Har sålt mitt hus nyss med bra vinst och köpt en billigare lägenhet.
Nu undrar jag hur pengarna betalas ut?
Är det skattade pengar som sätts in på kontot eller betalar man in skatten efter deklarationen?
Tänkte bara hur mycket man kan investera och hur mycket man måste lägga undan för skatt.
Du har väl pengarna på kontot (det som är kvar efter lånet är draget)?
Du kommer behöva sätta in reavinstskatten på skattekontot om du inte begär uppskov. Om den reavinstskatt du ska sätta in överstiger 30000 behöver pengarna vara på skattekontot typ i februari. Alltså flera månader innan deklarationen.
Spara alla kvitton på arbete du gjort på huset de senaste fem(?) åren, så har du rätt till att dra av det på den vinst du gjort och skatta mindre.
Har inte fått utbetalt ännu mer än handpenningen men tänkte att sätta in skattepengarna på kontot och investera resten.
Okej så i Februari betalar man in skatten.
Tack för svaret 
Jo kvittona är i byrålådan 
Jag kommer inte ihåg exakt när. Egentligen gäller det all form av restskatt för året innan som överskrider 30000 som man får betala straffränta på om inte pengarna är inne redan i februari.
Så man får räkna själv på vad som kommer bli restskatt/skatteåterbäring och se till att vara på rätt sida straffräntan redan innan deklarationen är klar.
Sen tillkommer väl ett potentiellt uppskov för din del? Vilket ytterligare komplicerar det hela lite. Kan inte banken hjälpa dig?
Jo ska kontakta banken… Ringde i Torsdags men det var över 2 timmars telefonkö.
Oj, det var verkligen inte snabbt svar…
Annars kanske skatteverket kan hjälpa dig? Den hemsidan tycker brukar vara väldigt tydlig.
Då han köpt en billigare lägenhet går det väl inte att göra uppskov dock? Om jag inte missuppfattade.
Inte nödvändigtvis. Man kan begära uppskov för en del av reavinsten också.
Det hade jag helt missat. Tur man surfade in på denna tråden
har nyligen sålt/köpt själv.
5 år för renoveringa men avdrag för alla grundförbättringar som gjorts på huset sen 1952.
Några exempel på grundförbättringar från skatteverket,
- fler köksskåp
- träd eller buskar
Du får även göra avdrag för lagfart och pantbrevskostnader från när du köpte huset, även kostnad för besiktning ifall du gjorde en sådan vid köpet.
Länk med bra info och kalkylator för att räkna fram din reavinstskatt:
Tack för länken… Precis vad jag behövde
Jag var inne och trålade skattekonto och datum igår… så är jag inte helt dement är det den 12 februari 2022 som slantarna ska vara på skattekontot.
Okej tack för det