Jag och min fru ska köpa hennes föräldrar hus (fristående villa) och de ska köpa vårt parhus (bostadsrätt). Vi funderar nu på hur vi gör detta på ett så fördelaktigt sätt som möjligt från ett privatekonomiskt perspektiv dels för mig och min fru, för hennes föräldrar och även för hennes bror så att det blir rättvist även mot honom och jag hoppas att någon kan hjälpa mig lite med hur vi ska tänka.
Vi har tagit in mäklare och kommit fram till att ett marknadsmässigt pris för deras hus är 4 100 000 och de köpte det för en herrans massa år sen för 670 000. På samma sätt är ett marknadsmässigt pris för vår bostadsrätt 2 600 000 och vi köpte för 3 år sedan för 2 780 000. Min fru har även vinster på fonder som ligger på aktie och fondkonton på 165 000 så vi har en tanke om att sälja av dem och flytta till en ISK och kunna kvitta bort vinstskatten mot förlust på bostaden.
Vår grundtanke är att hålla försäljningarna så “marknadsmässiga som möjligt” bara för att göra det enkelt för oss så en möjlighet är ju att sätta priserna i kontraktet till det ovan och sen hålla sig till det men samtidigt är ju gåvoskatten 0 och efter lite laborerande på skatteverkets beräkningssida Räkna ut skatt | Skatteverket så kan ju vi t.ex. sänka våran skatt genom att sälja vår bostad till ett underpris på pappret men att min frus föräldrar sen ger oss pengar så att vi ändå “fått” 2 600 000 för bostaden. Samtidigt så antar jag att det bara innebär att min frus föräldrar eller deras dödsbo kommer få betala den skatten när bostaden säljs nästa gång i och med att anskaffningsvärdet kommer vara lägre.
Vi kan alltså tänka oss att sätta priser i kontrakt/avtal till andra än “de faktiska” och min fråga är egentligen om vi bör “utnyttja detta” på något vis och i så fall hur?
Jag gissar dock att skatteverket redan tänkt på detta och sett till att de ändå får in den skatt de har rätt till även om det kanske sker först vi nästa försäljning av bostäderna.
Fast brodern kan väl också kompenseras via skattefria gåvor antar jag?
Relationerna i familjen är goda och så vill vi såklart att det ska fortsätta vara och rent ekonomiskt så ser redan min frus föräldrar sina pengar som “min frus och hennes brors” så frågan är om det finns någon möjlighet att utnyttja den här situationen för att maximera det ekonomiska utfallet för “kollektivet/klanen” bestående av min och min frus familj, min frus föräldrar och hennes bror?
Ja förlåt, jag kanske skulle ha varit tydligare med det. Det finns andra tillgångar för att kompensera brodern. Min svärfamilj är på inget sätt “rik-rik” men ganska mycket arv har koncentrerats i min svärfar.
Tack för länkarna och jag är nog med på de grova dragen om att man “övertar” den andres skattesituation om man t.ex. får det som en gåva eller om det säljs till underpris.
Det jag inte får rätsida på är vad som händer om man drar det till sina extremer enligt t.ex. följande scenario som vi tar från min och min frus perspektiv men mina svärföräldrar borde kunna göra samma från deras håll:
Jag och min fru säljer vår bostad för 2,3 miljoner kronor. Vi har då gjort en förlust på ~500 000. Man får vad jag förstår det göra avdrag för kapitalförluster på 50% vilket innebär att vi kan sänka vår skatt med 500 000*0,5 = 250 000 per person vilket innebär att vi skulle kunna betala 0 skatt ett år. Mina svärföräldrar har då förvärvat bostaden till priset 2,3 miljoner fast den egentligen var värd 2,6 så när den sen säljer den nån gång i framtiden så kommer de beskattas till 22% på de 300 000 som de fick i rabatt. Det jag tycker känns fel här är att 50% av förlusten kan dras av men vinsten beskattas bara till 22% vilket verkar öppna upp för skattefusk genom att sätta låga försäljningsvärden? Troligen missar jag dock något fundamentalt så nån får gärna peka ut vad
Hej, jag vore nyfiken på att höra hur goda relationerna är i din frus familj?
Är de prima så kan man ju tänka sig olika laboreringar men annars känns det som en ökad risk. Människor och relationer kan ändras när åren går. Andra människorn kan komma in. Är det värt att spara in skatt men öka risken för att någon, även om felaktigt, om 20 år när det är dags för arvsdelning säger sig blivit förfördelad och pekar på någon komplex skattekarusell?
Jag hade, om ni har råd, därför hållit det så enkelt och transparent och standard som möjligt. Och lyssnat in brodern extremt noga. Vet ni vad han vill, utöver det självklara i att inte bli snuvad på stora delar av sitt arv?
Vet inte riktigt hur jag ska kvantifiera relationen men alla hörs på mer eller mindre daglig basis och pratar avsevärt mycket öppnare om allt än vad jag gör med mina föräldrar och syskon. Även hur det här med bostadsbytena ska läggas upp så att det känns ok för alla har stötts och blötts fram och tillbaka.
Så vill vi såklart att det ska förbli och det är många gånger viktigare än pengarna så grundplanen har varit att hålla det så “nära en normal försäljning som möjligt”.
Efter att ha räknat på det så blev jag dock nyfiken på ett konceptuellt plan om det verkligen kan vara så enkelt att undvika skatt som i mitt exempel ovan eller om jag missar något?
Det rör ju sig om ett antal hundratusen om både jag, min fru, min svärfar och min svärmor på det här sättet kan smita undan från att betala skatt för att vi gjorde så stora “förluster” på våra bostäder? Så av den anledningen är jag intresserad på om jag missat något eller om det faktiskt är så?
Ja, väl värt att undersöka. Var jag du hade jag kontaktat och betalat en expert några tusen för konsultation i frågan. Finns en jag vet forumet brukar rekommendera men minns ej namnet.