Lånet blir inte helt gratis om jag förstått det rätt, utan det blir 1,25% som lägst, givet att man omprövar uppskovet 2023 senast?
Efter det kan man inte ompröva. Då dras man med den uppskovsränta man fått betalat in tidigare, fram tills att investeringen hunnit absorbera det.
Gör man omprövning innan 2023 så finns risken att investeringen inte hunnit tjäna ikapp räntakostnaderna, men man får tillbaka uppskovsräntan på bekostnad av kostnadsräntan på 1,25%
I slutändan får man alltså får man alltså väga 1,25% mot en värdepapperskredit som kan finnas tillgänglig hos Avanza/Nordnet etc. 1% upp till en nivå, 2% upp till en annan etc…
”Den årliga skatten tas bort från och med inkomståret 2021. Det innebär att du inte kommer att betala någon årlig skatt alls om du har sålt år 2020 eller senare.”
Har också sålt en bostad 2020 och kommer nog göra uppskov. Har dock inte direkt ”behov” av pengarna men kan ju åtminstone placera dem på ett sparkonto med ränta. Ogillar känslan av att låsa fast eller utsätta ”lånade” pengar för risk.
Tänker att ifall något av det du nämner sker, så kan vi kanske hoppas på en förvarning och kan då betala in uppskovet.
Och som en bonus utöver ett gratis “lån”, så kan man ju kvitta detta mot eventuell förlust om det nu skulle vara så att den nya bostaden sjunker i värde till nästa försäljning.
Hur har ni som inte har någon ”ränta att ta igen” tänkt investera uppskovet?
Av någon anledning är jag obekväm med att utsätta dessa ”lånade pengar” pengar för risk, mer så än med andra lånade pengar (har ju pengar investerade som jag i teorin kunde använda för att betala av på studielån eller bostadslån). Nästintill så pass att de kanske får ligga på ett sparkonto med ränta, ger inte många hundralappar där, men mer än inget…
PS: Tips, som iafa jag missat, är att betala in skatten (om ni inte får fullt uppskov) innan 12/2 för att slippa ränta på beloppet.
Ja, så är det. Ingen kostnad med nuvarande regler.
Om något av de förändringar du beskriver sker så gör de rimligen det som del av en budgetproposition och då lär vi höra talas om det i media i tid för att hinna fixa en justering i deklarationen.