Hur hanterar ni uppskovsbelopp i er ekonomi

Hej,

Hur hanterar ni eventuellt uppskovsbelopp i er ekonomi? Vi har för närvarande uppskov på vinsten från två ganska fördelaktiga lägenhets- och husförsäljningar. Tanken då vi köpte vår nuvarande fastighet 2020 var att använda uppskovet för vissa tillbyggnationer och renoveringar. Under tiden har vi haft dem “investerade” enligt RT-rekommendationer (för den begränsade tidshorisonten) på bankkonton med (vid tidpunkten) bästa räntan.

Jag betraktade då (årsskiftet 2020/21) investeringar i fastigheten som kassaskåpssäkra värdehöjande åtgärder som inte skulle äventyra möjligheten att betala tillbaka uppskovet om det behovet skulle uppstå. Sedan hände det lite grejer i världsekonomin, bostadsmarknaden och räntemarknaden och jag är inte lika säker längre. Renoveringarna är ogjorda och pengarna på kontot “äts” upp av inflationen även om räntan numera är helt ok.

Hur hanterar ni uppskovet i er ekonomi? Vågar ni investera allt i bostaden eller ser ni till att hålla beloppet tillgängligt (om än något bättre investerat än bankkonto)? Vilken post har det i er privata balansräkning?

Behovet av vissa åtgärder på fastigheten står kvar (mer av behov för familjen än akuta åtgärder som behövs byygnadstekniskt) men ambitionerna har minskat sedan vi köpte av rädsla för vart ekonomin tar vägen.

Hur tänker ni?

(Och ja, buffert och investeringar finns och sker i linje med vad forumet rekommenderar …)

Tack för era tankar!

Personligen hade jag inte brytt mig speciellt. Rasar din fastighet i värde och du gör en framtida reaförlust, så kvittas den mot tidigare vinster.

4 gillningar

Personligen har jag inte funderat alls på uppskovsbeloppet förutom att bokföra det som en skuld som eventuellt kommer behöva betalas tillbaka någon gång.

Om man flyttar till billigare bostad lär man få pengar över ändå, och säljer man med förlust får man åtminstone tillbaka en del pengar när man drar av förlusten. Det ska vara en rejäl otur som krävs för att uppskovsbeloppet ska ställa till med problem.

Vi tog beslutet för runt 10 år sedan att vi ville vara helt skuldfria innan vi fyllde 60. Vi började först med att lösa lånet vi hade kvar (400K) och några år senare även uppskoven vi hade båda två från tidigare fastighetsförsäljningar. Samtidigt begärde vi omprövning av deklarationerna bakåt i tiden och fick på så sätt tillbaka räntan vi betalt på uppskoven under 5 år. (edit: nuförtiden är det väl ingen ränta på det här har jag för mig)

Kanske inte helt optimalt ekonomiskt med facit i hand men f-n vad vi sovit/sover gott om nätterna som helt skuldfria! :smiley:

Jag bryr mig inte alls. Räknar med att det betalas när jag eventuellt flyttar till lägenhet eller äldreboende på ålderns höst, eller dör.