Hej
Jag och min fru skall skilja oss och jag behöver lite vägledning
Vi har ett hus värderat till 9,3M (dock värderat för ett år sedan, så kanske sjunkit något i värde)
Lån på 5,4M
Vi står 50/50 på både lån och hus
Nu har vi dock väldigt olika privatekonomi.
Min lön (brutto): 49’000/mån
Hennes lön (brutto): 29’000/mån
Jag har dock alltid betalat mer varje månad till gemensamma kostnader som mat, ränta etc och på så sätt jämnat ut så att båda har lika mycket lön kvar varje månad, (i praktiken brukar jag betala ca 10’000 mer / månad) Detta är helt ok för min del och inget som jag planerar att blanda in i bodelningen om jag inte blir tvungen
Däremot så är jag mycket bättre på att spara min del av lönen, vilket gör att jag har ett eget sparkonto med ca 60’000
Hon å andra sidan har 0kr sparat, samt att hon fortfarande har CSN-lån (osäker på hur mycket just nu)
När jag läser på så verkar det som att jag tyvärr måste både dela på mitt sparkonto samt hennes CSN-lån. Men läser också att det går att få jämkning, men väldigt oklart hur det funkar i praktiken. Vad har jag för möjligheter?
Är ni överens om det mesta kring separationen så hade jag lagt korten på bordet som du gör ovan och förklarat din syn. Har du pyntat mer hela vägen tycker jag att ett CSN-lån som är hennes och till så låg ränta inte skulle vara rimligt att dela, ens med hennes ögon.
Men RT brukar vara notoriskt pro-äktenskap-utan-äktenskapsförord, så jag passar också på att hålla tummarna att ni separerar som vänner och med en vettig överenskommelse som inte skapar bitterhet.
Är ingen jurist men är inga äktenskapsförord skrivna så blir allt giftorättsgods och delas lika mellan er vid en bodelning. Gäller även t.ex bilar oberoende av vem som står på bilen.
Om man bortser från huset där en sannolik vinst delas lika mellan er kommer hennes del vid uträkning av giftorättsgodset bli 0 eftersom hon bara har skulder.
Din del blir 60 000 kr.
Giftorättsgodset blir totalt 0 + 60 000 kr= 60 000 kr. Dessa 60 000 kr delas sedan mellan er d.v.s 30 000 kr var.
Tack, ja mitt mål är just att separera som vänner, vilket jag ändå tror att hon vill också. Men mycket känslor bubblar såklart upp vilket verkar göra henne lite smått stridslysten eftersom det är jag som vill separera.
Tack för svaret, mitt sparkonto är kanske det minsta problemet. Om hon nu kräver halva mitt konto så må det vara hänt, men är det inte så att hon får ta med sitt CSN-lån till bodelningen. Om hon har t.ex 100’000 i CSN-lån, så har vi (av dessa poster) en total skuld på 40’000, det skulle ju innebära att jag istället får betala 20’000 samt blir av med mitt sparkonto
Trodde det var tillgångar man delade upp och inte skulder. Trodde jag hade kollat upp det här för några månader sen men jag kanske fattade fel.
Om den ena har 500 000 kr i skulder och det andra 500 000 kr i tillgångar fattade jag det som att man delade på 500 000 kr och inte på 0 kr.
Trodde också det var så som du säger men tycker mig minnas att de inte var så när jag kollade upp det. Har man bara skulder t.ex orsakade av blancolån och inga tillgångar d.v.s står på minus är ens giftorättsandel 0, den kan aldrig vara negativ.
Denna giftrorättsandel adderas sedan till den andra personens giftorättsandel och summan delas lika.
Har båda bara skulder blir summan 0 kr och inget att dela på men båda behåller ograverat sina skulder d.v.s skulderna summeras ej och delas inte lika. Var och en behåller sina skulder som de var innan bodelningen.
Först säljer ni huset, låt säga ni får 200.000kr var om ni båda står som likaägare. Sedan lägger ni till era tillgångar och skulder för din del blir det 260.000 och för din hustru 200.000-csn lån100.000= 100.000kr. Sedan läggs allt samman tot 360000kr och delas med 2= 180.000kr till dig och 180.000kr till din ex hustru.
Skulle huset säljas med 0 vinst så bidrar hustrun med 0 till delningspotten och du med 60.000, dvs 30.000 var och hustrun behåller sina csn skulder.
Tack för alla svar, det är så som jag också tolkat det. Men min fråga är egentligen hur jämkning fungerar, som verkar kunna tillämpas vid oskälig fördelning. Men vad innebär egentligen oskälig fördelning?
Jag har för mig att jag hörde om det en gång och då rörde det tjänstepension ( som normalt inte ingår i bodelningen) men om ena parten systematiskt eller med större klumpsummor gör extrainsättningar kan den andra parten begära jämkning så att tjänstepensionen även den skall ingå i bodelningspotten.
Men om pengarna flyttas runt, är det då vart pengarna befinner sig ett visst datum som spelar roll? Dagen innan bodelning för jag tillbaka pengar till mitt konto=mina pengar?