Efter tre bostadsförsäljningar har vi ett ackumulerat uppskov på drygt 500 000 SEK.
Motsvarande summa finns på vårt sparkonto, och tanken har alltid varit att betala av skatteskulden.
Men…nu har ju den nya regereringen aviserat att de ämnar ta bort uppskovsräntan.
Så hur skall man göra? Fortfarande betala in skatteskulden, eller investera denna halva miljon på annat sätt? Och när och hur isåfall?
Vi är strax under 40, har tre småbarn, och har idag en skuldkvot på 4,1 och belåningsgrad på 69% på vårt boende. Vi ser att vi kommer bo kvar här för en väldigt lång tid (kanske tills vi dör). Inga andra skulder eller annat sparat.
Tänk på att det även går att ompröva deklarationer fem år bak i tiden.
Man kan därför begära att betala in uppskovsbeloppet “för fem år sedan” och därmed få tillbaka lite pengar i ränta!
Man måste också tänka på att det är skillnad på texeringsår och deklarationsår när man skickar in sin omprövning.
Det fungerar, har nyligen gjort det själv!
Jag skulle nog tänka mig att räntan på ditt uppskov inte försvinner retroaktivt.
Har svårt att se detta, blir nog bara nyförsäljningar, men kan såklart ha fel!
Så att betala av skatteskulden är nog smart ändå!
Det är ju ändå en vinstskatt och som du säger så har ni dom pengarna, antar att ni har pengar kvar efter försäljningen också då?
Men att amortera eller betala av direkt kan jag inte riktigt svara på.
Det är en låg ränta på 0.5% så att avkasta mer än det på annat håll är inte så svårt, räcker med ett räntekonto.
Kan tillägga att räntan utgår från reavinsten, ej reavinstskatten. Det innebär att de 0,5% ränta i praktiken blir runt 2,3%. I de flesta fall är det därför bättre att betala in reavinstskatten än att använda pengarna till amortering.