Satt o tänkte på det här idag. Inom ett par år så tänker vi oss att flytta till Sverige från USA. Min fru och jag. Vi är båda amerikanska medborgare (jag även svensk, inte min fru). Både min fru och jag har rätt mycket pengar i våra 401k konton.
Om vi året innan man flyttar
-
Konverterar 401ks till IRAs.
-
Säljer allt i innehav i IRA och sen investerar på nytt i några lämpliga ETFs.
-
Flyttar till Sverige året efter.
Har jag då nollställt inköpsvärdet på tillgångarna i IRAn och när jag tar ut pengar från den i framtiden så betalar jag i Sverige bara skatt på eventuell värdeökning från datumet när vi gjorde steg 2?
Amerikansk inkomstskatt blir det förstås också eftersom jag är dubbelmedborgare men det blir det hursomhelst.
1 gillning
Boka ett möte med @EvidaPer som är en av de bästa i Sverige när det gäller investeringar USA / Sverige. Jag vet att han har hjälpt flera svenska NHL-spelare med investeringar Sverige ↔ USA. Kan inte han, så vet han vart du ska vända dig.
Hans uppgifter (eftersom de finns på hemsidan):
1 gillning
Japp, tror det funkar precis så. Men, nog bra att stämma av med någon kunnig, som Jan föreslog.
Tänk bara på att Skatteverket anser en IRA vara en vanlig aktiedepå så utdelningar och försäljningar inom den kommer att beskattas här. När du sen börjar ta ut pengar från den kan du ev. hamna i lite skattestrul då USA kommer att vilja beskatta det som inkomst medan Sverige ser det som kapitalvinst. Normalt kan man undvika nästan all dubbelbeskattning med hjälp av avtalet mellan länderna men om det rör sig om två “olika” typer av inkomst finns det möjlighet för strul.
Behåller du allt i 401(k) ser Sverige det som pensionskonton, dock finns risken att man blir utsatt för en “forced rollover” om de stänger ner 401k planen, och då flyttas innehavet till en IRA. Hela den “utbetalningen” ses som inkomst i Sverige enligt Skatteverket när jag pratade med dem om det.
Se sedan till att ha järnkoll på vad du behöver göra när du väl flyttat. FBAR, deklarationen osv. Finns många pitfalls där.
Skulle varmt rekommendera att ta ett par vändor med en riktigt kompetent jurist eller två som verkligen begriper problematiken. Vill du ha tips på ett par så skicka PM.
1 gillning