Ta över huset vid separation / skilsmässa | Tänker jag rätt kring t.ex. bodelning?

Hej allihopa!

Detta är mitt första inlägg och tyvärr så börjar jag med ett tråkigt sådant! Fick igår reda på att min fru vill skiljas!

Jag har levt i en bubbla och trodde att det skulle vara vi tills döden skiljer oss åt, men verkligheten gjorde ett brutalt intrång och ställde allt på sin spets! Jag kommer vara tillmötesgående och vill att min fru ska vara lycklig och jag vill inte fördröja någonting.

Så lite bakgrundsfakta.
Jag är egenföretagare 53år inkomst efter skatt ca. 22-23000kr och en utdelning på ca.100000kr om året. Min fru ca. 19-20000 ut jobbar inom utbildning.

Vi har ett hus strax utanför Karlstad som vi köpte tillsammans för ca.18år sedan till priset av 850 tusen.
Under dessa år så har alla våtutrymmen totalt renoverats, ett uppvärmt och året om uterum byggdes till. Fasaden tilläggsisolerades, nya fönster, ny värmepump osv.

Vi har nu skuld på 700000kr som vi (jag) bara betalar räntekostnader. Ca. 3600kr/månad. Så vi bor riktigt billigt.

Det är absolut inte bästa tider att sälja och vi samtidigt tycker att någon av oss ska ha kvar huset så att ungar får extra trygghet i denna svara tid som väntar. (Barn, 7 och 15år)

Det ser ut att det blir jag som ska köpa ut min fru.
Vi pratar om 2M för huset. Jag räknar extremt lågt så är
kostnad för renoveringar: 200 tusen, sen åker vi på andra kostnader i samband me processen och där räknar jag kanske 50tusen.
Försökte googla ett mall/kalkylblad där jag kunde mata in dessa siffror och få hum om vad det hela slutar med! Men hittar inget kalkylblad…
Just nu räknar jag så här! Huset 2000000, -200000 i renoveringar, -50000 i övriga kostnader. - nuvarande skuld på fastigheten -700000kr.
Totalt 1050000kr
Skatt 22% =23100kr
Delar 1050000/2=525000kr
525000kr är beloppet min fru ska ha av mig. Sen är jag osäker om halva skatten ska dras av? I så fall 525000-115500=409500kr.

Ser det korrekt ut? Vad missar jag?

Så klart har jag i detta exempel inte blandat in sparandet eller bilar och andra prylar då detta blir ett separat inlägg.

Tacksam för alla svar och ideer!
Mvh Rafael

2 gillningar

Jättetråkigt. Jag lider med dig. Det blir en käftsmäll när det kom hastigt.

Men … det kommer ta tid att “bli klar” när man nu är klar. Förstår om du vill stöka över det men det går inte.

Ni kommer behöver göra en bodelning.
Alla värden ska räknas in inte bara huset.

Gör inget hastigt nu med pengar hit eller dit. Försök landa och tänk också efter om du verkligen vill ha huset eller gör det för hennes skull som vill det för barnens skull (inte för att du inte vill det för barnen skull men) barnen vill ha lugna och trygga föräldrar inte en specifik plats.

Detta kommer tära på alla på olika vis men det är nu du ska börja tänka vad du vill med dig och dina barn för att ni ska ha en bra relation.

2 gillningar

Tack för dina synpunkter!
Jag vill verkligen ha huset kvar! Jag tänker så här, om vi säljer för 2M och då får vi ca.500000 var efter skatt. Sen måste jag fixa en lägenhet, och med tanke på två ungar så behöver jag minst en tvåa helst en trea. Då pratar vi om 7-8000kr i månaden i hyra (minst). Har jag huset kvar så blir min månadskostnad ca. 7-8000kr efter separation. Och när jag är gammal och grå (om jag vill bo kvar tills dess) så har jag en fastighet där värdet har stigit att lämna efter mig! Väljer jag en lägenhet så lämnar jag inget efter mig och förmodligen 0 kronor på banken!

Jag kan inte svara på det. Vanligtvis tänker man hela konceptet och inte huset för sig,dvs alla skulder och tillgångar ihop och räkna ut hälta hälta på det.

Man brukar värdera huset men det är inget krav, givetvis kan ni komma överens om 2miljoner men hela skatten ska med. RÄTT är att Tanken är att ni ska räkna som att huset säljs till någon annan när man räknar ut värdet för en bodelning.

2 mkr (marknadsvärdet) - 40000 (försäljningsutgifter/mäklararvode 2%) - 850 000 (inköpspriset) -250 000 (renovering etc)= 860 000

860 000(vinst) x 0.22 = 189 200 (reavinstskatten).

2miljoner- 189 200-40 000 = 1770800(bodelningsvärde)

1770800- 700 000 (lånet) ==1 070800kr(bodelningsvärde)

Delat på 2.

535 400kr var. 535 400t för att lösa ut din fru från fastigheten
OBS detta är inte hela bilden. Man MÅSTE ha flera parametrar att gå på för att detta ska bli rätt.
ALLA skulder och tillgångar fastslagna och att ni är överens om marknadsvärdet.

Gör inget förhastat.

6 gillningar

Jättetråkigt.

Jag löste också huset när vi hade skilsmässa. Problemet var att vi hade två värderingar som skilde några hundra tusen. Sedan ex-frun vägrade godkänna dom eftersom dagen före vi hade bodelning granne la ut annonsen för deras hus, och begärd priset var högre än båda värderingar - hon ville ha mer. Vi kom till slut överens om priset, men det var högre än jag hade räknat.

Samma sak med markområde vi hade fått från pappan, och hans önskemäl var att det skulle stanna i släkte. Hon ville ha mer än värdering, och jag betalade.

Våran skilsmässa var blodig, hon ville ha ersättning för allt, till exempel ej-körbar moped jag hade fått från min pappa 31 år tidigare och som var i Finland.

Nu man kan skratta, men då var tankarna annorlunda.

4 gillningar

Glöm inte att pantbrev måste tas ut om du ska låna upp på huset.

Hoppas allt går bra för er!

1 gillning

Man ska inte dra av vinsten för att komma till bodelningsvärdet.

Generellt är det ”Marknadsvärdet - reavinstskatt”/2 under förutsättning att ägandet var 50/50.

Bolån stannar hos dom som står på lånet. Dom som blir utköpt behöver lösa sina lån med banken.

Eventuella kostnader för pantbrev för nya lån får man förhandla om dom delas mellan parterna.

1 gillning

Helt rätt. Ser att jag dribblade till det.
Tur att jag bara hade en muffins i arvode.

Funderade faktiskt att bara 200 000t men återgick till annat.

Tråkigt att höra att du gick igenom ett helvete! Hoppas jag/vi kan ta oss igenom detta något smidigare! Jag är medveten att det kommer finnas många fallgropar!

Tråkig vändning i livet :frowning:

Men slösa inte tid på att sitta och räkna fram och tillbaka utan ta upp telefonen och ring en utomstående bodelningsförrättare som räknar åt er. Blir mindre risk för sura miner om en utomstående beräknar allt det där åt er enligt gällande lagstiftning.

Några bekanta till mig skilde sig förra våren och där fanns det för visso en hel del låsningar i kommunikationen kring lösa pengar och fasta tillgångar men det släppte för dem när de insåg att de inte behöver räkna och dela själva utan anlitade utomstående att göra det åt dem.

1 gillning

Håller med alla ovanstående, sitt inte med detta själv! tänk även på att det inte bara är huset utan alla prylar man har ska delas allt från bilen till tvn…

1 gillning

Tack för ditt svar! Absolut kommer en jurist blandas in då detta är komplicerat och måste göras rätt. Så syftet med min fråga va mer för att få en fingervisning om vilka belopp det kan handla om. Min fru är interested av en lägenhet i samma område (smidigt för barn i skolan) och det är mer för hennes kalkyl som jag ville sondera. Sen kommer det riktigt jobbiga med alla prylar, och bilar. Det sura är att jag har 3st hobbybilar och 2av dessa skaffade jag innan vi träffades och nu…så surt. Hoppas på lite sunda förnuft, men det är först i kris man kan bedöma andras karaktär.

1 gillning

Jag förstår och vet lite vad du går igenom… det är en trygghet med en utomstående jurist som ska ta båda makars intresse i beaktande.
Surt med bilarna, förhoppningsvis går det att förhandla fram en vettig överenskommelse. Önskar dig lycka till!

1 gillning

Hej och välkommen till forumet trots det trista ärendet. :frowning:

Jag känner igen mig i det du skriver och har gjort den resan och bor nu, 16 år senare, kvar i huset. Jag har f ö inte ångrat det beslutet, så har jag varit tydlig där också.

Bäst är ju en mäklarvärdering för att ni inte ska råka på patrull senare när nå’n börjar gräva och grubbla, men är ni överens så är ni. I övrigt håller jag med @anon37221375 som sammanfattade det bra. Bodela, räkna fram rätt summa, lös ut exet och fokusera sedan på vettigt upplägg kring barn, kostnader etc där. Den delen kan riskera att bli tjafsigare för att den tiden varar mycket längre än själva bodelningen, även om huset är mer pengar på en och samma gång.

Och, glöm inte att ni nu har prövatid på ett halvår också. Jag tyckte personligen det var skitjobbigt och var väl mer lättad när andra rundan papper var skrivna, så visste jag liksom alla förutsättningar.

Sist men inte minst. Var rädd om dig själv också. Det är lätt att man kompenserar med för mycket jobb, dålig sömn etc. Barn i de där åldrarna vill ha er båda kvar, så se till att orka med föräldrarollen också.

2 gillningar

Kan ni prata klokt med varandra så inser ni vad som ska exkluderas ur bodelningen också. Hobbyprylar från tiden innan relationen och viktiga minnessaker etc tycker jag är sjukt om man börjar kasta in i kalkylen. Så gör bara tjafsande par.

5 gillningar

Välkommen till forumet och beklagar omständigheterna.

Tänkte bara korslänka till några andra relevanta trådar:

4 gillningar

“Den vanliga formeln” är marknadsvärde (genomsnitt av 2 men gärna 3 mäklarvärderingar. Vi utgår från 2M) - lån - mäklarkostnad - latent skatt.

Försäljningspris 2 000 000

• lån 700 000

• fiktivt mäklararvode (2,5 % = 50 000)

• latent skatteskuld (22 % av vinst som beräknas: försäljningspris - inköpspris (inkl. pantbrev och lagfart) - mäklararvode - ny/ombyggnation/renovering som är avdragsgill - återföring av uppskovsbelopp om bostaden köptes av uppskov från tidigare bostad)

= 2000 000 - 850 000 - 14375 (pantbrev 700k) - 13575 (lagfart) - 50 000 (mäklare) - 50 000 (nybyggnation) = 1 022 050 * 0,22 =

Latent skuld = 224 851

Totalt bodelningsbart värde
2 000 000 - 700 000 - 50 000 - 224 851 =
1 025 149

Du ska betala henne 1 025 149/2 = 512 575 kr.

Sen ska ju allt annat in där. Möjligtvis ska även ditt bolag också bodelas.

1 gillning

Tack för ditt svar! Men det sista du skrev är ju oroväckande, brukar AB bolag kunna tas in i bodelningen? Hur skulle det motiveras i så fall, jag förstår att det kan finnas tillgångar och vinst i bolaget men dessa byggs upp av nedlagd arbete och tid! Min tid och arbete som min fru aldrig någonsin visat något intresse i, jag har mitt jobb att gå till och hon sitt. Jag kommer ju inte åt hennes penssionavsättningar som arbetsgivaren står får, jag har inget eget pensionssparande från mitt bolag. Så ska man dela på hennes penssionavsättningar eller dess värde? Så jag tycker att man logiskt borde dra en gräns någonstans!

Livet är inte alltid rättvist. Du får hoppas att frugan lämnar aktiebolaget i fred. Tag juridisk hjälp.

Att dela på hennes pensionsavsättningar går inte.

1 gillning

Som jag skrev tidigare: Man kan faktiskt väldigt mycket, men då får man göra det via samtal mellan varandra. Det vettigaste är att föra en vuxet samtal och då inte dra till med så’nt som lätt ligger nära till hands likt:

…för med det kommer man sällan någonstans. Då är det bättre att prata om vad man faktiskt delat hittills och förklara att du ju inte gjort pensionsavsättningar och att det åtminstone vore rimligt att exkludera motsvarande vad som finns avsatt åt henne under samma period.

Visst kan man rusa till jurist det första man gör, men jag tjatar ändå om samtalet och kommunikationen. Det kommer ni att ha nytta av även efter bodelningen.

2 gillningar