Jag funderar på skilsmässa. Behöver man kontakta jurist för det, eller reder man ut det själv?
Vilka risker bör man tänka på. Vi är överens om detta
Kan ge dig fisken men vill också lära dig fiska. Därför berättar jag hur jag söker information online.
Jag skulle nog använt en sökmotor, rekommenderar Google, Bing eller ChatGPT som också kan svara på många av dina frågor.
Enligt ChatGPT:
Att skilja sig i Sverige innebär att du måste ansöka om äktenskapsskillnad hos tingsrätten. Här är de grundläggande stegen:
1. Ansökan om skilsmässa:
- Gemensam ansökan: Om båda parter är överens, kan ni lämna in en gemensam ansökan.
- Ensidig ansökan: Om bara en av er vill skiljas, kan den personen ensam ansöka om skilsmässa.
- Ansökan lämnas in till tingsrätten och avgiften är cirka 900 kr.
2. Betänketid:
- Om ni har barn under 16 år eller om bara en vill skiljas, blir det en betänketid på minst sex månader innan skilsmässan går igenom. Efter sex månader måste man då bekräfta att man vill fullfölja skilsmässan.
- Om ni båda vill och inte har minderåriga barn, kan skilsmässan gå igenom direkt.
3. Bodelning:
- Ni behöver dela upp era tillgångar och skulder i en bodelning. Det inkluderar bostad, pengar, lån, och egendom.
- Om ni inte kan komma överens, kan en bodelningsförrättare utses av tingsrätten.
4. Vårdnad och umgänge:
- Om ni har barn, måste frågor om vårdnad, boende och umgänge lösas. Detta kan ske genom en överenskommelse eller genom tingsrätten om ni inte är överens.
Risker och utmaningar:
- Ekonomiska konsekvenser: Bodelning kan påverka era ekonomiska förhållanden, och det kan finnas risk för oenigheter om tillgångar.
- Emotionella påfrestningar: En skilsmässa kan vara känslomässigt svår, särskilt om barn är inblandade.
- Vårdnadstvist: Om ni inte kan komma överens om barnens vårdnad, kan det leda till en vårdnadstvist, vilket kan bli en lång och kostsam process.
- Boendesituation: Du kanske måste flytta, vilket kan innebära praktiska och ekonomiska utmaningar.
Det kan vara en god idé att rådfråga en advokat eller familjerättslig expert för att få stöd och vägledning under processen.
Tack för att du tog dig tid att svara. Jag hade nog koll på de delar du nämner vi tänker oss gemensam vårdnad men att min fru och barn bor kvar i huset som jag tänker att hon löser ut mig från huset efter en värdering vi låter det rimligt?
Eller så kan man ju bara svara. Människan trumfar AI och internet alla dagar i veckan.
Det går fint att skilja sig utan att kontakta någon mer är tingsrätten. Har ni barn så får man betänketid. Det var allt vi gjorde.
Viktigaste jag kan dela med mig är att vara sams/vänner. Finns inga risker om man är överens. Skilsmässa är inte slutet på livet utan början på något nytt! Själv kan jag fiska 800h om året utan att behöva bry mig numera
!
Skilsmässa är oftast en knepig process med mycket känslor inblandade. Bra om man är överens, men konflikter brukar dyka upp längs vägen.
Det kan vara väldigt hjälpsamt att kontakta en familjejurist för hjälp med bodelningen. Då vet man att allt blir rätt och man behöver inte tjafsa efteråt om att det blev orättvist. Kostar några tusenlappar, men min erfarenhet är att det är värt det.
Du ber om allt men erbjuder inget.
Vad menar du?
Nu har jag förmånen att ha en far som är advokat och han roddade med pappren åt oss, men mitt tips är att prata genom precis exakt allt innan.
Det är superbra att ni är överens rent känslomässig vad det verkar. Att ha en plan för hus och barn är också bra, men glöm inte snacka om konkreta grejer kring detta. Betänketiden kan vara besvärlig. Insikten om att en flytt kostar, att relationen till barnen förändras (förhoppningsvis tillfälligt), att relationen (även den förhoppningvis vänskapliga) till expartnern påverkas, att nya partners kommer in och agerar bonusföräldrar osv.
Man kan inte täcka varje möjlig vinkel, men jag fann att det hjälpte mycket på vägen vidare.
I övrigt håller jag med lemuren och tror att om ni nu är överens kan det vara värt att lägga en liten slant var på en jurist så att allt görs rätt.
Det är väl bara att komma överrens ekonomiskt och praktiskt och sen skiva ner det på papper.
Är ni inte överrens blir det jurister som löser det.
Glöm inte det känslomässiga. Det kan vara klokt att gå till en psykolog efteråt för att landa i allting.