Era erfarenheter av och tips vid skilsmässa (med barn)

Hej vänner,

Vi genomgår en tuff period i vårt äktenskap just nu och jag börjar tyvärr se skilsmässa som enda utvägen.

Vill inte gå in på orsaker/skäl till detta och inte heller prata om eventuell lösningar, utan önskar mer kring:

• hur ni gjorde under betänketid (gemensam hushåll med barn)? Kunde ni leva ihop eller flytta ni isär?

• vem som i slutändan fick behålla hemmet och hur det resonerades?

• den tuffa processen en skilsmässa innebär med barn, bodelning och eventuellt agg, hur blev det i slutändan. Värt/ånger/huvudvärk etc?

• andra tips att tänka på?

7 gillningar

Antingen är jag oviktig eller så är ni lyckligt lottade som inte genomgår/genomgått liknande. Hoppas på det sistnämnde

3 gillningar

Ingen är oviktigt. Din tråd ligger i kategorin Övrigt. De flesta tycker däremot kategorin är onödig och kanske inte bevakar den.

Pröva flytta frågan till vardags och privatekonomi.

5 gillningar

Har flyttat kategorin nu. :+1:

3 gillningar

Jag läser titlarna snarare än kategorin för att se om det är intressant, men kanske bara jag då :sweat_smile:

Min egna erfarenheter kring separationer är tyvärr inte så bra.

Rätt tragiskt hur vuxna människor som man har stått nära kan bete sig vid uppbrott.
Kanske är det så att de människor som vi är lyckligast med också är dem som gör oss mest illa.
Som man med uppbrott från kvinnor skulle jag säga att vi män fr.a. är logiska varelser och kvinnor är fr.a. känslomässiga varelser. Detta faktum är värt att beakta vid diskussioner och meningsskiljaktigheter.

Gällande barn hamnar man som man tyvärr i ett underläge trots att lagen inte säger så och tittar man på domar i vårdnadstvister är det t.ex mycket sällsynt att en man får ensam vårdnad om ett barn. Vårdnadsbiten är dock inte allt då även en förälder utan vårdnad har rätt till umgänge med sitt barn.
Även professionellt har jag viss insyn i vårdnadstvister och det förvånar mig hur föräldrar med gemensamma barn kan bete sig mot varandra i en sådan situation och då även oförmågan/(bristen på reflektion) att göra skillnad på/(gällande) sina egna behov/skyldigheter kontra barnets.
Vid mina två egna större uppbrott sålde vi (vi var gifta) i det första fallet huset där vi bodde i samband med separationen.

I det andra fallet (sambos) bodde jag tillsammans med en kvinna som hade barn och hon och barnet flyttade då in i hyresrätten där jag bodde men, och i enlighet med juridiken, fick jag flytta ut i samband med separationen då hon utifrån hennes barn ansågs ha större behov av lägenheten än jag.

Med facit i hand och när det nu har gått en del tid skulle jag dock säga att jag efter dessa separationer är en bättre, ödmjukare och klokare människa.

7 gillningar

Kan endast ge dig fyra tips:

• Flytta isär så snart ni kan om skilsmässa är enda utvägen.
  • Behåll ditt lugn annars är risken stor att det blir mycket värre.
  • Släpp hellre efter lite på ekonomin om du måste för att undvika en utdragen konflikt.
  • Viktigt att du lyssnar mer än du pratar, du kan sedan fundera i tysthet och lägga upp din taktik.
7 gillningar

Tack för ditt svar.

I dagsläget försöker jag lösa situationen, men känner redan nu att det är mitt naiva jag som tror att det kan bli bättre. Dialog känns förgäves då det hela tiden blir crocodile tears och helt spontana kommentarer som enbart ska få tyst på mig och mina tankar.

Hur påverkades ditt barn av separation och hur fick ni det att funka/inte funka? Var det delad vårnad?

Min fru har inte ekonomin för att bo kvar i huset och tror inte heller hon orker ta hand om det. Det är främst jag som står för kostnaderna och gör det mesta i hushållet.

Visa ord. Tack! Fick nyligen veta att det är 6 månaders betänketid, jag trodde jag kunde sticka på dagen i princip. Skämt åsido, hade det inte varit för mitt barn hade det varit ett lätt beslut.

1 gillning

Jag gick igenom en skilsmässa med barn för 8 år sedan och kan bara konstatera att det är ett av de viktigaste och bästa besluten jag tagit i mitt liv.

Som tips kan jag väl säga att det kommet att vara jobbigt men att det blir bättre och bättre samt att försök verkligen att vara ditt bästa och mest generösa jag i hela processen. Det är trots allt dina barns förälder som är din motpart i det här dvs halva deras livsmiljö.

9 gillningar

Jag har själv precis separerat, mentalt. Vi bor änsålänge ihop, men har ju såklart planer på att flytta isär så snabbt som möjligt. Vi försöker hålla sams och det hjälper att sambon jobbar dag och jag jobbar natt. Vi har kommit till beslutet att göra slut, prata igenom allting och samtidigt försöker vara på god fot med varandra.

Jag har också sagt att hon får bo kvar tills hon hittar ett boende som passar henne. Hellre det än att hon ska ta en lägenhet som inte passar henne, hon ska trots allt ha min son där också.

Det är barnen som är fokus även om det är tufft att fortfarande bo ihop, men jag tror att vi bägge tjänar på det långsiktigt, att vi håller god ton och försöker komma överens samtidigt som vi letar efter ett bra alternativ till lägenhet till henne, tror att det bygger grunden till ett framtida samarbete kring vår son.

Samtidigt ska man aldrig stänga dörrar. Om vi skulle bli ihop igen så är det så, även om jag ser det som orealistiskt för tillfället. Vi älskar båda vår son mer än livet och jag tycker att det ska genomsyra situationen fram tills dagen vi faktiskt flyttar isär.

Sist vill jag säga att stötta varandra i processen, hjälp varandra, ta hand om varandra även om ni gör slut, bra relationer tjänar alla på, framför småsinta, egoistiska behov som man kan känna i början av en separation.

13 gillningar

Skrev detta i en annan tråd häromdagen:

8 gillningar

Hej,
Jag och min man skiljdes efter väldigt många år tillsammans. Ingen dramatisk separation, men det var dags eftersom vi mentalt bägge redan verkat lämnat äktenskapet, men inte ville splittra familjen. En till synes omöjlig ekvation som jag inte såg någon annan utväg på än att avsluta.

Vet hur jag efter separationen hade behov av att höra hur andra gjorde, så delar mina erfarenheter och hoppas det hjälper dig.

hur ni gjorde under betänketid (gemensam hushåll med barn)? Kunde ni leva ihop eller flytta ni isär?

Jag bodde kvar i drygt månader innan det löst sig med mitt nya boende. Vi semestrade tillsammans och umgicks med släkt och vänner, delvis för att visa barnen (och andra) att vi ff var en familj. Jag renoverade mitt nya boende så var borta mycket på kvällar och helger. Barnen var ofta med så att de var med och lärde känna nya huset och sina nya rum.

Tyckte det funkade rätt bra. Egentligen inte så stor skillnad från tiden innan. Fanns ett lugn i att beslutet var fattat och jag tyckte vi var trevligare mot varandra, men en sorgsenhet eller kanske rädsla och tvivel fanns hela tiden närvarande. Det blev så tydligt sista semestern, sista gemensamma filmkvällen, osv.

Det var supertufft för mig att lämna mitt hem sedan så många år med bara delar av bohaget medans han bodde kvar. Den känslan kommer tillbaka varje vecka jag lämnar barnen - hemskt!

vem som i slutändan fick behålla hemmet och hur det resonerades?
Han bodde kvar trots att jag ville att vi skulle sälja. Jag hade inte råd att köpa ut honom och skulle heller inte klarat allt underhåll det kräver.

Jag köpte ett mindre boende i närheten som jag kände att jag kunde sköta. Önskar vi sålt eftersom jag hade på känn att det skulle bli smärtsamt att han på ett sätt fortsätter leva det liv vi planerade. Att det är i det huset påminner mig ständigt om det och är något jag har svårt att vara ok med.

En aldrig vet vad priset skulle ha blivit vid en budgivning. Jag känner mig lite snuvad på vad jag tror var ett för lågt pris, men blev övertalad av att det skulle vara bra för barnen att ha kvar sitt hem de vuxit upp i.

Vi tog in 3 mäklare för uppskattning av värde. Det var jobbigt eftersom jag då upplevde att han snackade ner husets skick. En sak jag inser att jag gick miste om var hela fördelen med uppskov vid försäljning. Kan vara bra att kolla upp.

den tuffa processen en skilsmässa innebär med barn, bodelning och eventuellt agg, hur blev det i slutändan. Värt/ånger/huvudvärk etc?

Absolut värt för mig, men det var samtidigt utan tvekan den värsta tiden i mitt liv. För mig tror jag den sträckte sig från en bra bit innan beslutet till nästan 2 år efter.

Jag är dock väldigt nöjd att jag tog mig ur en dålig relation och har ett mycket bättre liv nu. MEN sörjer ff att jag inte har mina barn hela tiden.

Jobbigt att barnen är de som fortsatt får betala priset för skilsmässan. De tycker flyttandet varje vecka är jobbigt.

andra tips att tänka på?

Min man träffade en ny ganska snabbt inpå att jag flyttat ut, så planerna att umgås som en familj som bara bodde på 2 ställen blev det inget av med. Vi har inte så heller så mycket kontakt annat än vid överlämningen. Jag försöker vara trevlig och inte säga något för att skapa osämja. Tänker att med tiden kommer det bli bättre och då är det bättre ju färre konflikter vi behöver överbrygga. Svårt, men den självkontrollen tror jag kommer vara en bra investering för framtiden.

Det är jag som reser och gör aktiviteter med barnen. Så som vi kom överens i bodelningen skulle vi själva bekosta det vi valde att göra med barnen. Där känner jag att vi borde gjort en annan överenskommelse eftersom det blir väldigt orättvist ekonomiskt så som det blivit. Men det är jag rädd att ta upp pga uppenbara konfliktrisken.

Tips att komma överens om när ni har barnen, när och hur ni gör bytena, hur ni delar på lov över tid, högtider, vad gäller för utvecklingssamtal och andra situationer när en behöver vara hemma med barnen medans den andre tex föräldravandrar, åker till läkaren eller går på föräldramöte. Det som tidigare var självklart att hjälpas åt med kan istället bli lika utmanande att lösa.

Extra tufft att skilja sig i samband med andra stora förändringar: byta jobb, förlorat en närstående eller andra omvälvande händelser. En stor skillnad/utmaning i livet i taget är nog.

Lycka till och försök vara bjussig mot ditt ex!

27 gillningar

Tack @Earlybird för ett generöst och välskrivet svar. :pray::heart:

1 gillning

Jag är för ung för att ha någom närstående som hunnit skilja sig så uppskattar ditt utförliga svar

2 gillningar

Befinner mig tyvärr i samma sits och vill verkligen undvika skilsmässa. Har också betänketid kvar, inte hjälpt med parterapi, de på kommunen är värdelösa men kanske finns bättre alternativ privat? Tacksam för råd och tips.

3 gillningar

Viktigt att skriva också att du ska söka hjälp om du mår eller kommer må dåligt framöver, det pratas inte så mycket om självmord men den absolut majoriteten av alla som tar sina liv är män och de gör det väldigt ofta efter just skilsmässor.

Var beredd på att du kanske mår eller kommer må sämre än du någonsin gjort och sök då hjälp, gör inget förhastat eller emotionellt, om 5 år kanske du mår bättre än någonsin igen, träffat någon ny eller mår riktigt bra i din relation med den nuvarande!

3 gillningar

Upplever att många terapeuter gör väldigt mycket olika terapi. När vi valde så var det viktigt med någon som bara gjort parterapi i många år - även om det var dyrare.

Vi anlitade Tommy Waad som även var med i avsnitt ovan.

3 gillningar

Stort tack för tipset Jan, uppskattas! Ser att det är i Lund så det är tyvärr långt ifrån där vi bor. Bästa är väl såklart att ses på plats men undrar om det är möjligt och värt med samtal på distans med Tommy? Har dragit iväg ett mail och frågat så får vi se.

2 gillningar

Vill även uppskatta er och alla andra som tar hjälp av parterapi. Vad jag har förstått på många terapeuter och när jag pratat med människor så är det väldigt ovanligt att ens gå till en terapeut. Framförallt bland oss män. :man_facepalming:

Lycka till @lordbear och återkom gärna med återkoppling hur det gått.

1 gillning