Bodelning vid skilsmässa

Jag och min fru ska skiljas.
Nu har det dykt upp en hel del frågor rörande ekonomi och annat med förstås, och tänker att jag kanske kan få ett vettigt svar här i forumet?

Måste man ha en jurist för att göra en bodelning är min stora fråga i detta ämne?
Känner att det är en onödig kostnad om man kan lösa det själva. Vi är inte osams och har aldrig tidigare varit oense om ekonomin och har som mål att inte bli det nu heller.
Det finns inga äktenskapsord eller barn från tidigare förhållanden. Heller inga stora förmögenheter.

En annan fundering är även om pensionsspar i IPS. Vi har bägge ett individuellt pensionssparande i IPS, de pengarna är låsta till tidigast när vi fyller 55 år och det är några år dit, dessa pengar -skatt ska väl också delas 50/50 antar jag?

Vi har barn, varav ett är under 16 år och då har vi en betänketid på 6 månader, och det är väl efter det allt ska delas 50/50?

Min fru har för avsikt att bo kvar i huset och lösa ut mig om det är ekonomiskt möjligt.

Har aldrig gjort nåt sånt här tidigare. Vi har helt och hållet inblick i varandras konton och annat av värde. Funderar om man kan missa något om man kan dela upp själva? (inte av egoistiska skäl)

3 gillningar

Jag rekommenderar starkt att ni tar hjälp av en jurist, främst för bodelningsavtalets legitimitet hos båda parter. Jag var den som gjorde den ekonomiska beräkningen av bodelningslikviden. Jag delade den som ett google-sheet med min dåvarande hustru så att hon kunde granska den och ta hjälp av vänner/familj för en second opinion så att allt ser rätt ut. När vi kände oss redo bokade vi in ett möte hos en familjejurist där vi tillsammans med denna gick igenom hela beräkningen. Därefter delade jag sheetet även med juristen så att denna i lugn och ro kunde gå igenom allt innan vederbörande skrev bodelningsavtalet. Min beräkning av bodelningslikviden blev en bilaga till bodelningsavtalet.

Jag tror att det är bra att en oberoende person granskar beräkningen och skriver bodelningsavtalet för att minimera risken att någon av er i efterhand känner sig lurad.

Kostnaden för upprättandet av ett bodelningsavtal blev 3000 kr efter att 2000 kr hade avräknats pga att jag hade gjort beräkningen i förhand.

3 gillningar

Man måste väl inte dela allt 50/50 om paret inte vill? Ni kan väl dela upp det så som passar er bäst. Så länge båda är nöjda så är det OK.

Blir väl otroligt jobbigt om ALLT ska delas precis lika.

2 gillningar

Ta hjälp av exempel på nätet på hur man beräknar värdet av tillgångar och skulder. Tänk på att husets värde reduceras med t.ex. “fiktivt mäklararvode” och “fiktiv reavinstskatt” om hon väljer att köpa ut dig, dvs kostnader ni skulle haft on ni valt att sälja huset.

Delningen 50/50 görs vid den s.k. “Kritiska tidpunkten” i samband med att ni lämnar in ansökan om äktenskapsskillnad, inte efter betänktetiden.

Värdera huset är mitt råd. Av mäklare och inte vad ni tror att det är värt. Kan vara bra för båda parter. Vi gjorde egen bodelning med hjälp av internet. Behövdes inte jurist. Är ni oense anlita jurist.

Tack för råd!
Det lät billigt, såg framför mig en betydligt högre utgift. Men kanske är olika från fall till fall.

Nej. Vi ska inte dela på exakt allt. Tänker främst på huset vi bor i och värdepapper. Möbler sommarstuga, bil och annat kommer jag att avstå till hennes fördel.

Tack, ja, det har jag tänkt på.

Vi ska kontakta mäklare inom kort för en värdering, just nu är det bara spekulationer, även om vi har har ett litet hum om värdet.
Vi är inte oense men vi kommer att anlita en jurist efter inrådan av banken nyss.

Ni kan bodela innan ni skickar in de sista pappren efter betänketidens slut. Jag och exet löste allt ekonomiskt direkt och väntade sedan ut betänketiden på var sitt håll.

Men anlita en jurist för pappersarbetet så allt blir legitimt rätt. Sedan kan ni alltid diskutera detaljerna kring bostad och bohag och värderingar med varandra, om ni nu ändå är överens.

1 gillning

Ni kan göra allt själva
Ta hem blanketter för skilsmässa och för bodelning
Jag skillde mig 2008 och gjorde allt själv
Både ansökan om skilsmässa och bodelningen
Men en förutsättning är att ni är överens
Jag skrev hur vi skall göra med lånen ,i mitt fall så tog han över min del och bodde kvar.
Jag delade låne skullden i 2 delar min del typ 250 000
Huset värderade vi typ 800 000.
Mindel 400 000 minus 250 000 som han tog över.
Jag fick 150 000.fri från skulderna.
Skrev att bilen tillfaller mig mc honom
Sedan hadde vi lösöret
Som jag skrev att vi delar i samförstånd
Man måste skriva under och få det bevittnat allt mycket noga.
Först skillsmässan sedan skickar du in bodelningen du kan nog hämta blanketterna på nätet
Dom bryr sig inte hur ni delar så länge ni skriver under båda

1 gillning

Om man är noga när man delar lösöret så mår man bättre efteråt allt kostar att inhandla nytt
2 högar med husgeråd sedan fick man ta var sin del
Så delar man även möblerna
Nu flyttade jag från stort hus till lägenhet.
Det han inte ville bli av med typ en ny skinnsoffa
Och lite annat
Gav han mig en summa pengar för
Allt skrivs in i bodelnings avtalet
Det skall vara rättvis fördelning annars är det lätt att grämma sig
Den som är den drivande kraften i skillsmässan skall inte vara för snäll för han/hon känner sig som en bov
Lycka till

1 gillning

Tack tips och info!

Banken kräver en korrekt uträkning av husets bodelningsärende o att en mäklarvärdering ligger till grund för den…

I de flesta fall där det finns pantsatta bolån med i bilden är det banken (och Lantmäteriet för kommande lagfartsändring) som bestämmer vilka dokument som gäller.

Beräkning 1:
Husets värde - (gör en “K-5-beräkning” där skatten räknas fram).

Beräkning 2:
Husets värde - försäljningskostnader - framräknade skatten
-befintliga bolån
= hela husets värde/2
= det den som ska bo kvar i huset ska betala den andre.

1 gillning

Nyfiken här. Varför krävde banken en mäklarvärdering? När jag genomgick skilsmässa och separation enades vi om marknadsvärde och banken var med på de siffrorna och lät mig överta lånen. Det var aldrig en mäklare inblandad. Å andra sidan hade priserna gått upp och lånet var då en mindre del, så det kanske spelade in.