Köpte andra delen av huset 2020, hur räknar jag ut vinstskatten?

Köpte småhus (1/2 del) för 1100’ år 2008 men köpte över andra halvan genom en bodelning 2020 där huset värderades till 1750’.

När vinstskatten då ska beräknas vid en ev. försäljning - ska jag då skriva att jag köpt huset för 1100’ eller för 550’+ 875’ alltså 1425’?

Bodelningen finns dokumenterad hos lantmäteriet som bilaga med värderingen 1750’, men i fastighetsinformationen står det att den blev min efter bodelning.

Har sökt svar hos skatteverket och lantmäteriet men har fortfarande inte fått något rakt svar.

Hoppas någon VET.

En bodelning innebär att den övertagande parten övertar det skattemässiga ingångsvärdet. De 1750 000 som står i bodelningen kan du glömma när du skall skatta för din reavinst.

Om din make/maka köpte halva fastigheten för 1100 000 så är ditt totala ingångsvärdet för huset 2 200 000.

Normalt sett när man gör en bodelning tar man hänsyn till den latenta skatteskulden! Du borde därför ha kompenseras med 22 procent av 650 000 (1750000-1100000) vid bodelningen,

Tack för snabbt och rakt svar, fått så invecklade från myndigheter.

1100’ var hela värdet så vi betalade 550’ var, vilket gör att jag vid en ev. försäljning får ganska hög vinstskatt… Hade hoppats på att värdet i bodelningen gällde…

Oj då! Samtidigt är skatten enbart 22 procent, så du får se det filosofiskt…

Allt är ju egentligen väldigt logiskt. I samband med bodelningen betalade ju din partner ingen reavinstskatt.
Tog ni verkligen inte hänsyn till den latenta skatteskulden, när ni gjorde bodelningen?!

Japp, men det var ju då… :slight_smile:

1 gillning

När man tar över en halv av bostad i en bodelning bör man ta hänsyn till effekt på beskattning, vilket i praktiken innebär att den som tar över ersätter med ett lägre belopp. På till exempel byggahus finns många trådar kring detta, troligen även på detta forum. Men om ni missade detta så får du tyvärr betala vinstskatten för hela beloppet