopplade till en arbetsgivare som har betalat in åtminstone en del av summorna som har betalats in samt att man kan även ha fått någon slags skattelättnaden i samband med egna insatser. Typ…pretax. De verkar inte vara ROTH IRAs.

Jag är både svensk och amerikansk medborgare och är därmed skyldig att deklarera mina inkomster i både länderna.

Uppskatta all hjälp och råd jag kan få! Thanx!