Besked om slutlig skatt

Jag har fått besked om slutlig skatt och det verkar som allt är godkännt enligt min deklaration. Till saken hör att jag sålde en fastighet under 2024 och har deklarerat den med en vinst på en bit över 3 miljoner.
Men jag ser inget om det i beskedet om slutlig skatt. Inte en enda rad står det om fastighetsförsäljningen.
Jag har även ansökt om preliminärt uppskov då jag köpt en ny fastighet med stort renoveringsbehov och då har man möjlighet att få tillgodoräkna sig samtliga renoveringskostnader jag har fram till maj 2026 på köpeskillingen. I mitt fall blir det 2,3 miljoner + ca 4 miljoner renovering. Det innebär att jag kan skjuta upp en stor del av vinstskatten.
Kan jag räkna med att själva deklarationen av försäljningen är klar och godkänd och det bara är uppskovet kvar att deklarera.
Det skulle vara skönt att veta att försäljningen gått igenom utan granskning så jag kan släppa den biten mentalt.
Är det någon som vet om det är klart och varför syns inget om min fastighetsförsäljning på besked om slutlig skatt?

Bostadsförsäljning är ju något du själv måste deklarera, det kommer inte automatiskt i din deklaration. Deklaration görs på blankett K5.
Senast 12 februari skulle skatten vara inbetald.

Det har jag givetvis gjort. Min fråga var om min deklaration av försäljningen är godkänd när man får beslut om slutlig skatt.

2 gillningar

Ja, det måste den rimligtvis vara.

Även jag sålde bostad i 2024 och inte heller mitt slutskattebesked innehåller särskild uppgift om detta (det brukar det väl inte heller?).

En detalj att notera är att du inte skjuter upp vinstskatten, utan vinsten.

1 gillning

Ja, du menar alltså att vinsten kan komma att skattas annorlunda vid det tillfälle den blir aktuell att betala?

Jag kollade nu och man för över summan man ska beskattas på från blankett K5 (efter ev uppskov) till punkten 7 i deklarationen (inkomst av kapital) så det ligger inbakat tillsammans med ev. andra ränteintäkter i deklarationen så det syns inte som en egen post som jag trodde det skulle göra på slutliga beskedet.
Så då har det gått igenom utan granskning vilket är skönt att slippa hålla på med.

1 gillning

Stämmer bra det. Men det medför ju i sin tur att man skjuter upp skatten också. Men du har rätt.

Det är nog mer att man rent “tekniskt” skjuter upp vinsten. I mitt fall 3 miljoner vilket också är maxbeloppet man kan skjuta upp. Hur det sen beskattas kan ju variera men det brukar ju vara så att de regler som gällde när man deklarerade vinsten får fortsätta gälla även om det kommer nya regler senare.

Det är bra att känna till att man inte gör vinsten ett år och betalar skatten ett annat år. Man gör vinsten det år man betalar skatten.

Vilket år då tar hem vinsten kan påverka vissa bidrag, t.ex csn.

Om man kan kvitta vinsten mot andra förluster har jag inte satt mig in i, men det är värt att undersöka.

Då missförstod jag!
Vi är i precis samma trevliga situation med bostadsförsäljning 2024 och stor vinst. Gick också och väntade på slutliga skattebeskedet, avdrag verkade ha gått igenom då det inte framkom annat iallafall. Skönt att vi slapp vänta till aug, vilket somliga får.
Grattis till en bra affär!

Tack detsamma!

1 gillning

Fyra miljoner i renovering?

Extremt märkligt att du inte löste ut i Skatteverkets algoritmer. Jag har svårt att tro på det, men det är ju enbart jag.

Hur menar du nu? Jag har ju inte deklarerat den renoveringen ännu. Det är ju bara en uppskattning än så länge på min nya fastighet. Det kommer troligen bli lite mer än det till slut men till maj nästa år så kommer vi vara uppe i den summan ungefär.
Du tycker det låter mycket såklart men tänk också på att jag jobbar heltid med projektet och gör väldigt mycket själv. Så med hantverkare för det egna jobbet så skulle det bli flera miljoner extra utöver de fyra😄