Ja förlåt, jag kanske skulle ha varit tydligare med det. Det finns andra tillgångar för att kompensera brodern. Min svärfamilj är på inget sätt “rik-rik” men ganska mycket arv har koncentrerats i min svärfar.
Tack för länkarna och jag är nog med på de grova dragen om att man “övertar” den andres skattesituation om man t.ex. får det som en gåva eller om det säljs till underpris.
Det jag inte får rätsida på är vad som händer om man drar det till sina extremer enligt t.ex. följande scenario som vi tar från min och min frus perspektiv men mina svärföräldrar borde kunna göra samma från deras håll:
Jag och min fru säljer vår bostad för 2,3 miljoner kronor. Vi har då gjort en förlust på ~500 000. Man får vad jag förstår det göra avdrag för kapitalförluster på 50% vilket innebär att vi kan sänka vår skatt med 500 000*0,5 = 250 000 per person vilket innebär att vi skulle kunna betala 0 skatt ett år. Mina svärföräldrar har då förvärvat bostaden till priset 2,3 miljoner fast den egentligen var värd 2,6 så när den sen säljer den nån gång i framtiden så kommer de beskattas till 22% på de 300 000 som de fick i rabatt. Det jag tycker känns fel här är att 50% av förlusten kan dras av men vinsten beskattas bara till 22% vilket verkar öppna upp för skattefusk genom att sätta låga försäljningsvärden? Troligen missar jag dock något fundamentalt så nån får gärna peka ut vad ![]()