Har sökt i forumet och hittat liknande trådar, men inget exakt som det jag söker så testar att göra en ny tråd, fullt medveten om att det här först och främst är ett ekonomiforum.
Jag och min fru ska skilja oss på mitt initiativ och frågan är helt enkelt
vad man bör tänka på inför/under en skilsmässa?
Nu syftar jag faktiskt inte främst på det ekonomiska men för det kommer jag ge en kort bakgrund längst ner. Jag menar mer oväntade saker som ni själva upptäckte när ni skilde er som man kanske har svårt att tänka ut på förhand. Jag kan t.ex. tänka mig att en sån sak är att tänka igenom vilka vänner man riskerar att tappa till ex-partnern.
Kort ekonomisk situation för de som vill ge råd kring det:
Äger hus tillsammans med 2,3 Mkr i lån
Två gemensamma barn
Jag har ca 700.000 på ISK-konton, ca 100.000 i studieskulder
Min fru har ca 300.000 på ISK-konton, skuldfri utöver huslånet
Bråka inte. Ta inte in jurister. Dela allt rättvist. Om en av er stannar kvar i huset så tänk på att hen skall ha kompensation för den latenta skatteskulden som finns i huset som kommer att ramla ut vid försäljning, om ni ligger plus.
Var bra vänner, för barnens skull och samarbeta. Var flexibel för att förenkla för varann när man har eller inte har barnen hos sig när man kanske måste resa i jobbet etc.
Talar av egen erfarenhet.
En sak till. Om och när ditt ex skaffar en ny partner. Se till att bli god vän och stöd hen. Så länge hen finns kvar och mår bra med ditt ex så slipper du MASSOR av problem.
Kom ihåg att ni för ALLTID kommer att vara ETT föräldraTEAM för era gemensamma barn.
Försök ha det i åtanke och försök “vända blad” och se på det som en ny roll. Där ni nu fortsätter vara gemensamma föräldrar men på varsitt håll som behöver stötta varandra i det och samarbeta på olika sätt. (Motsatsen är jobbig kan jag meddela efter att ha sett det på nära håll i bekantskapskretsen)
Nu vet jag inte om det kan klassas som oväntat, men du känner inte din fru - egentligen. Du kommer se helt nya, mörkare sidor.
Framförallt - låt exet träffa någon ny först! Även om det inte stämmer med verkligheten, låt henne vinna den ”striden” och håll nya relationer för dig själv. Extra viktigt om man som i det här fallet initierade skilsmässan.
Mina föräldrar skilde sig när jag var liten. Det var jobbigt förstås men vi hittade ändå ett bra format för den nya tillvaron. En notering som min mamma gjorde var att flera av hennes frånskilda vänner (hon hade ett antal sådana) baktalade sina tidigare partners och sade saker som att de lovat pengar si och så men inte hållit det. Det hette att de var ohederliga och inte gick att lita på. Detta verkade närmast vara normen.
Mamma och pappa hade alltid en fungerande relation och mamma konstaterade någon gång att allt som pappa lovat gällande ekonomiska saker hade han alltid hållit till 100%. Jag tycker det borde vara en bra situation att sträva emot. Det är inte så kul för barnen heller att få höra att pappa bara ljuger och fuskar.
En bra grej långsiktigt är att också försöka ha vissa gemensamma åtaganden. För mig var det första gemensamma åtagandet min egen studentmoittagning. Det var 12 år efter skilsmässan. Det var första gången när jag lyckades få mina föräldrar att göra något gemensamt. Det fanns någon sorts motstånd men det löste sig och blev riktigt bra. Numera firar vi jul tillsammans och med pappas “nya” sambo.
När jag och Caroline höll på gå i sär för många år sedan så fick jag ett fint råd:
Er relation tar inte slut nu. Den förändras bra till något nytt och annorlunda. Ni har barn tillsammans, ni har en bakgrund tillsammans och ni har gjort en resa. Det kommer aldrig att förändras. Ni kommer alltid att ha någon sorts relation, ni väljer själva hur den nya relationen ska se ut.
För mig gjorde det här en skillnad som sedan faktiskt också tror jag ledde att vi stannade kvar ihop (med hjälp av en duktig parterapeut). Sedan håller jag med om många om de råd tidigare i tråden.
Lycka till och hoppas det blir till det bättre för er båda.
PS. Här är ett ganska kul avsnitt när vi bjöd in vår f.d. parterapeut till ett avsnitt.