Den här frågan kommer egentligen från tråden här Bästa upplägg för försäljning av bostad inom familjen - Nr 5 av Chalybejus men jag insåg att frågan var mer generell och intressant så jag tar mig friheten att ställa den här och om det inte är ok så får en moderator gärna stänga tråden.
Hursom, som jag fattat det så får man dra av 50% av de förluster man gjort på bostadsaffärer under ett år och därmed sänka sin skatt. Samtidigt får man skatta på bostadsvinster med 22%.
Säg att jag köpt en fastighet för 2 miljoner och min svåger har en fastighet som också är köpt för 2 miljoner. Jag säljer min fastighet till min svåger för 1,5 miljoner och han sin till mig för 1,5 miljoner. Vi har nu båda gjort en förlust på 500 000 och får då dra av 250 000 var på skatten vilket innebär att vi betalar 0 i skatt det året.
Säg att vi sen säljer fastigheterna 3 års senare för 2,5 miljoner. Då behöver vi båda förvisso betala vinstskatt på 22% på 1 miljon istället för 500 000 men de 22% som vi betalar på “rabatten” på 500 000 vi gav varandra är ju mycket mindre än de avdrag på 50% som vi fick göra.
Jag kan inte det här och tänker att det inte borde vara så lätt att smita undan skatt så jag gissar att jag missar något men någon får gärna peka ut vad? ![]()