Testamenterade mineralrätter i USA (naturgas)

Hej, är ny här.

Jag har precis fått reda på att jag och min fru kommer att ärva en mineral rätt av hennes mamma i USA där naturgas kommer utvinnas. Rätten har funnits i familjen i över 50 år.
I dagsläget genererar brunnen mellan 20 000-65 000 dollar/år men i dagsläget håller ett företag på att utöka till 6 brunnar på fastigheten.
Tidigare har utbetalningen varit 3% av gasens värde men då de kommande brunnarna kommer befinna sig på marken där vi har mineral rätt kommer det öka till 12,5%. Man kan enkelt säga att intäkterna kan öka x24 så 480 000-1 560 000 dollar/år.

Detta är en spekulation då allt baserar sig på supply and demand…

Hur ska man tänka med denna typ att extra inkomst?
Hur fungerar det med att skicka stora belopp från USA till Sverige?

Alla hjälp och råd uppskattas!

3 gillningar

Och det handlar om arv från en släkting som du definitivt känner till skillnad från en plötslig överraskning där en okänd släkting testamenterat en rättighet till dig? (frågar med tanke på att mineral rights scam inte är ett okänt begrepp…)

3 gillningar

Hej Carl,
Rätterna har funnits i familjen i över 50år och första borrningen ägde rum för 15 år sedan. Min svärmor är i dagsläget ägare av rätterna och dessa kommer at testamenteras till oss.
Nu när du säger det så stämmer det att mineral scam begreppet har man stött på ett antal gånger…

1 gillning

Jag skulle sälja rätten. Dels är det jättesvårt att ha koll på vad som händer i en verksamhet på andra sidan jorden, lätt att bli lurad. Dels är det väldigt osäkert hur marknaden för fossila bränslen utvecklas i framtiden… Så jag skulle kontakta nån för hjälp med värdering och försäljning.

Men det är efter tycke och smak såklart.

Hur gör din svärmor med skatt/eget bolag osv? Eller bor hon i USA?
Är din fru amerikan eller svensk?
Finns det andra i familjen som har liknande rätter? Bor de i EU eller i amerika?
Ta hjälp av en proffs skulle vara min rekommendation.

Jag föreslår att din svärmor skapar en trust som inkomsterna går till där din svärmor och fru är förmånstagare.

1 gillning

Helt klart bästa valet. Börjar du föra över stora summor till Sverige så är det mycket som försvinner till skatt.

1 gillning

Rent allmänt är det inte när man för över pengar till Sverige som man blir tvungen att betala skatt, det är när man som skattskyldig i Sverige tar emot pengarna, oavsett vilket land kontot ligger i.

Hej,

Varför anser du att en trust är ett bra alternativ?
Jag har väldigt lite kunskap i ämnet…

Är det så även om inkomsten redan beskattas i USA?

Svärmor bor i USA, hon betalar inkomstskatt på det som betalats ut.
Min fru är amerikans och svensk medborgare. Min frus syskon kommer även äga en del av rätterna.
Jag tror också att ett proffs inom detta verkar rimligt

1 gillning

Det finns en dubbelbeskattningsavtal mellan USA och Sverige. Inkomster i USA för en person som är obegränsat skatteskyldig i Sverige beskattas som regel först i USA och sedan i Sverige. Du kan i princip dra amerikansk skatt från den svenska skatten.

Amerikans skattelag är rätt repressiv och att kontinuerligt flytta pengar från USA till Sverige kan bli en huvudvärk.

Verkar ju kunna bli an ansenlig summa så det är nog bästa att göra det grundligt, om ni ska göra det.

Om ni absolut vill behålla det så hade jag anlitat advokater/skatterådgivare både i USA och Sverige. Någon av de stora PWC, Deloite mfl. Detta för att sätta upp det så det blir både legalt, skattemässigt effektivt och hyfsat lättskött. Blir nog inte billigt dock. Men rätt.

Ett alternativ, om det blir för roddigt, är kanske att svärmor sitter kvar på det ett tag tills andelen går upp (12% som du nämde) och att hon då säljer rättigheten i USA när den högre avkastningen börjar strömma in, och testamenterar pengarna till er så kan ni investera det på börsen istället (typ globala indexfonder a la RT). Då blir det åtminstone bara en engångs grej.

1 gillning

Så du menar att man kan räkna av skatten man betalar i USA från den i Sverige.
låt säga 20% i USA och 30% i Sverige - då kan jag räkna av det och endast betala 10% i Sverige, eller är jag helt fel ute?

Typiskt en sådan fråga att tyvärr ta med en skattejurist. Kolla gärna med @EvidaPer som är finansiell rådgivare som jag vet har hjälpt en del i forumet med usa-Sverige relaterade skattefrågor.

1 gillning

Jag skulle följa Jans råd och skaffa professionell rådgivning men generellt så är man som amerikansk medborgare skyldig att deklarera world wide income varje år.

Jag är amerikansk och svensk medborgare men bor i Nederländerna så jag betalar amerikansk och nederländsk skatt. Jag deklarerar i NL och betalar skatt här, sedan deklarerar jag i USA via en skattervisor. Jag kan dra skatten jag betalar i NL från skatten i USA och som regel innebär det att vi inte betalar någon skatt i USA.

Förr hade vi 30% ruling i NL och då fick vi ibland betala skatt i USA eftersom skattemassan via t.ex. AMT var större i USA. Med 30% ruling så behövde jag inte betala någon skatt i NL på våra tillgångar i USA men nu behöver vi betala förmögenhetsskatt för våra globala tillgångar i NL.

Väldigt krångligt och jag kan rekommendera att ta professionell hjälp även om Big Four kanske inte är det mest kostnadseffektiva optionen.

1 gillning

Hej,

Precis som Jan och andra skriver bör du skaffa hjälp av en skatterådgivare som kan sätta sig in i alla detaljerna som gäller för ditt fall. De bör vara någon som även har bra kontakter med skatteexpertis i USA eftersom din situation sannolikt aktualiserar beskattning i både Sverige och USA.

Bor du i Sverige har du skatterättslig hemvists i Sverige. Den som har skatterättslig hemvists i Sverige är skattskyldig i Sverige för sina inkomster var än i världen de uppkommer. Inkomsterna i USA kommer då alltså vara skattepliktiga i Sverige (för den som har skatterättslig hemvist här).

Men eftersom det är fråga om inkomster som uppkommer i USA är de med största sannolikhet också skattepliktiga i USA enligt amerikansk rätt. Det finns då risk för att inkomsterna är skattepliktiga i både USA och Sverige. Sverige och USA har ingått ett skatteavtal för att hantera denna typ av dubbelbeskattningssituationer. Skatteavtalet reglerar vilket land som har beskattningsrätten och hur dubbelbeskattning som ändå kan uppkomma ska hanteras.

Du skriver att det är fråga om ett arv. I Sverige har vi inte längre någon arvsskatt men det kan finnas arvsskatt i USA som ni behöver beakta.

Att skicka pengar mellan Sverige och USA triggar inte skatt men bankernas rapporteringsskyldighet till skattemyndigheterna i Sverige och USA gör att den som tar emot större belopp får frågor från skattemyndigheterna om vad det är för pengar man har fått. När det gäller överföringar mellan USA och Sverige är min erfarenhet rent praktiskt att det fungerar snabbt och bra.

/ Per på www.evida.se

2 gillningar

Hej Per,

Tack så mycket för ditt utförliga svar!
I och med att vi inte vet exakt hur mycket brunnen kommer generera så har vi sagt att vi lägger allt på ett konto i USA och när vi har facit i hand tar vi kontakt med experter så att allt blir rätt och riktigt :slight_smile:
Brunnen kan generera gas i väldigt många år så vi behöver ha en långsiktig lösning.

1 gillning

Hej igen!

Jag kan naturligtvis inte detaljer som gäller i ditt fall men jag reagerar på det du skriver om att ni “…lägger allt på ett konto i USA och när vi har facit i hand tar vi kontakt med experter så att allt blir rätt och riktigt…”. Beskattningstidpunkten inträder normalt när man tjänar in pengarna. Det innebär att när man fått pengarna och kan sätta dem på ett konto så är det för sent att vidta åtgärder för att hitta en struktur som kan medföra lägre beskattning, i den mån det alls är möjligt. Kanske går det att göra något för tiden framåt men för det år pengarna har betalats ut är det i alla fall sannolikt för sent. Du skrev också att ni “kommer att ärva” och då tänker jag att ni kanske kan hitta på något smart redan innan ni har ärvt. Det var lite ytterligare spontana tankar som kanske kan vara till hjälp.

Allt gott!

/ Per

2 gillningar