Hej,
Jag skilde mig för drygt tre år sen, då var mina barn 3 och 5. Och eftersom skilsmässan inte var ett gemensamt beslut så var den första tiden väldigt jobbig. Så för oss fanns det inte en tanke på att fortsätta bo ihop. I början turades vi om att bo i den gemensamma lägenheten när en själv hade barnen, och sen fick den andra bo någon annanstans under den tiden. Det pågick under två månader tills att jag flyttade in i min nya lägenhet. Den gemensamma lägenheten var inte ett alternativ för mig att bo kvar i för dels tyckte jag att den var för dyr för mig att betala själv och dels ville jag ha så lite kvar som möjligt av våra gemensamma saker kvar. Så hon tog bilen och nästan alla möbler också, men jag blev kompenserad för det i bodelningen.
Bodelningen var rätt jobbig att genomföra när allt fortfarande var så färskt, men det var väldigt skönt att få ett avslut på det. Det blev lite konflikter över värdering av vissa tillgångar men i slutändan kunde vi lösa det på ett okej sätt.
Som nämnt tidigare vill jag också slå ett slag för terapi i samband med skilsmässan. För oss var det försent med parterapi men för mig var det väldigt viktigt med att både gå till professionell terapeut att prata med och att prata mycket med familj och vänner.
För oss var relationen inte speciellt bra det första 1,5 åren efter skilsmässan, då pratade vi enbart om det praktiska som gällde barnen. Jag var fortfarande sårad och behövde tid för att läka. Mitt fokus då låg mer på att inte förstöra den relation vi faktiskt hade då. Exempelvis att aldrig prata illa om den andra föräldern inför barnen, hur arg och sårad jag än kände mig. Efter det så har vår relation sakta men säkert blivit bättre och bättre, men vi har tagit det i små steg. Idag 3,5 år senare har vi en bra relation där vi försöker finnas där som stöd för varandra, vi har ju ändå barnen gemensamt. Nu har vi börjat umgås lite alla fyra igen och det känns fint att kunna göra det för barnens skull, men även vi vuxna har uppskattat det. Det funkar bra oss även om vi båda har andra partners idag.
Så mitt största tips är att vara ödmjuk och tänka på att barnets andra förälder kommer vara en del av ditt liv på något sätt under väldigt lång tid, så försök att vårda den relationen också. Även om det är orimligt svårt ibland.
Lycka till med allt och även om det är en riktigt jobbig process att gå igenom så kommer bättre tider igen. För mig var skilsmässan en väckarklocka om att börja ta hand om mig själv, det är något som har gjort mitt liv bättre sen dess.
/Yffe