Vad beräkna vinstskatt på efter bodelning?

2013 byggde vi hus för totalt ca 3.9mkr
För ca två år sen separerade vi och jag köpte då ut exet vid en värdering på 4.65.

Dagens marknadsvärde är ca 5.85mkr.

Jag planerar nu att sälja. Beräknas då vinstskatten på den ursprungliga kostnaden att upprätta huset, eller på det belopp som gällde när jag köpte ut henne?

Spontant känns ursprungliga kostnaden mest rimlig, men samtidigt så bör ju hon onekligen ha fått betala vinstskatt på den vinst hon gjorde när jag köpte hennes del. Och isåfall skulle ju vinstskatten delvis betalas dubbelt?

1 gillning

Jag tror att du köpte halva huset 2013 för 1 950 kkr och andra halvan för 2 325 kkr för två år sedan. Du har alltså totalt betalat 4 275 kkr för huset och gjort en vinst på 1 575 kkr. Ditt ex borde ha deklarerat och betalat reavinstskatt för sin halva när hon sålde den till dig.

Edit: se mer initierade svar nedan

1 gillning

Det beror väl på vad som är skattat på vid bodelningen?

Jag är inte säker på att det nödvändigtvis behöver betraktas som en ”vanlig” försäljning som behöver skattas i det skedet utan att hela bostaden tillföll dig och din ex-partner fick beloppet x i bodelningen.

Isåfall blir det att skatta på skillnaden mellan 3,9 mkr och försäljningspriset (minus ev avdrag).

Men kolla upp vad ex-partnern gjort för all del och ta gärna hjälp av Skatteverket. Lycka till!

2 gillningar

Jag har gjort samma resa. Ur minnet från 2007:
Vi skattade inte då utan sköt upp detta till mitt kvarvarande ägande. Dock med kompensation dragen från mellanskillnaden.

Detta med advokat vi känner med i processen.

Så frågan är vad som händer med de 750k/2 du betalade efter värderingen. Fick exet 375k som hen skattade för eller ca 300k med skattskyldigheten överskjuten till dig.

Detta visar ju då också vad ditt pris var. 3,9 eller 4,65. Hoppas det blev begripligt.

2 gillningar

Det är inte alls säkert att det var ett köp. Det kan lika gärna vara en bodelning. Då slipper ju den som tar hela fastigheten lagfartskostnad på 1,5 procent. Då har man förhoppningsvis tagit hänsyn till skatteeffekten när man satte "köpeskillingen ".

2 gillningar

Det vär väl bara att titta på överlåtehandlingen! Är det en bodelning eller ett köp?

1 gillning

Sant, går jag tillbaka och kollar på avtalen så har man gjort avdrag för latent skatt som ligger kvar i fastigheten.
Så då antar jag att jag ska betala vinstskatt baserat på vad huset kostade att bygga, dvs 3.9 i det här fallet.

5 gillningar

Så är det. Köper du nu en ny bostad, så kan ju upplägget bli riktigt bra för din del, eftersom uppskovsräbtan numera är 0.

1 gillning

Ja, just nu lutar det åt en bostadsrätt, det finns inga hyresrätter att få tag på alls verkar det som :confused: Hade annars varit smidigt att mellanlanda där.

2 gillningar