Flytta amerikansk pension (IRA) till Sverige

Hej
Har arbetat i USA ett antal år och har ett IRA konto på Ameritrade , flyttade hem för många år sedan och är 62 år och svensk medborgare. Vill flytta dessa till ett svenskt pensionskonto. Har någon erfarenhet av detta ?

Ingen koll på just detta tyvärr, men det kunde kanske vara värt att kontakta Cederwalls juristbyrå och höra om det är något som de kan hjälpa till med?
De är i vart fall väldigt duktiga på amerikanska skatter.

1 gillning

Stort tack för svaret, jag kontaktar dem :+1:
Ha det gott
Ingrid

Börja ta ut pengarna i USA istället. Hoppas du tänkte till och har ett amerikanskt bankkonto fortfarande. Från svenskt håll så är en IRA ett investeringskonto, inte ett pensionskonto och du skattar på vinsten bara. Samma som en depå i en bank här i Sverige. Den amerikanska skatten är minimal under $40000 om året eller så. 10-12% kanske? Du måste förstås deklarera i USA då också men det är väl enkelt med turbotax eller nåt.
Om du absolut vill ta hem pengarna på en gång så får du räkna med att betala full inkomst skatt på hela summan i USA.
Och antagligen vinstskatt i Sverige sen. Skatteverket ser inte det som en pensionsspar som sagt och kommer antagligen att se det som om du sålt allt i din depå på banken.

Så innan du försöker ta hem pengarna prata med Cederwalls.

Jag tog en timme med Cederwalls för ett par år sen (3500 sek ungefär) för att diskutera flytt från USA till swe och det tyckte jag det väl spenderade pengar. Även om 80-90% av det dom hade jag googlat redan. Men skönt att få det bekräftat.

1 gillning

Stort tack Alfred!
Jag har bank konto i usa.
Men tog inte usa ut extra 10% för att du är icke amerikan? Vilket år började du ta ut pengar?
Låter som ett mycket klokt råd att kontakta Cederwalls, det skall jag göra !
Stort tack igen !
Ingrid

Jag har inte börjat än men det som jag beskrev ovan är planen. Men du ska definitivt prata med en expert. Cederwalls. Gratis råd från mig och andra här är ibland bara värda vad dom kostar.

Hej Ingrid . Undrar vad du fick för svar från Cederwalls. Jag är i samma sits. Svensk medborgare. Bodde i USA mellan 1993-1995. Snart är det dags att börja ta ut min Traditional IRA därifrån.

Jag har deklarerat mitt IRA i Sverige under många år och betalat kapitalskatt på transaktionerna.

Nu undrar jag vad är bästa sättet att undvika eller minska skatten till USA när jag tar ut mina pengar.