Letar efter några kloka råd. 2020 flyttade jag och min då blivande man ihop i mitt hus som jag ägde till 100% vid tidpunkten. Hans hus hyrde vi ut. När vi skulle göra några större renoveringar på ”mitt” hus kändes det fel att jag stod på hela fastigheten eftersom vi betalde renoveringarna till hälften var. För att det skulle bli ”rättvist” blev vi rådda att ge halva fastigheterna var till varandra så skulle
Båda känna sig trygga i situationen. Det var otroligt mycket som hände just vid denna tidpunkt och både jag och min numera make var helt stressade. Vi gav varandra halva fastigheterna till varandra och och där började vårt kaos. När kostnad för lagfart damp ner i brevlådan på ca 30.000 per person istället för de dryga 800 kr vi räknat med förstod vi att något blivit fel. Mitt under hela processen hade det hus vi inte bodde i inbrott och vare sig jag eller min man ville ha kvar huset och fick det sålt rekordsnabbt. Så när lagfarten betaldes ägde vare sig jag eller min man längre det huset.
Vi förste få gåvan för den ena fastigheten hävd vid Inskrivningsmyndigheten eftersom en varsin gåva åt båda håll skatterättsligt anses vara ett byte och därmed utlöses vinstskatt, men det gick inte. Året därpå kom den större smällen. Vi skulle betala cirka 300.000 kr i vinstskatt på den fastighet som vi båda äger till hälften och är skriva på och bor i. Vi ska alltså skatta nästa 1/2 miljon för bostaden vi bor i.
Skitklantigt, speciellt eftersom jag arbetar med fastigheter och borde noterat detta men mycket stress och att allt gick så fort bidrog till detta misstag. Men gjort är gjort och tyvärr verkar det inte bättre än att detta kommer bli väldigt dyra läropengar. Vi har varit i kontakt med olika skattejurister men ingen har gett oss något hopp om hur vi kan slippa denna påhittade skatt. Finns det kanske några kloka råd i detta forum? Med tanke på all den kompetens som finns här.
Vi betalar gärna skatt, vilket vi gör med råge. Men när Skatteverket vill ta ut skatt från mig och min man på huset där vi bor och där inga transaktioner gjorts känns det inte riktigt rimligt. Gåvoavsikten anses inte vara tillräcklig, utan både Skatteverket och tingsrätten anser att byte av fastigheterna medför att vi ska skatta för båda.
Jag inser absolut att detta är en Hail Mary men jag chansar hellre och erkänner min ”dumhet” om det finns chans att slippa betala dessa påhittade pengar. Ha det fint alla! ![]()