Ja, det kan man göra i sin deklaration vilket år som helst. Men för de åren då det funnits uppskovsränta har det funnits ett 'trix", som Skatteverket faktiskt skriver om på sin webb, som går ut på att man gör en omprövning av en gammal deklaration och då får tillbaka den uppskovsränta man betalat för senare år. I gengäld uppstår då en skatteskuld eftersom du efter omprövning en sagt att du ville betala skatten för ett antal år sedan. I det läget får man betala kostnadsränta. Den har dock varit lägre än uppskovsränta varför det ändå varit fördelaktigt att göra så. När nu uppskovsräntan tas bort försvinner behovet att göra så.
Om jag i efterhand ansöker om ett uppskov, så skapar jag mig själv ett underskott i skattekontot, eller hur?
Nej, om du nu begär omprövning för att få ett uppskov kommer Skatteverket betala tillbaka den skatt du betalat in, minus uppskovsräntan för de år den skulle betalas. Därmed uppstår ett överskott på skattekontot. Dvs ingen kostnadsränta. Inte heller någon intäktsränta eftersom den är borttagen sedan ett antal år.