Bostadsförsäljning och uppskovet

Hej där!

Försöker hålla det kort. Sålde en bostad 2022-02 och gjorde där en vinst, köpte en bostad en månad efter och kommer nu ansöka om uppskov för den del av vinsten (391 000) som skall beskattas vilket är 22% av vinsten (vad jag förstått).

2023-04 kommer bostaden nu vara såld och kommer behöva återinföra uppskovet. Jag kommer då ha gått med lite förlust med denna försäljning men jag kommer vilja kvitta förlusten mot mitt uppskov.

Hur funkar det i praktiken? 22% av 391’ är 86’ i skatt. Men när jag skriver in på deklarationen så ansöker jag om uppskov för hela vinsten, alltså 391’. Blir det nästa deklaration att jag återinför vinsten och sedan räknar systemet ut 22% av det som jag skall betala (innan jag skrivet in förlusten).

Jag är säkert dum men den kalkylator skatteverket har så verkar det att jag kommer betala 48’ när jag återinför mitt uppskov nästa år.

Tacksam för lite hjälp

1 gillning

Det stämmer som du är inne på att du begär uppskov med skatt på vinsten av de bostäder du köpte och sålde 2022. Sedan regleras återförande av uppskov för årets försäljning i nästa års deklaration.

Kommer du inte att köpa något nytt boende?

Ah, så jag kan alltså räkna med att det är skatten om jag inte hade begärt uppskov som ligger till last för nästa år då?

Nej, jag flyttar in med min tjej eller ja sambo blir det nu.

Man tar väl vinsten minus förlusten och får således fram vad man ska dra vinskatten på?

Tror det är själva uppskovsdelen som ställer till det i tanken lite? Vad som händer när? Uppskov är just en “uppskjutning” av att betala in vinstskatt på det uppskjutna beloppet.

Det @Andre90 skall göra nu är att begära uppskov med skatt(391k är uppskovsbelopp) för försäljningen som han gjorde 2022. Han köpte(vad jag förstår en dyrare) ersättningsbostad och är berättigad till slutgiltigt uppskov. Blanda inte in detta årets framtida försäljning av ersättningsbostaden i årets deklaration.

Hoppas jag inte snurrar bort mg själv i att försöka förklara :slight_smile:

Exakt. Är helt med där.

Är bara för framtida deklaration där uppskovet skall återinföras.

Om jag hade betalat skatten idag, så hade beloppet blivit 86’ kr vilket jag är helt med på.

Men eftersom uppskovet är på hela vinsten, alltså 391’, blir det då samma beräkning när det skall återinföras nästa deklaration? Att det jag blir skyldig att betala/kvitta är 22% av 391’.

Är det jag inte får ihop bara.

Tack igen :slight_smile:

Men kommer ju inte behöva beräkna vinsten på den summan eftersom du säger du förmodligen gör en liten förlust nu i år?

Redigerat och raderat tidigare text för att minska felaktig info från min sida.

Räkneexempel(förenklat):

Uppskov= 391 000 kr

Inköp ersättningsbostad= 1 200 000 kr

Försäljning ersättningsbostad 1 000 000 kr

Beräkning av vinst: 1 000 000+391 000-1 200 000= 191 000 kr

Beräkning av skatt: 191 000x0,22= 42 020 kr

Men det är väl mer förmånligt om man kvittar förlusten mot uppskov?

1 gillning

Ja, det är precis det som sker i beräkningen @Stryd gör ovan

1 gillning