Uppskov eller inte?

Finns det någon nackdel med uppskov?
Ingen ränta numera.
Alltså kan jag investera de pengarna till jag flyttar istället?
Eller tänker jag fel?

Skulle inte tacka nej till ett räntefritt lån från staten. Ta pengarna och spring🙂

Enda risken är väl om reglerna skulle ändras i framtiden, men då får du väl bara lösa lånet om det inte längre är förmånligt.

1 gillning

Ja, för den som har koll på sin ekonomi är det en no-brainer idag att utnyttja så mycket uppskov som det går.

Tidigare var det en schablonränta på uppskovsbeloppet, men den togs bort för något år sedan. Tyvärr för den som bott lång tid i en bostad med hög värdeökning infördes samtidigt (utan att myndigheterna skyltat med det) ett uppskovstak på i praktiken 1,5 mille per person, vilket kom som en negativ överraskning åtminstone för mig.

På tal om uppskov. Kanske dum fråga men… Kan man göra både ock om man är ett par som har helt skilda åsikter gällande att nyttja möjligheten till uppskov? Alltså att den ene skippar möjligheten medans den andre tar den? Och hur löser man det i så fall rent praktiskt?

Jag har investerat mitt uppskov senaste tio åren.

Vi har ingen ssmbeskattning i Sverige. Var och en gör som hen vill. Du deklarerar som vanligt.

Ja, absolut. Var och en deklarerar försäljningen och bestämmer där hur stor del av det beräknade maxbeloppet gällande uppskov man vill utnyttja.

Vad menar du? Vad är nackdelen med uppskov?

En nackdel kan det väl bli för någon som säljer fastighet 1 med reavinst och köper fastighet 2 för minst samma belopp, får uppskov och därmed inte skattar för reavinsten. Om denne sedan förtränger det och lever upp pengarna, sedan säljer fastighet 2 utan att köpa någon fastighet 3 för minst samma belopp då måste uppskov återföras och reavinstskatt för återfört uppskov betalas vilket kan bli en obehaglig överraskning.

Åhå :see_no_evil: kände som sagt på mig att frågan var lite dum.

Jag har aldrig rent juridiskt sålt en fastighet tidigare (enbart överlåtit i samband med bodelning samt avstått från arv). Däremot vill jag minnas att jag läste någonstans att uppskovet kopplas till den nya bostaden och att den andre delägaren därmed också kan “drabbas” i händelse av exempelvis en bodelning? Men då antar jag att jag delvis har fått det om bakfoten och att skulden snarare är kopplad till mig som person (men förfaller till betalning den dag jag, oavsett hur, inte längre står som ägare på den nya bostaden)(?).

1 gillning

Du får inte uppskov att betala en viss skuld.
Du får uppskov att betala skatt för en reavinst där skattesatsen kan ses som rörligt mål. Dvs skattesatsen året du skattar fram vinsten gäller.
Har ju stigit från 15 till 22% om minnet inte sviker…

Jag personligen gillar inte lån. Jag har lån nu men gör allt jag kan för att betala av dem. Är helt inne på Dave ramseys 7 steg. Visst gäller inte allt svenska förhållanden men att vara helt skuldfri och kunna investera utan andras pengar är en dröm för mig. Man skulle knappt behöva jobba. Kan lägga allting på att investera i olika saker och helt äga dem. Idag säger man “jag äger ett hus” det många egentligen menar är jag äger en del av ett hus, banken äger resten.

Jag förstår att det kan vara förmånligt att göra uppskov och allt möjligt men det känns som att man endast skjuter på problem. Allting går ut på att du fortfarande måste arbeta. Blir man sjuk och inte längre kan jobba kommer det gå utför rätt fort. Inte på samma vis om man själv helt äger.

Många har tidigare sagt detta i många olika trådar. Man gör vad man tycker är rätt för sig och vad som gör att man kan sova gott.

1 gillning

Går i samma tankar. Vi funderar på att bara betala in vinstskatten och strunta i uppskovet. Det rör sig om ett mindre belopp (ca 20000) så det känns skönare att bara betala det direkt.

Ett gratis lån är aldrig fel. Lån utan ränta. Kan ju inte bli bättre, enligt mig. Allt handlar om det psykiska såklart. Men är det 20k eller 35k som det är för mig är det ingen jätte skillnad ändå. Men bor vi här i 10 år och investerar dessa 35k är det troligtvis 70k när vi flyttar. Så ser jag på det.

Som någon redan nämnt så är en risk att skattesatsen för bostadsförsäljning ändras. Du skjuter alltså inte upp själva skatten utan bara vinsten som ska beskattas. Ändras skattesatsen från 22% till 30% så behöver du alltså hosta upp mer stålar än vad du behövde från början.