Bostadsbyte och uppskov. Hjälp!

Hjälp mig att tänka!

1. Ponera att jag gör en reavinst vid bostadsförsäljning på 3,9 miljoner (efter avdrag för förbättringar och mäklararvode).

2. Jag köper en ny, lite billigare bostad vilket medför att jag ”bara” får begära uppskov på 89% av vinsten (i det här fallet 3 471 000).

3. Men eftersom summan i punkt 2 redan överskrider maxbeloppet för uppskov (3 miljoner) så betalar jag skatt på en reavinst motsvarande 0,9 miljoner.

Resonerar jag korrekt?! Blir lite förvirrad av lvoten i punkt 2. :sweat_smile:

Du får kontrollera med Skatteverket men jag är ganska säker på att du i ditt fall bara får göra uppskov på 89% av maxbeloppet, dvs 2690000.

Tack för svar!

Jag hittade en kalkylator på skatteverket och enligt den har jag räknat rätt från början; skatten blev i mitt fall samma oavsett om jag köpte en dyrare eller billigare bostad. Kontrollräknade med samma värden delat med tio för att bekräfta min hypotes; då skiljde sig skatten åt. :slight_smile:

Ja, du har rätt. Såhär står det på Skatteverkets sida

Ditt slutliga uppskovsbelopp är det lägsta beloppet av antingen:

• den kvoterade vinsten eller
  • din andel av takbeloppet

Andelen av takbeloppet syftar på ägd andel av bostaden före försäljning.

1 gillning

Den går inte lita på helt. Jag pratade med dom och blev hänvisad till kalkylatorn. Den visade att jag o maken totalt skulle betala under 220.000 men det blev över 150.000 mer i reavinstskatt än vad kalkylatorn räknade

1 gillning

Jag hade bra koll på alla andra detaljer utom just fallet där uppskovskvoten överskrider takbeloppet. Men det verkar löst nu. :slight_smile:

Hur kom det sig att ni fick höjd reavinstskatt?