Kan jag få hjälp att räkna ut vinstskatten för oss?

Förutsättningarna är:

Köpte lägenhet 2010 för 1 800 000 kr.
Sålde lägenheten 2014 för 2 400 000 kr
Vinsten blev (efter div. avdrag) 468 696 kr
Gjorde uppskov på hela vinsten.

Köpte hus 2014 för 2 940 000 kr
Sålde huset 2022 för 4 640 000 kr
Vinsten blev (efter div. avdrag) 1 435 084 kr
Gjorde prel. uppskov på båda vinsterna på 1 903 780 kr (då tanken var att vi skulle köpa dyrare under 2023)

Köpte lägenhet 2022 för 2 940 000 kr

I deklarationen 2023 (för inkomstår 2022) redovisade vi försäljningen av huset och gjorde som ovan nämnt prel. uppskov på vinsten eftersom vi planerade att sälja nuvarande lägenheten och köpa hus för minst 4 640 000 kr senast dec 2023. Men nu blev det inte så.
Därmed är vårt uppskov nu för stort, eftersom lägenheten kostade mindre än vad vi sålde huset för.

Vad blir det slutliga uppskovet som vi kommer få ha kvar nu, dvs vad blir resp. vinstskatt som vi behöver betala in? Tycker det är sjukt krånligt att räkna ut.

Rekommenderar skatteverkets kalkylator. Här får man en rätt bra bild av vad som förväntas :smile:

Redan testat den och den funkar bara för uträkning från en försäljning till en annan. Inte med ett gammalt uppskov, följt av ett nytt som är för stort. Jag kanske övertänker det hela dock.Och bara ta 2 940 000 / 4 640 000 och gånga det med totala vinsten för båda lägenheterna?

Edit: Testade din länk, ser helt annorlunda ut mot den uträknaren jag fick länkad från Skatteverkets support förra året. Kanske är den ny? Verkar iaf funka bra. :slight_smile: Tack.

Kan inte “svära” på att det är 100% korrekt uträknat då jag inte har alla uppgifter.
Men om jag höftar gällande pantbrev och lagfart samt dina försäljningskostnader när du sålde huset 2022. Får jag enligt Skatteverket att du efter ditt nya köp av lägenheten 2022.

Så om du ansökt om uppskov efter att du då köpte den billigare bostaden bör du rimligtvis betala enligt nedan:

Som sagt, får ta detta med nypa salt
Detta är även då baserat på att du ägde 100% av bostaden och har tagit allt på ditt namn vid köp och försäljning

Måste lägga till en disclaimer :joy:
Är nog bäst om du hör av dig till Skatteverket och fråga direkt, eller väntar och ser vad dom lägger in för din deklaration 2024

Som jag skrev i mitt svar ovan så hade jag inte hittat till just den uträknare innan.
Men den verkar funka. Du har dock räknat galet. :stuck_out_tongue: Nu nämnde jag inte det men jag äger 50% och min fru 50%, och så har det alltid varit. Uppgifterna jag gav gäller dock 100%. Men det blir enligt uträknaren ca 73 700 kr var att betala in i vinstskatt nu.

Måste lägga till en disclaimer :joy:
Är nog bäst om du hör av dig till Skatteverket och fråga direkt, eller väntar och ser vad dom lägger in för din deklaration 2024

För som du skrev, blev lite galet, då jag inte har alla korrekta uppgifter :grinning:

Fast de uppgifterna jag skrev räcker för att få fram de jag fick fram också. :slight_smile: Ok du vet inte försäljningsdatumet för huset, men det kvittar nog vad man fyller i där, bara man tar något datum under 2022. :slight_smile: